Vorig jaar had de NS dagelijks gemiddeld nog zo'n 1,3 miljoen reizigers, in 2020 namen gemiddeld per dag 580.000 mensen de trein. Een aantal dat niemand had kunnen voorspellen, dat in geen enkel scenario was opgenomen. De NS had zwaar te lijden onder de coronacrisis en het massale thuiswerken.
NS heeft dit jaar gemiddeld 611.000 reizigers per dag vervoerd. In 2019 had NS dagelijks gemiddeld zo'n 1,3 miljoen reizigers. Naar verwachting komt 94,4 procent van de reizigers dit jaar op tijd (2020: 93,5 procent).
In een Nederlandse treincoupé passen meestal 50 mensen. Een trein bestaat uit meerdere coupés. In een hele trein passen wel 15 schoolklassen.
Het aantal reizigers in de treinen van NS loopt op. Afgelopen zaterdag waren er met ruim 617.000 reizigers voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis meer reizigers in de treinen van NS, dan op dezelfde dag in 2019.
Mensen van 6 jaar en ouder uit zeer sterk stedelijke gebieden verplaatsten zich in 2019 gemiddeld 49 keer met de trein en 58 keer met de bus, tram of metro, bij een persoon woonachtig in een niet-stedelijke omgeving was dat respectievelijk 15 en 12 keer.
We weten allemaal dat met de trein reizen beter is voor het milieu dan de auto te pakken. Maar laat dat nu ook directe gevolgen hebben op je gezondheid. Door minder met de auto te reizen, draag je niet alleen bij aan een vermindering van de CO2 uitstoot. Maar zorg je ook dat er minder roetdeeltjes in de lucht komen.
SPOORWEGMAATSCHAPPIJEN EN DUURZAAMHEID. Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis en tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer lag vergeleken met auto en vliegtuig.
Het grootste station van Nederland is wederom Utrecht Centraal met 194.000 in- en uitstappers en gaat traditioneel nek-aan-nek met Amsterdam Centraal met 192.000.
Amsterdam Muiderpoort – Amsterdam Centraal: 18 treinen per uur. Utrecht Centraal – Utrecht Vaartsche Rijn: 16 treinen per uur. Rotterdam Centraal – Barendrecht: 15 treinen per uur. Utrecht Centraal – Woerden: 14 treinen per uur.
Financieel sluit NS 2019 af met een omzet van € 6.661 miljoen, een groei van 12,4% ten opzichte van 2018 (€5.926 miljoen). NS realiseerde een resultaat uit bedrijfsactiviteiten van € 287 miljoen (2018: € 195 miljoen).
Belangengemeenschap (1917–1937)
In 1917 ging de HSM meer samenwerken met de SS, NCS en NBDS, en werd de belangenmaatschap Nederlandse Spoorwegen opgericht. Dit mondde uit in een fusie en de oprichting van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen op 2 augustus 1937.
De avondspits blijft het drukste moment van de dag, maar de spits is wat vlakker. “In de ochtend- en avondspits zien we ongeveer een derde van het normale aantal reizigers terug. In de daluren is dat ongeveer de helft”, zegt NS. Afbeelding NS: Aantal ritten per uur is met name in de spits fors afgenomen.
Met zo'n 181 in- en uitstappers is Eijsden het kleinste station van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Spoorwegen. Daarna volgt het station van Soest.
Het station van Berlijn, en het grootste station van Europa, is in 2006 in gebruik genomen en valt op door de zowel minimalistische als futuristische stijl.
Samenwerking overheid, NS en ProRail
De NS is eigenaar van de stationsgebouwen en beheert voorzieningen op stations, zoals winkels en horeca, fietsenstallingen en OV-fietsen. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het voor- en achterplein van het station.
Sorry, het antwoord is inderdaad: Amsterdam. Amsterdam Airport, Amstel, Arena, Bijlmer Arena, Centraal, Holendrecht, Lelylaan, Muiderpoort, RAI, Science Park, Sloterdijk en Zuid.
Verwijderd spoor
Jaren geleden is het spoor verwijderd, omdat het spoor onhandig lag. Omdat alle andere sporen al genummerd waren, hebben ze dit aangehouden. Dat is de reden waarom tot de dag van vandaag spoor 6 op Utrecht centraal ontbreekt.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip. De uitstoot door schepen zal tot 2020 nog eens stijgen met 75 procent.
Sinds 2017 is reizen met de trein in Nederland CO2-neutraal. Alle elektrische treinen van de NS en andere spoorvervoerders rijden volledig op windstroom. Treinreizigers mogen dus claimen dat ze CO2-neutraal reizen.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Treinen en bussen rijden meestal op tijd, maar soms niet. Een enkele keer lopen vertragingen op tot meer dan een halfuur of valt een trein helemaal uit.