Frankrijk heeft in 2013 het maximum gewicht voor vrachtauto's verhoogd van 40 naar 44 ton. Die verhoging geldt formeel alleen voor het nationale vervoer. Voor het grensoverschrijdend vervoer zijn immers de (verplichtende) voorschriften uit de Europese vervoersrichtlijn 96/53/EG van toepassing.
Dit is het maximale gewicht van vrachtwagens in andere landen in Europa: In Frankrijk, Engeland, Italië, Portugal en Spanje is het maximale gewicht van een vrachtwagen 44 ton voor nationaal vervoer. Binnen Denemarken mag je met een drie-assige truck en drie-assige aanhangwagen samen 53 ton rijden.
Frankrijk, een belangrijke doorgangsroute voor transport naar Zuid-Europa, hanteert deze limieten: Binnen de bebouwde kom: 50 km/u. Buiten de bebouwde kom: 80 km/u. Op snelwegen: 90 km/u.
25 tot 30% overladen is de boete al 140 tot 235 euro. Frankrijk: bij overgewicht van het voertuig bedraagt de boete al snel 135 euro, met een maximum tot 750 euro. Bij overgewicht van meer dan 5% kan het voertuig zelfs in beslag genomen worden.
Vanaf die datum zijn enkel vrachtwagens van 44 ton die voldoen aan de Euro 6-emissienorm (of hoger) of die na 1 januari 2014 zijn geregistreerd, toegestaan op de Franse wegen, conform het Franse besluit van 29 juli 2021.
Maximaal gewicht van een vrachtwagen
De standaardgewichtslimiet voor vrachtwagens in de EU is 40 ton, maar onder specifieke omstandigheden (zoals intermodaal transport, waarbij de vrachtwagen wisselt tussen weg en spoor) kan dit worden verhoogd tot 44 ton .
Zwaar transport, ook wel 'Convoi Exceptionnel', 'uitzonderlijk vervoer' of 'speciaal transport', is het transport van uitzonderlijk zware ladingen en/of grote ladingen. Voorbeelden van zware ladingen die met zwaartransporttrekkers worden vervoerd zijn windmolens, silo's, kranen en andere zware werktuigen.
In de stad betaal je max. € 135 voor een overtreding waarbij (minder dan) 20 km/u te snel gereden werd. Buiten de bebouwde kom varieert het bedrag als volgt: € 68 voor een overschrijding van (minder dan) 20 km/u, € 135 tot 50 km/u te snel en… € 1.500 voor meer dan 50 km/u.
Vaak wordt gesteld dat je rustig 5 of 10 procent kunt overbeladen omdat je dan onder het door de fabrikant opgegeven technisch gewicht blijft en de politie pas vanaf vijf procent procent overbelading bekeurd. Men vertelt dat de politie in Nederland gebruikt maakt van twee grenzen: vijf en tien procent.
Op de genoemde gewichten bestaat geen tolerantie. Bij overschrijdingen vanaf 2 procent worden boetes gegeven. Moedwillige overbelading wordt ook bij minder dan 2 procent bestraft.
Ga je met de auto naar Frankrijk, dan ben je verplicht om een gevarendriehoek en een veiligheidsvest bij je te hebben.
Bestuurders die in Frankrijk door camera's worden betrapt op te hard rijden, krijgen binnen 100 dagen een brief – en hoe langer u wacht met betalen, hoe meer het u zal kosten. Als u echter binnen 15 dagen betaalt, wordt uw boete verlaagd .
De ruit wilt zeggen dat die rijstrook voorbehouden is voor carpooling. Op de A48 is het een variabele signalisatie afhankelijk van de verkeerssituatie. Als de ruit te zien is, mogen enkel de volgende weggebruikers die rijstrook benutten: Auto met een groen Crit'Air-vignet (elektrische of waterstofauto)
Vrachtwagens van 44 ton zijn niet per se groter dan vrachtwagens met een lager gewicht, maar mogen gewoon zwaardere ladingen vervoeren. Het enige type vrachtwagen dat 44 ton kan vervoeren, heeft zes assen (drie op de trekker, drie op de oplegger) , een wegvriendelijke vering en een aandrijfasgewicht van 10,5 ton.
Het bruto laadvermogen is het totaal toegestane gewicht van de vrachtwagen minus het gewicht van de chassis. Deze kunt u terugvinden op de specificatiebladen van het chassis.
De druk op de aangedreven as of assen van een voertuig of voertuigcombinatie mag bij gebruik in het internationale verkeer niet minder bedragen dan 25 procent van het totaalgewicht in beladen toestand van het voertuig of de combinatie.
Een voertuig is te zwaar beladen als: de vrachtwagen in totaal meer dan 50 ton weegt; de vrachtwagen meer weegt dan is toegestaan volgens het kenteken; als de asdruk per as van de vrachtwagen groter is dan volgens het kenteken mag.
Wie een ongeval veroorzaakt met een camper die aanmerkelijk zwaarder is dan de op kenteken vermelde toegestane maximummassa, kan grote problemen krijgen. Behalve een boete en het zelf moeten betalen van alle schade, riskeer je strafrechtelijke vervolging wegens roekeloos rijden.
Waar zijn radarmelders/flitspaalsignalering toegestaan en waar niet? Frankrijk: verboden. Flitsmeister geeft er enkel 'gevarenzones' in plaats van concrete flitspalen aan. Duitsland: verboden.
Boetes voor overtredingen
Een snelheidsovertreding van: minder dan 20 km/u boven de maximumsnelheid wordt bestraft met een boete van 68 euro en het schrappen van 1 punt van het rijbewijs . tussen 30 en 39 km/u: boete van 135 euro en het schrappen van 3 punten. tussen 40 en 49 km/u: boete van 135 euro en het schrappen van 4 punten.
Als u een bericht ontvangt waarin u wordt gevraagd om naar het juridische kantoor te komen om een ticket/administratieve boete op te halen of als het per e-mail naar u wordt verzonden, negeer het dan niet . Het juridische kantoor zal indien nodig contact opnemen met uw supervisor, eerste sergeant of commandant.
Maximaal gewicht vrachtwagens
De vrachtwagen mag niet meer wegen dan 50 ton, inclusief de lading. Is dat wel zo dan is er sprake van overbelading.
Zware bedrijfswagens zijn alle commerciële vrachtwagens met een brutovoertuiggewicht (Gross Vehicle Weight - GVW) van meer dan 3.500 kg of 3,5 ton. Voorbeelden zijn: Koelwagens. Diepladers.
Een zware bedrijfswagen (Heavy Goods Vehicle - HGV) is een voertuig met een totaalgewicht van meer dan 3.500 kg, inclusief lading. Een HGV wordt ook wel een zware bedrijfswagen (Large Goods Vehicle - LGV) genoemd. Dit is de officiële EU-term.