Van 1972 tot 2013 daalde het aantal verkeersdoden in Nederland geleidelijk. Vanaf 2014 neemt het aantal verkeersdoden weer toe. Zoals te zien in de onderstaande tabel vallen de meeste verkeersdoden onder automobilisten (237), gevolgd door fietsers (203) en daarna brom-/snorfietsers (42).
De meeste ongelukken gebeuren op 80 kilometer wegen. Dat komt omdat op deze wegen relatief meer voertuigen met verschillende snelheden komen en er vaker wordt ingehaald op de rijstrook van het tegemoetkomend verkeer. Als ik zou moeten kiezen tussen een autoweg en een autosnelweg, zou ik zeggen autoweg.
De kans is groot dat je door een land komt waar de kans op een ongeluk relatief groot is. Oppassen geblazen dus! De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Oostenrijk, Duitsland, Portugal en België. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat.
Mannen veroorzaken meer ongelukken dan vrouwen, blijkt keer op keer uit cijfers van verzekeraars en overheidsinstanties. Zo was volgens een rapport van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid slechts 34 procent van de autobestuurders die in 2013 betrokken was bij een verkeersongeluk een vrouw.
Mannen even wegkijken nu, want uit onderzoek van het British Medical Journal blijkt dat vrouwen nog steeds betere chauffeurs zijn dan mannen. Mannen vormen een groter risico voor medeweggebruikers en rijden vaker in gevaarlijkere voertuigen. Dit blijkt uit onderzoek, bestaande uit vier data sets.
In het vliegtuig of in de auto? Volgens Amerikaanse cijfers overlijden per 1 miljard gereisde kilometers 0,04 mensen door de lucht. Uit datzelfde onderzoek bleek dat bij autorijden 4,5 mensen per 1 miljard gereisde kilometers overlijden.
Veel mensen realiseren zich echter niet dat het risico van het vervoer per scooter, erg groot is. In verhouding tot andere vervoersmiddelen als de auto is het risico op een scooter ongeluk vrij groot. Daarbij is de kans op letsel bij een scooterongeluk hoog.
Het CBS becijfert vandaag dat er afgelopen jaar 582 mensen om het leven kwamen in het verkeer en er was een stijging in het aantal scooterslachtoffers. Jaarlijks belanden meer dan 11 duizend scooterrijders op de spoedeisende hulp. Daarmee is het het gevaarlijkste voertuig op de openbare weg.
In ons land waren vorig jaar 476.178 motorfietsers ingeschreven. Dat is een stijging van bijna 30% in de afgelopen tien jaar. Het aantal ongevallen is nochtans tijdens diezelfde periode, gedaald met 24%. Gemiddeld gebeuren er nog altijd zo'n 8 motorongevallen per dag, zo'n 3000 in totaal.
De N34 is misschien wel de meest beruchte weg van Nederland. Deze 'hunebed highway' heeft namelijk regelmatig te maken met voertuigen die op de verkeerde weghelft rijden in inhaalacties. Het gevaar van N-wegen zoals deze is natuurlijk dat er geen vangrails is, ook niet tussen tegemoetkomend verkeer.
Het risico op een gebeurtenis drukken we uit met een teller en een noemer. Zo is het risico om te sterven in een auto-ongeval 1 als teller op 6.700 auto's als noemer (1/6.700), in een vliegtuig 1/100.000 vlieguren, en bij basejumping 1/60 sprongen.
Het stuk snelweg waar vorig jaar de meeste ongevallen gebeurden is de laatste kilometer van de A7 in het Knooppunt Zaandam. Dit is een van de weinige plekken in het land waar doorgaand verkeer een afslag moet nemen om de weg te vervolgen, met alle gevolgen van dien.
Wist je dat een motorrijder dertig keer meer kans heeft in het verkeer te overlijden dan een automobilist? Dat is geconstateerd vanaf het jaar 2010 tot 2014. Het rijden op een motorfiets is wat dat betreft dus gevaarlijker dan het rijden in een auto.
In 2020 vielen daar 99 dodelijke verkeersslachtoffers, tegen 142 in 2019 en 150 in 2018. Na Noord-Brabant kwamen de meeste mensen om in het verkeer in Noord-Holland (87 verkeersdoden) en Gelderland (85 verkeersdoden).
Volgens Brits onderzoek is het bewezen: vrouwen rijden beter dan mannen. Bijna 1400 automobilisten werden beoordeeld op zaken als bumperkleven, houden aan de snelheid en de bocht afsnijden. Vrouwen scoren gemiddeld 23,6 van de 30 punten, tegen 19,8 voor mannen.
Nederland. In 2019 waren er 661 verkeersdoden te betreuren en raakten ongeveer 21.400 mensen ernstig gewond. Dat zijn bijna 2 doden en bijna 60 ernstig gewonden per dag.
Aantal dodelijke fietsongelukken in 25 jaar nog nooit zo hoog geweest. Het aantal omgekomen fietsers is in 25 jaar nog nooit zo hoog geweest. In 2020 kwamen er 229 fietsers om het leven. Dit waren er 26 meer dan in 2019 en één meer dan in 2018.
In principe is het zo dat degene die schuld heeft aan het scooterongeval de schade moet betalen. Als de scooterrijder schuldig is, moet deze de schade vergoeden. Is de ander schuldig aan het scooterongeluk, dan moet deze een schadevergoeding betalen aan de aangereden scooter bestuurder.
Wie is aansprakelijk voor mijn verkeersongeluk? De persoon die het ongeluk veroorzaakt, moet de schade betalen. Hebben meer mensen schuld aan het ongeluk, dan betalen zij elk een deel van de schade. Voor fietsers, voetgangers en kinderen gelden bijzondere regels.
Wereldwijd zijn er ieder jaar zo'n 1 240 000 verkeersdoden te betreuren, dat zijn bijna 3 400 slachtoffers of 7 propvolle Jumbo Jets per dag! Zeker 1 op de 200 wereldburgers overlijdt aan de gevolgen van een verkeersongeval.
Het beste antwoord. Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Het vliegtuig is daarmee het veiligste vervoermiddel ter wereld. Uit Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat de kans dat je dood gaat tijdens een kilometer die je door de lucht reist, 112 keer kleiner is dan wanneer je met de auto gaat.