Van de 97 mensen aan boord kwamen er 35 om het leven (13 passagiers en 22 bemanningsleden), evenals een lid van het grondpersoneel. Kapitein Pruss overleefde de ramp.
De Hindenburgramp bij Lakehurst, New Jersey op 6 mei 1937 maakte een einde aan het tijdperk van het rigide luchtschip. De ramp doodde 35 personen op het luchtschip en één lid van de grondbemanning, maar wonderbaarlijk genoeg overleefden 62 van de 97 passagiers en bemanningsleden .
De Hindenburg-zeppelin
Zeventig passagiers konden mee. De Hindenburg was een heus luxevoertuig, met aan boord onder andere een eetzaal, cocktailbar, een bibliotheek en een lounge met een grote piano.
De Graf von Zeppelin was zo hoog als een flat van tien verdiepingen en zo breed als twee huizenblokken aan elkaar. Er konden zeventig passagiers mee.
Geen van de twee honden aan boord van de laatste vlucht overleefde de ramp en er was geen enkele passagier aan boord van de laatste vlucht die zwanger was.
Van de 97 mensen aan boord kwamen er 35 om het leven (13 passagiers en 22 bemanningsleden), evenals een lid van het grondpersoneel. Kapitein Pruss overleefde de ramp.
Menselijke fouten en een ongelukkige samenloop van omstandigheden hebben waarschijnlijk het lot van de Hindenburg bezegeld . Het weer was die dag bijzonder stormachtig geweest en het schip was ongeveer 12 uur te laat nadat het om het slechte weer heen was genavigeerd.
Kenners constateren later echter dat het schip vermoedelijk vlam vatte doordat kapitein Max Pruss het schip voor de landing te scherpe bochten liet maken. Hierdoor zou een kabel geknapt zijn. Deze raakte vervolgens een waterstofzak die hierdoor openscheurde. De Hindenburg raakte vervolgens uit balans.
De reis duurt drie dagen en een ticket kost 6500 euro. Het luchtschip biedt plaats aan maximaal tien personen. 'De cruise is vooral bedoeld voor mensen die eigenlijk alles al hebben gezien', vertelt Erwin Krijger, directeur van Aerwin Technologies.
Ritten op de Goodyear Blimps zijn alleen beschikbaar op uitnodiging van The Goodyear Tire & Rubber Company . Vanwege het beperkte aantal beschikbare zitplaatsen zijn de meeste rijders Goodyear-klanten via onze dealerrelaties, winnaars van lokale liefdadigheidsveilingen, lokale hoogwaardigheidsbekleders of leden van de media.
Nazi-Duitsland was toonaangevend op het gebied van zeppelins, maar kon niet aan helium komen.In plaats daarvan vulde het zijn luchtschepen met waterstof. De ramp van 1937 maakte een einde aan de vluchten, en niet veel later brak de Tweede Wereldoorlog uit. Daarna waren luchtschepen verouderd.
De twee Hindenburg-klasse luchtschepen waren waterstofgevulde, passagiersvervoerende stijve luchtschepen die in de jaren 1930 in Duitsland werden gebouwd en vernoemd naar Paul von Hindenburg. Het waren de laatste vliegtuigen van dit type die werden gebouwd en qua lengte, hoogte en volume het grootste vliegtuig dat ooit werd gebouwd.
Het luchtschip Hindenburg, genoemd naar de Duitse veldmaarschalk en later rijkspresident Paul von Hindenburg, was maar liefst 245 meter lang en had een diameter van 41 meter. Het was de grootste zeppelin ooit gebouwd. Er waren 72 slaaphutten aan boord, naast eetgelegenheden, een lounge en een bar.
Werner Gustav Doehner (14 maart 1929 - 8 november 2019) was een in Duitsland geboren Mexicaans-Amerikaanse elektrotechnisch ingenieur en de laatste nog levende overlevende van de ramp met de Hindenburg , toen het Duitse passagiersschip op 6 mei 1937 in brand vloog en werd verwoest tijdens een poging om aan te meren met zijn aanlegmast.
De grootste zeppelin die ooit gebouwd werd was de Hindenburg. In 1937 verongelukte deze zeppelin boven New York.Bij de landing explodeerde en verbrandde de waterstof, samen met de rest van de zeppelin binnen een minuut. Dat ongeluk betekende het einde van de zeppelin als algemeen vervoermiddel.
Pruss' gezicht was ernstig verbrand en hij had maandenlang ziekenhuisopname en reconstructieve chirurgie nodig, maar hij overleefde . Kapitein Ernst Lehmann ontsnapte aan de crash met brandwonden aan zijn hoofd en armen en ernstige brandwonden over het grootste deel van zijn rug.
Vlieg met het legendarische luchtschip ZEPPELIN
Bekijk Californië op een geheel nieuwe manier. Klim in een van 's werelds enige vliegende Zeppelin NT Airships voor een ongelooflijk langzaam vliegend avontuur. Alles ziet er beter uit vanuit het wijd open raam van een Zeppelin. Vlieg over de Golden Gate Bridge, het Hollywood Sign, de Queen Mary en meer.
Zeppelins zijn daarom tegenwoordig erg veilig. De huidige ontwerpen kunnen het maar liefst 22 dagen in de lucht uithouden en bieden accommodatie aan 400 mensen of 300 ton vracht. Bovendien kunnen ze vertikaal opstijgen en op één plaats stil blijven hangen.
Onder het skelet hangen een commandogondel en een aantal motoren voorzien van propellers, waardoor het luchtschip zich actief kan verplaatsen. Door deze motoren is een zeppelin veel minder afhankelijk van de wind dan een ballon, die alleen met de wind kan meedrijven.
Van die mensen stierven er 35: 13 waren passagiers (sommigen waren kinderen) en 22 bemanningsleden. Er was nog één dode: het schip doodde een bemanningslid dat op het moment van de crash op de grond was. De rest van de mensen aan boord overleefde, voornamelijk door weg te rennen van het brandende wrak toen het de grond raakte .
De 2,5 dag durende oversteek van de Noord-Atlantische Oceaan door Hindenburg was een verbazingwekkende prestatie in een tijd waarin zelfs de snelste transatlantische oceaanstomers (zoals de met de Blauwe Wimpel bekroonde Queen Mary, Normandie en Bremen) de reis in vijf dagen aflegden, terwijl langzamere schepen er wel 10 dagen over deden.
Voor pleziervluchten tot zo'n tweehonderd kilometer werkt een zeppelin, maar de toestellen zijn nog altijd even langzaam als tachtig jaar geleden. Zeppelins kunnen daarom nooit concurreren met de massa's vluchten die elke dag de wereld overgaan.
Het luchtschip, met swastika's op de staartvinnen , was zo'n symbool van de nazimacht dat het voortdurend werd bedreigd met bomaanslagen, zelfs vóór de laatste vlucht. Dit leidde tot vermoedens van sabotage bij de ramp.
Hindenburg, Duitse zeppelin, het grootste stijve luchtschip ooit gebouwd . In 1937 vloog het in brand en werd vernietigd; 36 mensen kwamen om bij de ramp. De Hindenburg was een 245 meter (804 voet) lang luchtschip van conventioneel zeppelinontwerp dat in maart 1936 in Friedrichshafen, Duitsland, te water werd gelaten.
Van de 97 mensen aan boord kwamen er 35 om het leven. De enorme vlammenzee betekende het einde van het tijdperk van de zeppelins. De oorzaak was dat het luchtschip was gevuld met het zeer brandbare waterstof, in plaats van met helium.