U heeft een vraag over de profieldiepte van een nieuwe band. Tijdens de ANWB bandentest wordt van nieuwe banden ook de profieldiepte gemeten. Gemiddeld varieert dat van rond de 6,7 mm-8 mm Uiteraard is het verschil óók merk, type en bandenmaat afhankelijk.
Nieuwe banden hebben een gemiddelde profieldiepte van 8 tot 9 millimeter (10/32 tot 11/32 inch). Door het rijden slijt het profiel af. Een band met een profieldiepte minder dan 1,6 millimeter (2/32 inch) heeft niet voldoende grip.
De profieldiepte van nieuwe banden ligt tussen de 7 en 9,5 mm. Sommige autobanden, zoals winterbanden, hebben een diepere profieldiepte dan andere autobanden. Dit komt omdat winterbanden speciaal zijn gemaakt om veel grip te hebben op de weg tijdens winterse natte en koude omstandigheden.
U heeft een vraag over de minimale profieldiepte van zomer, winter en all-seasonbanden. De wettelijk minimale profieldiepte voor zowel zomer als winterbanden is in Nederland 1.6 mm. In verschillende landen in Europa worden all-seasonbanden en winterbanden pas als winterbanden gezien bij minimaal 4 mm profiel.
Feiten over de profieldiepte
Nieuwe banden hebben een profieldiepte van 8-9 mm. De wettelijke minimale profieldiepte bedraagt 1,6 mm.
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
Voor zomer- en winterbanden is de wettelijke profieldiepte 1,6 mm. Echter raden wij aan om zomerbanden te vervangen bij een profieldiepte van 1,6 mm en winterbanden bij een profieldiepte van 4 mm. Winterbanden verliezen onder de 4 mm hun unieke eigenschappen.
Gemiddeld gaan autobanden tussen de 5 en 10 jaar mee, maar de daadwerkelijke levensduur is afhankelijk van een aantal factoren zoals; het rijgedrag van de bestuurder, de mate van onderhoud en de kwaliteit van de banden.
Dat komt omdat het hogere rubbergehalte in zomerbanden hard wordt bij koudere temperaturen en daardoor verliest het grip. Hoe lang gaan all season banden mee? Een band gaat tussen de 25.000 en de 50.000 km mee. Het hangt onder andere af van rijstijl, wegdek en schuurbestendigheid.
All season-banden bieden 's winters meer grip dan zomerbanden en zomers betere tractie dan winterbanden. Desondanks vragen all season-banden wel wat aanpassing van de bestuurder. Bij warm weer is bijvoorbeeld de remweg langer dan die van zomerbanden.
De wettelijke eis is dat je bandenprofiel minimaal 1,6 millimeter diep is. Maar feitelijk ben je dan al een gevaar op de weg. Onder de 3 millimeter hebben je banden beduidend minder grip. Allianz Direct raadt je daarom aan om bij een profiel onder de 3 millimeter je banden te vervangen.
Winterbanden, herkenbaar aan de M+S-codering, dienen op alle wielen gemonteerd te worden en een profiel te hebben van minstens 4 mm voor radiaalbanden en 5 mm voor diagonaalbanden.
In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee. Vraag desnoods naar de profieldiepte. Bij minder dan 2,5 mm is vervanging wel aan te bevelen.
De profieldiepte van de banden is een van de eerste zaken waarnaar tijdens de APK-keuring gekeken wordt. Het wettelijk minimum is 1,6 millimeter, maar al vanaf een diepte van 2,5 millimeter zal de monteur aanraden om de autobanden te vervangen.
Winterbanden slijten behoorlijk hard. Reken op ong. 20.000 km of maximaal 5 jaar. Na 5 jaar zijn ze echt teveel uitgedroogd en hard en moet je ook hard aan vervanging gaan denken.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
ANWB testresultaat
Die Continental EcoContact 6 hebben we in de andere bandenmaat (185/65 R15) in de test. Op droog wegdek presteert de PremiumContact 6 overtuigend. De band stuurt nauwkeurig met een goede feedback in het stuur.
Signaal 1: Te weinig profiel op je autobanden
Te weinig profiel op je autobanden is één van de belangrijkste signalen dat aangeeft dat je toe bent aan nieuwe autobanden. Je kunt heel gemakkelijk zelf de profieldiepte van je autobanden meten.
Gemiddeld gaan autobanden tussen de vijf en tien jaar mee. Een band van tien jaar of ouder is echt te oud en moet zeker vervangen worden.
Ga op zoek naar de DOT-code (staat voor Department Of Transportation) op de zijkant van je banden. Vanaf 2000 bestaat het laatste deel van de DOT-code uit vier cijfers. De eerste twee cijfers zijn de week van productie en de laatste twee het jaar. DOT-code 2108 betekent week 21 van 2008.
Voor wie een minimale slijtage prioriteit heeft is de Michelin, de Semperit, de Continental of de Esa+Tecar de beste keuze.
De montagekosten zijn wisselend per montage bedrijf, maar reken op 10,00 tot 25,00 euro per band incl. BTW. Uw banden worden voor dit bedrag gemonteerd, gebalanceerd en uw oude banden worden afgevoerd. Door een band te balanceren worden o.a. trillingen in het stuur voorkomen op hogere snelheden.
Winnaar van de test is de Falken Azensis FK510 met heel goede prestaties op droog én nat wegdek en een prima slijtvastheid. Enige nadeel is het wat hogere verbruik. Nummer 2 Continental PremiumContact 6 blijft niet ver achter en scoort op alle testonderdelen bovengemiddeld.