Bij de meeste sportfietsen is het links, idee hier achter is dat de achterrem langere kabels heeft, dus meer weerstand. De meest mensen zijn rechts en kunnen harder met hun rechterhand knijpen waarvoor achterrem rechts komt. Op m'n fiets zit de voorrem links, op de motor rechts.
Bij een fiets zit de voorrem links ,bij een motor rechts .
beide kan, licht eraan welke standaard je aan houd... bij de wat sportievere fietsen zie je bijna altijd de voorrem links en rechts de achter rem. maar als je altijd al links achter en rechtsvoor hebt gehad zou ik dit niet ineens gaan veranderen.... zou je nog wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan.
Wat is rechts en wat is links? Ga op de fiets zitten en hou dan rechts en links aan. Het rechter pedaal draait u er dan aan de rechterzijde op, het linker pedaal aan de linkerkant.
Hang een lintje aan de linkerkant van het stuur. Hier zit in de meeste gevallen de fietsbel. Als je in het verkeer links moet gaan, is dat altijd de kant waar het lintje zit. Lintje zit Links!
Onder normale omstandigheden gebruik je beide remmen. De juiste manier van remmen is dan: eerst de voorrem, dan de achterrem en als laatste de koppelingshendel inknijpen. De voorrem bedien je met je rechterhand. De achterrem met je rechtervoet.
Gedoseerd en verstandig remmen met wisselend meer en minder kracht levert het grootste remeffect op en zal het blokkeren van de wielen voorkomen. Als u onder normale omstandigheden moet remmen is de meest effectieve manier van remmen, het remmen met de voorrem.
Bij gladheid of onberekenbaar wegdek is het zaak om bij remmen de nadruk op je achterwiel te leggen. Een weg glijdend achterwiel is namelijk beter op te vangen dan een weg glijdend voorwiel. Het achterwiel slipt dan misschien wel door maar dat is minder gevaarlijk dan een slippend voorwiel.
V-brake of velgrem
Bij V-brakes, beter bekend als velgremmen, worden er tijdens het remmen kunststof blokjes tegen de rand van de velg gedrukt. Het remoppervlakte is relatief groot, waardoor je in een mum van tijd tot stilstand kunt komen.
Zo zijn er elektrische fietsen met een hydraulische remschijf. Over het algemeen staat dit bekend als het beste remsysteem. De schijfremmen maken namelijk gebruik van een remschijf in zowel het wiel en de kabels met behulp van een hydraulische vloeistof.
Remmen doe je in een afdaling met name vóór de bocht als je nog in een rechte lijn rijdt. Met name met de voorrem. Die remt het meest, zonder in een slip te komen, omdat daar de meeste druk op is. Op het achterwiel staat minder druk en dat zal iets makkelijker kunnen slippen.
Remmen zijn een prima uitvinding voor een coureur, maar als je ze niet nodig hebt, moet je ze ook niet gebruiken. Op de piste wordt er dan ook steevast zonder remmen gereden, en dat aan snelheden boven de 50 en zelfs 60 km/h.
Wie een motorfiets zonder ABS berijdt en waarvan de remmen niet aan elkaar gekoppeld zijn, gebruikt tijdens een noodstop liefst enkel de voorrem. Jawel, wie een pure noodstop doet zal beter en harder en gecontroleerder remmen als hij die achterrem NIET gebruikt.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Uw auto is voorzien van een ABS systeem dat blokkeren van de wielen hoort te voorkomen op het moment dat met volle kracht het rempedaal bediend wordt. ABS zorgt ervoor dat de auto dan bestuurbaar blijft en de auto komt 'schokkend' tot stilstand.
Bij veel motoren is de voorrem de krachtigste rem om het wiel te vertragen. De voorrem bedien je met vier vingers. Hierdoor heb je het meeste gevoel en kracht op het moment dat je die nodig hebt. Veel motorrijders zijn bang dat het wiel, en dan met name het voorwiel, blokkeert.
Als je gaat remmen op het moment dat je de bocht ingaat, kun je de controle verliezen, omdat de banden geen grip houden op de weg.
Remmen als je door een bocht rijdt
Al je om meer grip vraagt dan beschikbaar is, kunnen zeer gevaarlijke situaties ontstaan. Daarom is het erg van belang om vóór de bocht al je snelheid aan te passen. Daarna kun je met de achterrem in de bocht nog kleine snelheidscorrecties uitvoeren.
Het antwoord is ja. De wegcode zegt dat elke fiets die op de openbare weg rijdt een bel moet hebben die hoorbaar is vanop een afstand van 20 meter. Dat een fiets zonder bel esthetisch mooier is en minder weegt doet dus niet ter zake. Een fietsbel is verplicht.
Fietsbel In je eigen fietsbel maak je ook gebruik van het principe van geluid. Je brengt de tandwielen in de fietsbel dan in beweging door de hendel die erop zit over te halen. Hierdoor gaan andere tandwielen bewegen, waardoor de metalen bel tegen de wand aankaatst. Dit brengt de huls van de bel in beweging.