In totaal zijn er bijna 1,25 miljoen leaseauto's en -bestelauto's in Nederland. In het derde kwartaal van dit jaar groeide het aantal leaseauto's en -bestelauto's in Nederland met 3,2 procent, zo meldt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).
Volgens VNA (vereniging van Nederlandse autoleasemaatschappijen) reden er in Nederland bijna acht miljoen auto's rond, waaronder 755 duizend zakelijke leaserijders.
Waar de stand in 2016 nog op 64.000 private leaseauto's stond, stond de teller eind 2021 op 231.000 contracten. Inmiddels is 24% van het totale autoleasepark personenauto een private lease auto.
Ongeveer de helft van de huishoudens heeft 1 auto. En 6% van de huishoudens heeft 3 auto's of meer, en is daarmee goed voor 18% van alle auto's. Ofwel: 450.000 huishoudens hebben samen ruim 1,5 miljoen auto's. De huishoudens met meer dan 1 auto bezitten samen 56% van alle auto's in Nederland.
In de eerste helft van 2023 zijn het aantal leaseauto's fors toegenomen, het totale aantal leaseauto's heeft inmiddels bijna 1,3 miljoen bereikt. Opmerkelijk is dat een kwart van alle geleasede auto's nu volledig elektrisch is, een duidelijke weerspiegeling van de verschuiving naar duurzaamheid in de automotive sector.
In Nederland rijden er meer dan 1,3 miljoen zakenauto's rond. Dat zijn alle geleasede en zakelijk gekochte personenauto's bij elkaar.
De kosten van private lease betaal je middels een vast bedrag per maand. Dit kan variëren van 279 euro tot 3125 euro. De prijs is voor een groot deel afhankelijk van het type auto dat je kiest.
Nederlanders telden gemiddeld €45.993 neer voor een nieuwe personenauto, zo blijkt uit cijfers van RDC en Bovag. Ter vergelijking: een modaal jaarsalaris is in 2023 zo'n €40.000.
Begin 2021 was in 68,0 procent van de huishoudens minimaal één auto aanwezig; 1,7 procent van deze huishoudens had een auto met een stekker.
Begin 2020 stonden ruim 7,6 miljoen personenauto's op naam van particulieren. Daarmee waren er in Nederland 543 auto's per duizend inwoners van 18 jaar of ouder. Begin 2015 waren dat er nog 528. Het autobezit is het hoogst bij 50- tot 65-jarigen.
Goed om te weten: er is geen inkomenseis als je een auto privé wilt leasen. Er is dus niet een minimumbedrag aan salaris of inkomen dat je moet ontvangen elke maand. Ook met een laag inkomen kan je een private leasecontract afsluiten. Je kredietwaardigheid is wel belangrijk.
Het rijden van een auto van de zaak is niet gratis. Je betaalt namelijk belasting als je ook privé gebruik maakt van de auto. De Belastingdienst ziet het privégebruik van een zakelijke auto als loon in natura. Daarom betaal je belasting, ook wel bijtelling genoemd.
Er zit geen maximum leeftijd aan private lease; Je moet in het bezit zijn van een in Nederland geldig rijbewijs; Je moet in staat zijn om je financiële gegevens af te geven, zowel jouw inkomsten als jouw vaste lasten.
Van bruto naar netto bijtelling.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting?Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar.Dat is € 148,40 per maand.
Ja, het privé leasen van een auto wordt gezien als een schuld. Het is een betalingsverplichting die je aangaat voor een langere periode. Dit betekent overigens ook dat je deze schuld moet opgeven bij de Belastingdienst bij je aangifte inkomstenbelasting. Bekijk voor meer informatie de website van de Belastingdienst.
Al met al ben je met private lease in vergelijking met het kopen van een nieuwe auto in vaak goedkoper uit. Dit geldt in veel gevallen ook voor occasion lease. En ja, een leasemaatschappij verdient geld aan leasecontracten, maar het gaat er uiteindelijk om of je als automobilist goedkoper uit bent.
In 2020 bezat 26,5% van de Nederlandse huishoudens geen auto, 20,5% van de huishoudens had 2 auto's, en 6,0% had 3 of meer auto's (figuur 1.1).
Een eigen auto bezitten is duur. Niet alleen in de aanschaf, vooral door de doorlopende vaste en variabele kosten: parkeervergunning, benzine, onderhoud, apk, verzekeringen. Hoeveel je kan besparen zonder auto? Dat ligt uiteraard aan het gebruik, maar het komt snel uit op zo'n € 359,- per maand.
Gemiddeld gezien is een auto in Nederland 10,6 jaar oud, blijkt uit onderzoek van ACEA in 2020. Een flink verschil met bijvoorbeeld Luxemburg, waar de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar is.