De marge voor een distributeur kan variëren van 3% tot 30% van de verkoopprijs, de marge voor de detailhandelaar kan variëren van zeer weinig tot 60%. Dit hangt allemaal af van het type product en wie er voor de marketingactiviteiten betaalt.
Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen. Bereken de marge van jouw bedrijf regelmatig, zodat je zeker weet dat je financieel goed bezig bent.
Genoegen met minder marge
Die marge - de winst per product voor de supermarkt - lag in 2022 op ongeveer 1 procent, laat zij weten.
Als vuistregel kun je aanhouden dat een gezonde winstmarge rond de 10% ligt. 5% is een lage marge en 20% is hoog.
Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen. Bereken de marge van jouw bedrijf regelmatig, zodat je zeker weet dat je financieel goed bezig bent.
"Supermarkten hadden de afgelopen decennia een winstmarge tussen 3 en 5 procent", legt Van Galen uit. "Veel lager dan 3 procent kan een bedrijf ook niet gaan, dan word je een soort non-profit organisatie. Nu zit Albert Heijn in Europa op 3,7 procent.
Wat is de gemiddelde marge van een kledingwinkel? Gemiddeld is je marge in de mode 2.5, waarbij deze lager is bij NOOS en hoger bij zeer modische items. Waarbij de 2.5 inclusief btw is.
Winkels in mode en accessoires zijn wereldwijd de meest winstgevende retailers. Hun nettowinstmarge bedraagt gemiddeld 6,2 procent, blijkt uit onderzoek van Deloitte voor zijn rapport Global Powers of Retailing 2018.
Het bedrijf maakte ook minder winst per verkocht product, uitgedrukt in de zogeheten marge. In het derde kwartaal 2022 lag de winstmarge nog op 4,4 procent, in het afgelopen kwartaal verdiende het bedrijf 3,8 cent op iedere euro die het verkocht.
Wanneer je een marge van 25% hanteert, dan betekent dit dat 25% van je verkoopprijs uit marge bestaat. Om van je inkoopprijs tot je verkoopprijs te komen, gebruik je de volgende berekening: 100,00 / (1 – 25%) = 100,00 / 0,75 = €133,33. Anders gezegd: de €33,33 euro is 25% van de verkoopprijs van €133.33.
Hierbij wordt in de branche verwerking van cacao en vervaardiging van chocolade en suikerwerk gemiddeld een bruto marge van 26.3% behaald. Ten opzichte van het voorgaand jaar (2016) is het gemiddeld bedrijfsresultaat is gestegen van 6.0% naar 7.2%.
Winstmarge in de verkoopprijs berekenen: Winstmarge in de verkoopprijs = (verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs.
Marges bij eten wat lager
De winstmarge bij eten ligt wat lager dan bij drinken, legt Van der Veer uit. De stelregel is dat je 30 procent van de omzet mag uitgeven aan inkoopkosten. ''In het hogere segment liggen de marges lager, daar houd je van elke euro omzet maar zo'n 60 eurocent over.
Percentage winst over de inkoopprijs
Stel dat de inkoopprijs van jouw product (een broek) € 100 bedraagt. Je wilt een percentage winst van 30% hanteren. Wanneer je dit percentage over de inkoopprijs berekent, dan is jouw verkoopprijs € 100 + 30% = € 130.
Als je een ondernemer bent vraag jij je af wat een goede winstmarge is. Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
De 20 producten met de grootste winstmarges: Popcorn Popcorn in de bioscoop heeft een winstmarge van 1.275% Medicijnen die voorgeschreven worden in de VS. Winstmarges van 200 tot 3.000% Diamanten 'The girls best friends'.
Bol.com staat, net als vorig jaar, bovenaan met een omzet van ruim €4 mld, gevolgd door Albert Heijn en Coolblue. Zij behaalden een omzet van respectievelijk €1,7 en €1,5 mld. Zalando is Amazon gepasseerd en staat vierde. Na een sterke omzetgroei van 27,5% in 2021 stagneerde de groei in 2022.
Bij leveringen aan de detailhandel moet je rekening houden met de marges die gebruikelijk zijn, dit is het verschil tussen de inkoop en verkoopprijs. De marges in de kleding detailhandel zijn gemiddeld tussen de 2.0 en 3.0.
Marge 50 procent
Levert dat de winkelier dat nog wel wat op? "In een gewone winkel wordt een marge gehanteerd van ongeveer 50 procent", zegt Fred van Raaij, hoogleraar aan de Tilburg University, die zich onder andere bezighoudt met consumentengedrag.
De gemiddelde omzet van supermarkten in Nederland is zo'n 970 miljoen euro per week.
Omzet supermarkten in 2020: gemiddelde stijging van 12,3%
Zo is de omzetstijging bij de kleinere supermarkten (omzetklasse tot € 100.000) het grootst: maar liefst 14%. Terwijl de klasse daarboven (€ 100.000 tot € 150.000) een stuk minder omzetstijging noteerde van gemiddeld 10,8%.