U wilt graag weten wat de maximale toegestane snelheid op zogenoemde K-wegen is. De maximale toegestane snelheid is Duitsland is binnen de bebouwde kom 50 km/u. Buiten de bebouwde kom geldt een maximale toegestane snelheid van 100 km/u, tenzij er sprake is van een autosnelweg.
Een Bundesstraße is een type weg dat een landelijk net vormt van hoofdwegen in Duitsland en Oostenrijk.
Het E-routenetwerk is een reeks van wegen, die door de letter E en enkele cijfers worden aangeduid. De nummers worden toegekend door de Europese economische commissie van de Verenigde Naties (UNECE). Het netwerk doorkruist Europa. De wegen overbruggen nationale grenzen.
Dan maar concluderen dat ze mag blijven hangen is wat kort door de bocht. De 'L' duidt namelijk aan dat er een leerling-chauffeur achter het stuur zit, met een voorlopig rijbewijs.
Geen snelheidslimiet in Duitsland
Tot nu toe is er geen maximumsnelheid op de Duitse federale snelwegen. Dit betekent dat waar verkeersborden geen snelheidslimiet of sectiegewijze bovengrens stellen, weggebruikers in principe zelf de snelheid kunnen bepalen.
Duitse Snelheidslimiet voor auto's
Deze richtsnelheid van 130km/u geldt alleen voor de autosnelwegen en wegen met gescheiden rijbanen en 4 rijstroken. Wat ook belangrijk is om te weten, is dat dit niet voor alle snelwegen geldt. Voor sommige stukken op de snelweg bestaat namelijk wél een snelheidslimiet.
Wie een snelheidsovertreding tot 10 km/u beging binnen de bebouwde kom, kreeg in Duitsland een boete van 15 euro.Voor dezelfde overtreding rekent de Polizei nu 30 euro.Buiten de bebouwde kom stijgt het bedrag van 10 naar 20 euro.
De afkorting N-weg staat voor 'niet-autosnelweg'. N-wegen zijn namelijk hoofdwegen zonder de kenmerken van autosnelwegen. Denk bijvoorbeeld aan de afwezigheid van vangrails. De snelheidslimiet van een N-weg is 80 km/u of 100 km/u.
De verschillende wegen in Nederland zijn rijkswegen, provinciale wegen, lokale wegen en waterschapswegen.
Toegepast op de verkeerssituatie betekent dit, dat bij elk van de drie wegtypen (stroomwegen, gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen) een wegontwerp hoort dat leidt tot het bedoelde en gewenste gebruik door verkeersdeelnemers.
Rotondes. In woonwijken zijn soms rotondes waarbij het rotondebord en het voorrangsbord ontbreken. In dat geval moeten bestuurders op de rotonde voorrang verlenen aan bestuurders die van rechts komen, net als op een gewoon kruispunt.
Maximumsnelheid. Bij een zicht van minder dan 50 meter door mist, regen of sneeuwval geldt op alle wegen een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur of een lagere snelheid indien aangegeven. Voor vrachtauto's met een ttg van meer dan 7,5 ton geldt in die omstandigheid bovendien een inhaalverbod.
A-wegen: Dit zijn de Nederlandse autosnelwegen.Je kunt ze herkennen aan een rood vlak met daarop een A en een nummer, bijvoorbeeld A2.E-wegen: Dit zijn de Europese autosnelwegen.
De snelheidsregels in Duitsland zijn erg duidelijk. Binnen de bebouwde kom is de maximaal toegestane snelheid 50 kilometer per uur.Buiten de bebouwde kom is dit 100 kilometer per uur, dit is anders dan Nederland.
Aan de voorzijde: maximaal 0,5 meter (uitsluitend bij voertuigen hoger dan 2,5 meter) Aan de achterzijde: maximaal 3 meter bij afstanden tot en met 100 kilometer in Duitsland. Aan de achterzijde: maximaal 1,5 meter bij afstanden van meer dan 100 kilometer in Duitsland.
In Duitsland is de maximum snelheid op snelwegen voor het rijden met een aanhangwagen vastgesteld op 80 km/uur. In het geval u een Tempo 100 ontheffing op uw aanhangwagen hebt mag u op de Duitse snelwegen echter 100 km/uur rijden.
Het begin en einde van een 30km/uur-gebied moeten duidelijk herkenbaar zijn door een poortconstructie: met borden, ondersteund door een in- en uitritconstructie. Binnen een 30km/uur-gebied heeft verkeer van rechts voorrang; er zijn in beginsel geen voorrangswegen of -kruispunten.
Alhoewel het rijkswegenplan 82 wegen kent, worden uiteindelijk niet alle wegen gerealiseerd. In de loop van de jaren zijn de wegen die al zijn aangelegd geactualiseerd. Daarom 'ontbreekt' er bijvoorbeeld altijd nog een rijksweg 3 en een 11. De ontbrekende wegen zullen er naar alle waarschijnlijkheid ook niet komen.
Belangrijke N-wegen zijn in sommige gevallen nog een rijksweg, doorgaans met een één of tweecijferig nummer (bijvoorbeeld de N9 of N33). Deze wegnummering gaat echter niet altijd meer op, enkele tweecijferige N-wegen zijn inmiddels in het beheer van provincies, zoals de N34 in Drenthe of de N69 in Noord-Brabant.
Een recreatieve weg/recreatieroute (of recreatie- en regionale weg) is een wegtype in Nederland dat is genummerd met een r-nummer. De wegnummering wordt met name gebruikt in recreatiegebieden. R-wegen zijn meestal niet langer dan 10 km en vrij rustig.
Die laatste vier wegen kun je in die zin beschouwen als de gevaarlijkste N-wegen van Nederland. Dat zijn de N482 (bij Sliedrecht), N514 (bij Wormerveer), N827 (bij 's Heerenberg) en de N991 (bij Delfzijl).
Maximumsnelheid: 130 kilometer per uur
Tussen 19.00 - 06.00 uur is de maximumsnelheid op de meeste autowegen óf 130 óf 120 kilometer per uur. Dit staat aangegeven op de borden naast de snelweg.
U vraagt zich af of je in Duitsland - net als als bij het CJIB - de mogelijkheid is te achterhalen of er nog een verkeersboete openstaat. In Duitsland bestaat er geen landelijke mogelijkheid om na te gaan of er nog een verkeersboete openstaat.
Verschillende verkeersboetes in Duitsland
Door rood licht rijden: van €90 tot €320 (afhankelijk van de situatie). Overtreding van een inhaalverbod: van €30 tot €250 (afhankelijk van de situatie). Overschrijding van een doorgetrokken streep: van €75 tot €250 (afhankelijk van de situatie).
De blauwe flitspalen in Duitsland zijn wel echt camera's, maar ze registeren geen snelheid. In Duitsland moeten vrachtwagens op bepaalde wegen tol betalen. Op de snelweg hangen de camera's boven het asfalt, maar buiten de snelwegen staan deze blauw palen.