Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Het staat niet zo letterlijk in de wegcode maar te traag rijden valt onder het artikel waarbij u bestraft wordt als u andere weggebruikers in gevaar brengt of kan brengen met uw rijgedrag. Op de autosnelweg geldt er een minimumsnelheid van 70 km/h, op andere wegen is er geen minimumsnelheid vastgelegd.
Ook traag rijden brengt de verkeersveiligheid in het gedrang en dus volgt er een boete van €55. Enkel op de autosnelwegen geldt een minimumsnelheid. Jaarlijks worden er zo'n 650 boetes uitgeschreven voor te traag rijden. Een verkeersboete voor te traag rijden kost je €55.
Een examinator kan je ook op te langzaam rijden laten zakken. Doe dit dus niet en rijd zoals je tijdens je normale rijlessen hebt gedaan.
Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt. In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden.
Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet de minimumconstructiesnelheid. Rijd je te langzaam zonder aanleiding en breng je daarmee het andere verkeer in gevaar, dan riskeer je een boete.
Bijvoorbeeld: een limiet van 100 km/h met daaronder het tijdvenster 06.00 tot 19.00 uur betekent dat je in die periode 100 km/h mag rijden en na 19.00 uur de wettelijke maximumsnelheid van 130 km/h geldt. Maximumsnelheidsborden langs de snelweg. Links: 100 km/h, 06.00 tot 19.00 uur.
Dit gaat vaak fout:
Overdreven kijken om goed aan de examinator te laten zien dat je kijkt. Te nonchalant kijkgedrag. Te gehaast door de spiegels vliegen en te weinig echt waarnemen. Te kort voor de auto kijken en daardoor laat reageren op situaties.
Dit gaat vaak fout:
Te dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet of onvoldoende voorsorteren. Te ruime of te krappe bochten (soms door nonchalant sturen). Te veel links blijven rijden bij tegenliggers op smalle wegen.
Hoeveel fouten mag je maken bij praktijkexamen auto 2023? Bij het praktijkexamen voor het autorijbewijs mag je natuurlijk fouten maken zolang het de verkeersveiligheid maar niet in gevaar brengt en zolang jij maar laat zien dat je het zelfstandig kan oplossen.
Sinds een jaar of drie gaat het om 70.000 overtredingen per jaar! Dan nu de schokkende bedragen. Een boete voor 1 km/u te hard rijden kost je 11 (elf) euro. Omdat deze boetes verwerkt worden door overgekwalificeerde professoren, bedragen de administratiekosten 9 euro!
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Er geldt geen minimumsnelheid op snelwegen, maar er zijn uitsluitend voertuigen toegestaan die minimaal 60 km/u kunnen rijden. En wie door te langzaam rijden het overige verkeer hindert of in gevaar brengt, kan wel degelijk een bekeuring krijgen.
Aantal kilometer te hard:
10 km/h: € 74. 15 km/h: € 139. 20 km/h: € 197. 25 km/h: € 267.
Terwijl de meeste automobilisten zich doodergeren aan de trage zone 30, is de volgende bestuurder er toch in geslaagd een boete te krijgen wegens te traag rijden.
Minimumsnelheid op een snelweg: 60 km/h
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de autosnelweg. Een auto of motorfiets waarmee je op de snelweg wilt rijden moet minimaal 60 km/h mogen en kunnen rijden. Maar die snelheid hoef je niet per se te rijden. In een aantal gevallen kan dat niets eens.
5 km/h: € 29. 10 km/h: € 72. 15 km/h: € 136.
Als je 4 keer binnen 5 jaar zakt voor je rijexamen, doe je daarna een speciaal examen. De examinator heeft dan meer tijd voor jou. En je krijgt meer persoonlijke begeleiding. Het speciale examen noemen we 'nader onderzoek rijvaardigheid'.
In dat geval doe je de keren daarna een speciaal examen bij het CBR. Dit wordt ook wel een nader onderzoek rijvaardigheid genoemd. Hierbij krijg je wat extra begeleiding en heeft de examinator meer tijd voor jou. Het nader onderzoek rijvaardigheid duurt 1 uur en 10 minuten.
De meest voorkomende reden dat mensen zakken, is niet goed kijken. Tijdens het autorijden is het ontzettend belangrijk dat je weet wat er om je heen gebeurt. Vooral tijdens het afslaan moet je daarom altijd goed in je spiegels en naar achter kijken. De examinator houdt goed in de gaten of je goed kijkt.
Deze regels gelden voor de maximale ononderbroken rijtijd: De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen.
Gemiddeld wordt er op een 130-weg zo'n 122 kilometer per uur gereden. Op een 100-weg is dat 102 kilometer per uur. In de praktijk zal het een verschil van maar ongeveer 3 minuten zijn.
Cafeïne is een wondermiddel om wakker te blijven, ook achter het stuur. Cafeïne heeft op oppeppende werking en neemt de vermoeidheid weg. Daarnaast wordt het concentratievermogen beter, wat nodig is tijdens het autorijden. Neem daarom voor het rijden koffie of bijvoorbeeld Red Bull.