Meer dan 50% van alle mensen op de wereld hebben nog nooit met iemand gebeld. Dat zijn ongeveer 3.5 miljard mensen!
8 procent heeft nog nooit gevlogen (zie bijlagetabel 5e).
In 2004 had 5 procent van de wereldbevolking (322 miljoen mensen) gevlogen, volgens het Worldwatch Institute. Met een jaarlijkse groei van de mondiale middenklasse tussen 2001 en 2011 van 7 procent komen de auteurs van het rapport op 677 miljoen vliegers in 2015, oftewel 9 procent van de wereldbevolking.
Het vliegverkeer stoot heel veel CO2 uit en is daardoor een van de grote veroorzakers van klimaatverandering. Bovendien zorgt het vliegverkeer voor veel luchtvervuiling waardoor de gezondheid van omwonenden van vliegvelden wordt bedreigd. Ook lawaai is veel omwonenden een doorn in het oog.
Voor een vakantie naar het buitenland reist bijna 49 procent van de Nederlanders met het vliegtuig naar de plaats van bestemming. Bijna 44 procent doet dit met de auto, de resterende 7 procent gaat met andere vervoermiddelen zoals bus, trein of boot.
De prijs van een vlucht is van heel veel factoren afhankelijk. De olieprijs, bijvoorbeeld, maar ook de geopolitieke situatie in een land. Zo zagen ze bij Kiwi.com veel Amerikanen die naar het Verenigd Koninkrijk wilden, omdat door de brexit het pond erg laag staat.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Naast dat het meestal goedkoper is om met de auto te reizen dan met het vliegtuig, geeft het ook heel veel vrijheid. Als je de bestemming hebt bereikt, wil je misschien ook wel de omgeving verkennen. Hoe ideaal is het dan dat je altijd de auto achter de hand hebt?
De drukkere maanden zijn april tot en met oktober met een piek in augustus. Dit jaar werd het aantal passagiers in maart al gehalveerd en werd in april en mei maar heel weinig gevlogen. In april 2020 vloog maar 2 procent van het aantal passagiers een jaar eerder, in mei 3 procent.
Hoogopgeleiden en personen met een hoog inkomen vliegen het meest. Ook vliegen mannen vaker dan vrouwen. Verder valt op dat het vooral de mensen uit (hoog)stedelijke gebieden of uit woonplaatsen nabij Schiphol zijn die vaker vliegen.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
We hadden gemiddeld 1.275 vluchten verwacht. Het aantal vluchten is ongeveer gelijk gebleven met de weken ervoor en was 86% ten opzichte van dezelfde periode in 2019.
Vliegen is de meest vervuilende manier om te reizen en vooral verre reizen hakken er aardig in. Door naar een ver land te reizen of een paar keer per jaar kort op reis te gaan, kun je jouw eigen CO2-uitstoot in een heel jaar opeens flink verhogen.
Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Toch heeft slechts een klein deel van de wereldbevolking toegang tot vliegreizen, volgens Notenboom: '10 procent van de bevolking vliegt, maar die vliegt keer op keer. ' Binnen die 10 procent zijn er mensen die iedere week of ieder weekend in het vliegtuig zitten, vertelt ze: 'We hebben nu een generatie EasyJet.
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Vliegtuigen stoten naast CO2 als gevolg van de verbranding van kerosine nog andere stoffen uit. Sommige daarvan hebben een koelend effect, anderen zorgen juist voor een sterk opwarmend effect. Netto zorgen die stoffen voor een belangrijk deel van de opwarming van de aarde, blijkt uit het EASA-onderzoek.
De kortste lijnvlucht verbindt de Orkney-eilanden Westray en Papa Westray bij Schotland, een afstand van maar liefst drie(!) kilometer. De Schotse luchtvaartmaatschappij Loganair vliegt al ongeveer 50 jaar tussen deze twee kleine Schotse eilanden, wat het de kortste commerciële vlucht ter wereld maakt.
Qantas vliegt al van Londen naar het West-Australische Perth, een vlucht die bijna 17 uur duurt. De langste vlucht wordt nu nog uitgevoerd door Singapore Airlines, dat in iets minder dan 19 uur vliegt van Singapore naar New York.
Onder meer het aantal ongelukken, het type vliegtuigen waarmee wordt gevlogen en de leeftijd van de toestellen speelden een rol in het onderzoek. Emirates kreeg een score van 95,05 procent van het Jacdec. KLM kreeg 93,31 procent.