Bijna één op de drie Nederlandse huishoudens bezit geen eigen auto. Bijna de helft van de huishoudens heeft één auto terwijl 19 procent, ofwel één op de vijf huishoudens, twee auto's op zijn/haar naam heeft staan en vier procent zelfs drie auto's in bezit heeft.
Zo heeft 26 procent van de Nederlandse huishoudens geen auto. Bij 47 procent van de huishoudens staat één auto voor de deur terwijl 21 procent van de huishoudens twee auto's ter beschikking heeft. Bij 6 procent van de huishoudens zijn er 3 of meer vierwielers in bezit.
Ten eerste is de auto een statussymbool. De auto geeft ons een gevoel van eigenwaarde en een mooie auto kan ervoor zorgen dat we ons belangrijker voelen dan we eigenlijk zijn. Met een auto kun je laten zien dat het je goed gaat.
Aan het begin van elk jaar bekijkt het CBS hoeveel personenauto's er in Nederland geregistreerd staan. Op 1 januari 2020 stonden er 8.677.911 auto's op kenteken. Het overgrote merendeel hiervan, 7.638.298 stuks, staat op naam van een particulier. De rest, 1.039.613 auto's, staat op naam van een bedrijf.
Fietsen is natuurlijk het goedkoopste en duurzaamste alternatief voor de auto. Maar als je een flinke afstand moet reizen valt de tweewieler natuurlijk af. Dankzij de OV-fiets kan je het grootste deel van je reis met de trein afleggen en voor het laatste stuk een fiets pakken. Hoef je ook geen parkeerplek te zoeken.
Dat kan met een (elektrische) fiets, brommer of scooter, taxi en het openbaar vervoer. Maar er is meer mogelijk. Als u af en toe rijdt, kunt u gebruik maken van een huurauto of deelauto. Een deelauto is een auto die bij u in de buurt staat en waar meerdere mensen gebruik van maken.
Autokenners hebben de Benz Patent-Motorwagen altijd de oudste auto genoemd. Het is een soort koets, met grote wielen en een motor onder het zitgedeelte in plaats van paarden ervoor. Hij is gebouwd in Duitsland vanaf 1886, meer dan 130 jaar geleden dus.
Bron: CBS. Hoewel het autobezit tussen 2005 en 2015 in Nederland met 10 procent is toegenomen (van 381 naar 420 auto's per 1000 inwoners), zien we de groei vanaf 2013 afvlakken. Inmiddels bezit 75 procent van de huishoudens tenminste 1 auto, bijna een kwart van alle huishoudens heeft twee of meer auto's in bezit.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
5: Gemiddelde afstand per dag
Gemiddeld rijdt een Nederlandse auto 13.000 kilometer per jaar, ofwel ongeveer 32 kilometer per dag. Personenauto's verrijden 78 procent van het totaal van alle door motorvoertuigen afgelegde kilometers op de Nederlandse wegen, bestelauto's 13 procent en zware vrachtvoertuigen 5 procent.
Naast de nabijheid van een treinstation is het ook relevant om te kijken naar het autobezit. Gemiddeld had een Nederlands huishouden 1,0 auto in 2020. Het gemiddelde autobezit per huishouden was in 2020 met 0,4 auto's per huishouden het laagst in de gemeente Amsterdam.
Ja, dat mag. De verkeersregels kennen geen bepaling over hoeveel auto's 1 persoon op naam mag hebben staan en zolang de auto's niet "verkeerd" staan is er wettelijk gezien niets aan de hand.
Begin 2020 stonden ruim 7,6 miljoen personenauto's op naam van particulieren. Daarmee waren er in Nederland 543 auto's per duizend inwoners van 18 jaar of ouder. Begin 2015 waren dat er nog 528. Het autobezit is het hoogst bij 50- tot 65-jarigen.
Om zonder auto door het leven te gaan moet je zorgen voor een goede lichaamsconditie. Wegens het stimulerend effect is het beter, leuker en meer motiverend om in gezelschap te sporten dan alleen. Ook openluchttraining is beter dan binnenhuis te sporten in een fitnesszaal.
De kosten van een auto blijven niet bij de aankoopkosten en brandstofkosten. De bestuurder krijgt ook te maken met kosten voor de verzekering, belasting, onderhoud, reparaties en overige kosten, zoals winterbanden, parkeerkosten, etc.
1: Het is goedkoper
Reizen met de trein is vaak goedkoper dan reizen met de auto. Dit komt onder andere door de torenhoge benzineprijs van nu. Ook zijn de parkeerkosten, met name in de grote steden, soms niet meer te overzien. Voor een dagje parkeren in Amsterdam ben je al snel een aantal tientjes lichter.
Beoordeling rijgeschiktheid door het CBR
Om uw rijgeschiktheid te kunnen beoordelen, stelt het CBR u een aantal vragen over uw gezondheid. Deze vragen staan op het formulier Eigen verklaring. Op basis hiervan bekijkt het CBR of u wel of niet rijgeschikt bent.
Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
Rekenvoorbeeld autokosten
De variabele autokosten zijn afhankelijk van het gebruik van de auto. Bij 8.500 kilometer per jaar zijn de variabele kosten van een miniklasse auto afgerond € 167,50 per maand (23,6 cent x 9.000/12) en de vaste kosten € 172,50. In totaal € 340 per maand.
Op 4 maart plaatste @NewYorkNixon de, nu beruchte, Twitter poll met de vraag: "Denk je dat er in de wereld meer deuren of wielen zijn?" Iets meer dan 230.000 accounts stemden op de poll: 46,4 procent stemde voor deuren en 53,6 procent voor wielen.
Roze auto's: die zijn er toch bijna niet? 'Volgens de Rijksdienst voor wegverkeer zijn er zo'n 3500 roze personenauto's op de weg. De RDW schrijft het trouwens als 'rose'. Waarschijnlijk zijn het er meer, want sinds 2014 moet je een roze auto registreren als rood, wit of paars.