De Hindenburg-zeppelin Haar topsnelheid was 130 kilometer per uur en de
De Graf von Zeppelin was zo hoog als een flat van tien verdiepingen en zo breed als twee huizenblokken aan elkaar. Er konden zeventig passagiers mee.
Het luchtschip Hindenburg, genoemd naar de Duitse veldmaarschalk en later rijkspresident Paul von Hindenburg, was maar liefst 245 meter lang en had een diameter van 41 meter. Het was de grootste zeppelin ooit gebouwd. Er waren 72 slaaphutten aan boord, naast eetgelegenheden, een lounge en een bar.
De reis duurt drie dagen en een ticket kost 6500 euro. Het luchtschip biedt plaats aan maximaal tien personen. 'De cruise is vooral bedoeld voor mensen die eigenlijk alles al hebben gezien', vertelt Erwin Krijger, directeur van Aerwin Technologies.
De grootste zeppelin die ooit gebouwd werd was de Hindenburg. In 1937 verongelukte deze zeppelin boven New York. Bij de landing explodeerde en verbrandde de waterstof, samen met de rest van de zeppelin binnen een minuut. Dat ongeluk betekende het einde van de zeppelin als algemeen vervoermiddel.
Zeppelins zijn daarom tegenwoordig erg veilig. De huidige ontwerpen kunnen het maar liefst 22 dagen in de lucht uithouden en bieden accommodatie aan 400 mensen of 300 ton vracht. Bovendien kunnen ze vertikaal opstijgen en op één plaats stil blijven hangen.
Zeppelins vliegen nog steeds ; in feite is het nieuwe Goodyear luchtschip geen luchtschip, maar een zeppelin, gebouwd door een afstammeling van hetzelfde bedrijf dat de Graf Zeppelin en Hindenburg bouwde. Wat is een Semi-Rigid Airship?
Vlieg met het legendarische luchtschip ZEPPELIN
Bekijk Californië op een geheel nieuwe manier. Klim in een van 's werelds enige vliegende Zeppelin NT Airships voor een ongelooflijk langzaam vliegend avontuur. Alles ziet er beter uit vanuit het wijd open raam van een Zeppelin.
Zeppelins vandaag en andere moderne luchtschepen
Door hun stille vlieggedrag en potentieel lange vluchtduur (tot 24 uur) zijn ze bijzonder geschikt voor toeristische doeleinden of wetenschappelijke observaties. De Zeppelin NT is ook gebruikt voor fotografie en verslaggeving vanuit de lucht.
Hun vermogen om langzaam op lage hoogte te vliegen maakt ze ook bruikbaar voor het zoeken naar mineralen (bijvoorbeeld het zoeken naar diamanten in de Kalahari). De aanschaf van een Zeppelin kost minstens $ 8,5 miljoen – ongeveer hetzelfde als een kleine zakenjet met vergelijkbare operationele kosten.
Van de 97 mensen aan boord kwamen er 35 om het leven (13 passagiers en 22 bemanningsleden), evenals een lid van het grondpersoneel. Kapitein Pruss overleefde de ramp.
Geen snelheidsduivel. Het grootste nadeel van de zeppelin is de snelheid. Het toestel gaat maximaal 130 kilometer per uur, vergeleken met de snelheid van een normaal vliegtuig is dat heel traag.
De luchtzakken in de zeppelin zijn gevuld met lucht. Die lucht is zwaarder dan het gas helium. De piloot laat de zeppelin dalen door meer lucht in de zakken te laten.
Ritten op de Goodyear Blimps zijn alleen beschikbaar op uitnodiging van The Goodyear Tire & Rubber Company . Vanwege het beperkte aantal beschikbare zitplaatsen zijn de meeste rijders Goodyear-klanten via onze dealerrelaties, winnaars van lokale liefdadigheidsveilingen, lokale hoogwaardigheidsbekleders of leden van de media.
Onder het skelet hangen een commandogondel en een aantal motoren voorzien van propellers, waardoor het luchtschip zich actief kan verplaatsen. Door deze motoren is een zeppelin veel minder afhankelijk van de wind dan een ballon, die alleen met de wind kan meedrijven.
Een loopplank, als een ophaalbrug, die vlak met de neus van het luchtschip kon worden opgetrokken, werd vervolgens neergelaten met het vrije uiteinde rustend op de borstwering van het platform dat rond de mast liep. Passagiers en bemanning stapten overdekt langs deze loopplank aan boord en van boord .
Een zeppelin stijgt namelijk op doordat helium lichter is dan lucht. Maar hoe hoger je de atmosfeer in gaat, hoe lager de luchtdruk en de dichtheid worden. Op een bepaalde hoogte is er dus geen opwaartse kracht meer en blijft de zeppelin hangen. Daarom staat het hoogterecord voor een gasballon op 41,4 kilometer.
Luchtschepen kunnen dagenlang vliegen en hebben geen vliegvelden nodig om te landen . Ze kunnen landen en toegang krijgen tot de afgelegen en onontdekte hoeken van de wereld. Hun omvang stelt ons in staat om grote en comfortabele hutten, lounges, fijne eetgelegenheden en grote panoramische ramen te bieden zoals geen enkel ander huidig vervoermiddel.
Efficiënter. Gebruik van zeppelins zou het koelen overbodig maken, stellen de onderzoekers. De grote luchtschepen kunnen de waterstof in gasvorm vervoeren in de grote luchtzak. Eenmaal op de bestemming aangekomen kan de vracht worden uitgeladen, samen met 60 tot 80 procent van de waterstof.
Nazi-Duitsland was toonaangevend op het gebied van zeppelins, maar kon niet aan helium komen.In plaats daarvan vulde het zijn luchtschepen met waterstof. De ramp van 1937 maakte een einde aan de vluchten, en niet veel later brak de Tweede Wereldoorlog uit. Daarna waren luchtschepen verouderd.
Maar zoals hierboven vermeld, is de belangrijkste reden dat we nooit meer luchtschepen in de lucht zien, de enorme kosten die het kost om ze te bouwen en te bedienen. Luchtschepen zijn erg duur om te bouwen en duur om te vliegen. Ze vereisen een groot deel helium, wat tot wel US$ 100.000 kan kosten voor één reis.
Bodensee - een van de populairste vakantieregio's in Zuid-Duitsland en thuisbasis van de Zeppelin NT. De rondvluchten starten altijd bij de Zeppelin-hangar in Friedrichshafen . Kies uit 11 verschillende vliegroutes en geniet van het drielandenpunt vanuit een nieuw perspectief.
Na de ramp met de Hindenburg in 1937 werden luchtschepen echter grotendeels afgeschaft voor passagiersvervoer vanwege zorgen over de veiligheid . In plaats daarvan werden vliegtuigen het belangrijkste vervoermiddel.
Hoewel luchtschepen uit de gratie raakten na de Hindenburgramp vanwege zorgen over de veiligheid, heeft moderne technologie ze veel veiliger gemaakt . Zo hebben we nu sensoren die waterstoflekken kunnen detecteren en zijn de materialen die worden gebruikt om luchtschepen te bouwen lichter en sterker dan die van een eeuw geleden.
Maar ondanks al hun hightech-ontwikkelingen, zei Hunt, zouden de nieuwe luchtschepen hun drijfvermogen nog steeds halen uit waterstof , een zeer brandbaar gas dat 14 keer lichter is dan lucht. Het is hetzelfde gas dat de Hindenburg en de andere grote zeppelins in de jaren 30 gebruikten.