Door middel van online advertenties kun je positieve associaties opwekken bij je doelgroep en bouwen aan een goede reputatie. Bijvoorbeeld met het belonen van loyaliteit via sociale media. Daarnaast zijn ook nieuwsbrieven een goed middel om huidige klanten te blijven behouden.
In de eerste plaats bereik je met social advertising mensen die je anders misschien niet zou bereiken. Je kunt je óf op een breed publiek richten om bijvoorbeeld je naamsbekendheid te vergroten óf op een gerichte groep als je bijvoorbeeld meer potentieel geïnteresseerde klanten wilt binnenhalen.
Wanneer je social media consequent en consistent inzet, dan levert het je veel zichtbaarheid op, waardoor meer mensen jou en jouw bedrijf leren kennen. Jouw volgers voelen zich vervolgens aangesproken door jouw expertise in je berichten, de verhalen die je post en de interactie die je met ze aangaat.
advertenties gericht op het genereren van meer 'likes' voor een pagina; advertenties gericht op een bepaalde pagina binnen jouw eigen website; het actief promoten van een geplaatst bericht op de tijdlijn van de doelgroep; een videoboodschap als advertentie op de tijdlijn (beschikbaar vanaf 2014).
De kosten van adverteren via social media kanalen
De gemiddelde kosten lopen uiteen van €250 tot wel €5.000 per maand. Social media marketing heeft namelijk méér om het lijf dan alleen het verspreiden van productafbeeldingen of het gebruiken van populaire hashtags.
Voordelen van social media marketing
Je vergroot het bereik van je bedrijf, wat zorgt voor meer naamsbekendheid. Als jouw klant je vaak tegenkomt op sociale media dan beïnvloed het hun koopgedrag. Zo blijkt uit onderzoek dat klanten die bedrijven op social media volgen, vaker hun producten of diensten kopen.
Je kunt sociale media inzetten om meer naamsbekendheid, verkeer naar je website, fans en volgers te creëren. Door sociale media te gebruiken heb je de mogelijkheid om een dialoog aan te gaan met je doelgroep en weet je wat er leeft bij jouw publiek.
Nog één van de voordelen van social media: je trekt meer bezoekers naar je website. Door je website te vermelden in je social media profielen bijvoorbeeld. Of door af en toe links te plaatsen naar kwalitatief goede content op je site. En meer bezoekers naar je website, dat betekent uiteindelijk ook meer klanten.
Door social media voor jouw bedrijf in te zetten kun jij de online aanwezigheid van je bedrijf vergroten. De bekendste social media kanalen zoals Facebook, Instagram, Pinterest, etc. blijven groeien en ook het aantal nieuwe kanalen blijft toenemen.
Adverteren op sociale media is populair omdat je effectieve resultaten kan bereiken met een beperkt budget. Het hangt natuurlijk af van het soort doelstelling en hoeveel mensen je ook echt wilt bereiken. Als je voor 1€ adverteert (wat dus kan!), zal je minder mensen bereiken dan als je voor 10€ adverteert.
Gepromote berichten: het promoten van een bericht kan ervoor zorgen dat meer mensen je bericht leuk vinden, het delen en er opmerkingen bij plaatsen. Gepromote berichten zijn ook een manier om nieuwe mensen te bereiken die waarschijnlijk interesse hebben in je inhoud, maar je momenteel niet volgen op Facebook.
Door middel van Facebook advertising kun je heel gericht je doelgroep bereiken en je berichten laten zien. Sterker nog, hoe meer deze doelgroep zich met je advertentie bezighoudt, hoe goedkoper je campagne wordt. Over het slim inzetten van Facebook advertising gaan we in het volgende blog meer vertellen!
Het doel van social media is over het algemeen wel hetzelfde, namelijk aandacht vragen voor een bepaald doel. Dit kan in de persoonlijke aard liggen, maar ook met een commercieel tintje worden uitgebracht. Aandacht is waar het steeds vaker om gaat en diezelfde aandacht wil jij vragen voor jouw product of dienst.
In de puberteit is contact met leeftijdgenoten heel erg belangrijk. Sociale media zijn dan ook populair bij jongeren. Als ze geen internet hebben om contact te kunnen maken met hun vrienden, kunnen ze zich heel eenzaam voelen. Online contact is een aanvulling op offline contact.
Instagram is hét platform om interactie te creëren met je volgers. Dit is ook een van de redenen waarom je dit sociale medium moet inzetten voor je bedrijf. Instagram is iets persoonlijker dan bijvoorbeeld twitter en dat roept reacties en likes op. Ideaal om wat meer contact met je klanten, fans of volgers te hebben.
Adverteren op instagram kosten.
De Instagram advertentie kosten liggen op dit moment tussen de € 1,26 en € 6,30 per duizend weergaven. Als je het Instagram advertentie link type kiest, betaal je tussen de € 0,10 en € 2,00 per klik. De Instagram adverteren kosten kunnen dus verschillen per type advertentie.
Een advertentie is een publicatie die bedoeld is de lezer ervan te verleiden tot een bepaalde actie, zoals het kopen van een product of deelnemen aan een actie. Meestal gaat het hier om het promoten van commerciële producten en diensten. Er bestaan echter ook advertenties voor producten en diensten zonder winstoogmerk.
Het berekenen van de CTR voor een link is eenvoudig. Begin met het aantal klikken dat je link heeft gekregen. Deel dat door het aantal weergaven van je pagina, bericht op social media of advertentie of door het aantal e-mailontvangers. Vermenigvuldig het resultaat vervolgens met 100 om er een percentage van te maken.
Hieronder een klein overzicht van de hoeveelheid mensen die je zult bereiken met de volgende budgetten: €50 tot €150: 10.000 mensen. €200 tot €350: 25.000 mensen. €400 tot €750: 50.000 mensen.
TikTok Ads biedt verschillende soorten advertenties, maar de meest gangbare is de native 'in-feed' advertentie. Je betaalt voor het aanmaken van een advertentiecampagne op TikTok minimaal vijftig euro en minimaal twintig euro per advertentiegroep. Dus: des te meer advertenties, des te meer betaal je.