De BMW iX xDrive40 en 50 en de Tesla Model X Long Range kunnen zelfs tot 2500 kg trekken. De Volkswagen ID4 en de Skoda Enyaq mogen een geremde caravan van rond de 1000 kg trekken. En steeds meer elektrische auto's staan toe dat er een aanhanger van rond de 500 kilo getrokken mag worden.
Tijd dus voor de volgende uitdaging: op vakantie met je elektrische auto, met daarachter een caravan of vouwwagen. Dit is tegenwoordig goed mogelijk, maar voor een trekgewicht van 1500, 1200 of zelfs 1000 kilo leg je toch al snel minimaal een halve ton neer.
Er zijn elektrische auto's die tot maar liefst 2.500 kilo kunnen trekken, bijvoorbeeld de BMW iX xDrive40 (en xDrive50) of de Tesla Model X Long Range (en Plaid).
Of een elektrische auto een caravan kan trekken, zit hem echter niet zo zeer in de trekkracht die de auto heeft. Vooral de actieradius is belangrijk. Als een elektrische auto een groter gewicht moet trekken met een caravan of aanhanger, wordt de actieradius automatisch een stuk lager.
Volstaat een maximaal trekgewicht van 1.800 kilogram, dan behoren de Mercedes-Benz EQA, EQB, EQC en EQS SUV, maar ook de Audi e-tron (en e-tron Sportback) 55 en S, en zelfs de Volvo C40 Recharge Twin en XC40 Recharge Twin tot de mogelijkheden.
Welke elektrische auto's kunnen en mogen een aanhanger trekken? Auto's die een geremde caravan van zelfs meer dan 1500 kilo mogen trekken zijn bijvoorbeeld een Tesla model Y, de Polestar 2, de Volvo XC40 P8 Recharge, de KIA EV6, de Audi e-tron en de Mercedes EQC.
Dat wil je voorkomen, want de accu is het duurste onderdeel van de auto. Maar zelfs als de accu meer naar het midden ligt, bestaat het gevaar dat de trekhaak de accu beschadigt bij een aanrijding. Ook dat is een reden dat een trekhaak afgeraden wordt.
Over het algemeen mag een elektrische auto alleen maar dragen. Dat betekend dat voor elektrische auto's er wel een fietsendragertrekhaak mogelijk is, maar geen trekhaak waarmee een aanhanger getrokken mag worden.
Maar waarom is een trekhaak eigenlijk een probleem? Het heeft vooral te maken met bezorgdheden over de veiligheid. Hybrides en volledig elektrische auto's hebben ingebouwde batterijen om elektriciteit op te slaan. Bij een ongeval zou de trekhaak een impact kunnen hebben op de batterij.
De Tesla Model X is echter de absolute winnaar: die mag bijna 2300 kilogram trekken. Weet wel dat een caravan er flink inhakt bij een EV, en dat je gemakkelijk 40 procent aan actieradius inlevert. Ook is het laden van een auto met caravan onderweg een stuk minder eenvoudig dan zonder caravan.
Het maximaal trekgewicht van 1600 kg van de Tesla is tevens het maximaal gewicht dat we adviseren voor een beladen caravan.
Dat zie je aan het gedurfde design: hier draait alles om slimme keuzes voor een schone toekomst. Om geavanceerde technologie, connectiviteit en veiligheid. De Niro biedt een trekgewicht van 1.300 kg en is standaard voorzien van een DCT-automaat.
De e-tron als trekauto
Dat geldt niet alleen voor de acceleratie, er mag ook een aanhangwagen van maar liefst 1.800 kg achter.
Bovendien trekken elektromotoren snel op, zelfs sneller dan brandstofmotoren. Je hoeft je pedaal nog maar aan te raken en je schiet vooruit. Dat komt omdat een elektrische auto direct maximaal koppel (Nm) kan leveren, terwijl een brandstofwagen in toeren moet gaan vooraleer hij aan een piekvermogen kan rijden.
“Maar waarom mag mijn hybride auto minder trekken?” In principe zijn hybrides (met name plug-in hybrides) juist heel geschikt voor het trekken van een aanhangwagen of caravan. Deze hebben namelijk vaak relatief veel koppel en het extra gewicht van de accu is gunstig voor de stabiliteit.
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
Op het moment dat men een aanhanger achter een Prius hangt, dan wordt er veel meer vermogen van de aandrijving verlangt. Dit vermogen zal dan geleverd moeten worden door de verbrandingsmotor in samenwerking met de elektromotor.
Uitstekend geschikt als caravantrekker
De innovatieve hybride technologie van de Toyota RAV4 Hybrid is uitstekend geschikt voor het trekken van een forse caravan! De Toyota RAV4 is erg zuinig en rijdt bovendien soepel, schokvrij en zorgeloos. Een ander pluspunt is het wegrijden vanuit stilstand op hellingen.
Op een volle tank rijd je bijna 900 kilometer ver. In alle comfort bovendien, want de C-HR Hybrid is altijd voorzien van een prettige automaat. Hoewel de C-HR Hybrid best een krachtige auto is, beperkt Toyota de trekkracht tot 725 kilo. Voor een caravan te weinig, maar voor je vouwwagen waarschijnlijk wel voldoende.
Het trekgewicht van de Tesla Model Y bedraagt 1600 kilo. Dat is fors meer dan wat de trekhaak van de Model 3 aankan, namelijk 910 kilo.
Speciale trekhaak voor elektrische auto's
Het verschil met een normale trekhaak is dat er door de kogel een stalen pin is bevestigd waardoor een aanhanger niet aangekoppeld kan worden, maar een fietsendrager wel. Deze speciale trekhaak voor elektrische auto's heet ook wel 'fietsendrager trekhaak' of 'RMC'.
Heb je een Volkswagen ID. 3 of ben je op zoek naar een ID. 3, dan kun je geen caravan of aanhanger trekken. Dit model heeft namelijk geen trekgewicht in de autopapieren staan.
Inmiddels is dat gebeurd, maar nu past de fietsdrager (het afneembare deel) niet op de trekhaak omdat de kogel niet rond is, maar voorzien van een strip.
Voortaan moet je dan elk jaar naar de keuring voor die trekhaak, ook als het om een nieuwe wagen gaat. Caravan of aanhangwagen? Zo ga je veilig én goed verzekerd de baan op.