Naast de willekeurige afschrijving op milieubedrijfsmiddelen is er in 2023 een eenmalige nieuwe regeling willekeurige afschrijving. Deze regeling geldt voor bepaalde nieuwe bedrijfsmiddelen. Die bedrijfsmiddelen kunt u voor maximaal 50% willekeurig afschrijven.
De willekeurige afschrijving op nieuwe bedrijfsmiddelen is maximaal 50% van het bedrag dat je in totaal afschrijft op een bedrijfsmiddel. Dit komt bovenop je normale jaarlijkse afschrijving. Bekijk hieronder een rekenvoorbeeld van een investering van 60.000 euro met een restwaarde van 10.000 euro.
Vanaf welk bedrag moet je moet je afschrijven? Alles boven een bedrag van € 450 moet je dus afschrijven, oftewel mag je niet in één keer als kostenpost van je winst aftrekken. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe computer, auto of machine.
U mag alleen willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen die u kocht in de jaren dat u startersaftrek kon krijgen of in het jaar ervoor (het aanloopjaar). Bedrijfsmiddelen die niet in aanmerking komen voor de Investeringsaftrek kunt u niet willekeurig afschrijven.
Rekenvoorbeeld afschrijven
Bijvoorbeeld bij de aanschaf van een laptop. De aanschafkosten zijn € 1000,- (hoger dan de grens van € 450- ex btw, dus afschrijven is toegestaan); De technische levensduur is vijf jaar en de restwaarde is na vijf jaar nul. Dan kom je uit op: 1000-0/5 = € 200,- mag je per jaar afschrijven.
U mag per jaar maximaal 20% van de aanschafprijs afschrijven.
Bent u ondernemer, voldoet u aan het urencriterium en hebt u aan het begin van het kalenderjaar de AOW-leeftijd nog niet bereikt? Dan is de zelfstandigenaftrek in 2024 een bedrag van € 3.750. In 2024 is het belastingvoordeel van de zelfstandigenaftrek beperkt. Het voordeel wordt berekend met een tarief van 36,97%.
Willekeurig afschrijven betekent dat u naast de gewone afschrijving zelf bepaalt hoe en wanneer u een bedrijfsmiddel afschrijft. Dit kan u een liquiditeits- en rentevoordeel opleveren. Net als bij gewone afschrijving, mag de boekwaarde van het bedrijfsmiddel niet lager worden dan de restwaarde.
Om te berekenen hoeveel u bespaart door een afschrijving, neemt u het bedrag van de uitgave en vermenigvuldigt u dit met uw belastingtarief . Hier is een voorbeeld. Stel dat uw belastingtarief 25% is en u hebt zojuist $ 100 aan werkbenodigdheden gekocht, die volledig aftrekbaar zijn van de belasting. $ 100 x 25% = $ 25, dus dat is het bedrag dat u bespaart op uw belastingen.
Als u op een bedrijfsmiddel extra mag afschrijven, vermindert dit de winst van het betreffende jaar. Dat levert meestal een lagere belastingaanslag op en dus realiseert u een rente- en liquiditeitsvoordeel.
Als ondernemer mag je de investeringen in bedrijfsmiddelen afschrijven. Producten die je langer dan één jaar gebruikt en die een minimale aanschafwaarde van € 450 hebben, moet je afschrijven. Bedrijfsmiddelen zoals je auto, kantoorinrichting, machines en bijvoorbeeld een laptop zijn zaken waarop je moet afschrijven.
De formule voor deze berekening van de afschrijving luidt: afschrijving per jaar = (aanschafkosten - restwaarde) : vermoedelijke gebruiksduur.
Om het je gemakkelijk te maken, stelt de wetgever zelf een aantal afschrijvingstermijnen voor: Kantoor en gebouwen: 33 jaar tegen 3 procent per jaar. Industriële gebouwen: 20 jaar tegen 5 procent per jaar. Meubilair en machines: 10 jaar tegen 10 procent per jaar.
De meest gebruikte manier van afschrijven is de lineaire methode. Je schrijft dan in vijf jaar tijd elk jaar een vast bedrag af. Je trekt dan eerst de restwaarde van de aanschafkosten af. Dat bedrag deel je vervolgens door de gebruiksduur.
Er zijn veel verschillende mogelijkheden van afschrijven: Lineair. Lineair tot restwaarde. Degressief (naar lineair)
De directe impact van een afschrijving is een vermindering van de boekwaarde van de activa tot nul, wat direct van invloed is op de totale activa van het bedrijf en zijn netto waarde. Op de winst- en verliesrekening resulteert een afschrijving in een uitgave, wat de netto-inkomsten verlaagt voor de periode waarin de afschrijving wordt erkend .
U mag eigendommen afschrijven die aan alle volgende vereisten voldoen: Het moet eigendom zijn dat u bezit.Het moet worden gebruikt in een bedrijf of inkomstenproducerende activiteit.Het moet een bepaalbare nuttige levensduur hebben .
Vrij kapitaal — Door uw balans te zuiveren van inventaris die u niet meer kunt verkopen, kunt u kapitaal vrijmaken dat u elders in uw activiteiten kunt inzetten. Belastingvoordelen — Afhankelijk van de boekhoudkundige normen die van toepassing zijn op uw bedrijf of in uw regio, kunnen inventarisafschrijvingen fiscaal aftrekbaar zijn .
In 2023 mag op nieuwe aangewezen bedrijfsmiddelen maximaal 50 procent van de aanschaffings- of voortbrengingskosten willekeurig worden afgeschreven. Deze eerder aangekondigde regeling voor willekeurige afschrijving op bedrijfsmiddelen in 2023 is gepubliceerd met de Eindejaarsregeling 2022 van 27 december 2022.
Nadelen van afschrijving: - Verminderde activawaarde : afschrijving vermindert de waarde van activa in de loop van de tijd. Dit kan het moeilijker maken om activa te verkopen en kan resulteren in een verlies als de activa worden verkocht voor minder dan de boekwaarde. - Onjuiste waardering: afschrijving kan resulteren in een onnauwkeurige waardering van activa.
Investeringen mag je dus niet in één keer van je winst aftrekken. In plaats daarvan moet je de kosten verspreid over meerdere jaren aftrekken. Dat heet afschrijven. Het aantal jaar dat je moet afschrijven, hangt van van de verwachte levensduur van de investering.
In 2024 gaat de zelfstandigenaftrek verder omlaag naar €3.750 euro. Dit kan van invloed zijn op je belastingaangifte en financiële situatie als zzp'er. Het urencriterium houdt in dat je minimaal 1.225 uur per jaar besteedt aan je onderneming(en).
Kun je als ondernemer niet aannemelijk maken dat je 1225 uur aan je onderneming hebt besteed? Dan ben je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer en vervalt je recht op diverse aftrekposten waaronder de zelfstandigenaftrek.