Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
De gemiddelde marge op de verkoop van nieuwe en gebruikte auto's daalde echter van 1.942 euro naar 1.862 euro en het resultaat van de verkoopafdeling bleef stabiel op 2,2 procent.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Bij een gemiddelde auto met een catalogusprijs van 22.500 (zonder BPM en 21% BTW) vloeit er ongeveer 3.700 euro weg aan dealersmarge. Aan materialen kost zo'n auto om de nabij 9.800 euro.
Een Autoverkoper in Nederland verdient gemiddeld € 2.430 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.070 (laag) tot € 2.795 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Wat is een marge-auto? Een marge-auto is een auto waarover btw is betaald. Die auto is nieuw door een particulier gekocht en de btw is niet meer zichtbaar in de administratie. Voor particulieren is dit niet relevant, want die moeten toch btw betalen.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
Toch is onderhandelen bij het kopen van een auto heel normaal. En minder moeilijk dan je wellicht zou denken. Kennis over wat je koopt, over wat je eventueel inruilt, durf en je eigen standvastigheid zijn dingen die je absoluut zullen helpen tijdens het onderhandelen.
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
Waar een gemiddelde tweedehandsauto in 2020 gemiddeld 17.714 euro kostte, is dat nu 22.723 euro. Deze cijfers van platform Autoscout24 suggereren een prijsstijging van ruim 28 procent in twee jaar tijd.
Belangrijkste reden daarvoor is het veel grotere aanbod. Wie niet in het westen woont moet een reis erheen zeker overwegen, vaak wegen de reiskosten die gemaakt moeten worden op tegen de korting die je kunt krijgen op je auto. Als je bij particulieren koopt, kan het wel eens zo zijn dat de auto een last is.
Als je uitgaat van de aankoop van een nieuwe auto, exclusief inruil, dan liggen de maximale kortingen meestal rond de 8%. Doorgaans is dit net iets boven de inkoopprijs zodat de dealer ook nog een klein stukje marge (winst) aan overhoudt.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Grote huishoudelijke apparaten: tot 15 procent. Keukens: ruim 25 procent. Bankstellen en slaapkamermeubelen: 10 procent. Stoelen en tuinmeubelen: tot 15 procent.
Je korting moet voldoende groot zijn om het interessant te maken voor je klanten. Een korting van 5 euro op een bedrag van 1.000 euro zal weinig mensen overtuigen. Geef je dezelfde 5 euro korting op een bedrag van 20 euro, werkt het gegarandeerd wel.
Les 1: De btw-auto wint het van de marge-auto
En omdat de btw al is voldaan, kun je die als ondernemer niet nogmaals terugkrijgen via de fiscus. Op de factuur staat dan ook: 0% btw. Een btw-auto is, je raadde het gezien de naam al, een occasion waarover nog nooit btw is betaald.
Voor particulieren maakt het niet uit of je een marge- of btw-auto koopt. Particulieren kunnen immers alleen btw terugvorderen onder bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld bij de export van het goed. De prijs is voor hen dan ook altijd inclusief btw, dit wordt verplicht gesteld in het Burgerlijk Wetboek, artikel 193e.
Btw bij tweedehands auto kopen
Koopt u een tweedehands auto van een andere particulier? Dan betaalt u geen btw. U betaalt als particulier alleen btw over een auto als u een auto koopt bij een autobedrijf. De btw is dan in de prijs inbegrepen.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Hoe vervuilender de auto, hoe hoger de bpm. De tarieven in de bpm-tabel zijn in 2022 verhoogd met zo'n 2,3%.
Veel duurder dan in het buitenland. Ten opzichte van geheel Europa zijn auto's in ons land gemiddeld 18,5% duurder. Dat heeft alles te maken met de BPM: een belasting die wordt berekend over cataloguswaarde en CO2-uitstoot van een auto. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe meer BPM je betaalt.