Elke autoband loopt langzaam leeg — zo'n twee tot vijf procent per maand. Met een klein lek of een spijker in de band, gebeurt dit nog sneller. Daarom luidt het advies: controleer elke twee maanden je bandenspanning en pomp ze op (of laat er lucht uit) als dat nodig is.
Alle autobanden lopen langzaam leeg, ook als de auto stilstaat of je weinig kilometers maakt. De aanbevolen spanning vind je in het instructieboekje van je auto. Belangrijk om te weten: na 15 minuten of 5 kilometer rijden, moet je daar 0,3 bar bij optellen.
Per maand verliest elke band ongeveer 0,1-0,2 bar aan lucht, wat volkomen normaal is.
Banden spanning in banden loopt in ca. 2 weken terug van 2.5 bar naar 1.0 bar.
Een band wordt tegenwoordig bijna niet meer gerepareerd. De meeste auto's rijden namelijk op runflat banden. Op deze banden kun je bij een lekke band dus nog even doorrijden. Bij een snelheid van gemiddeld 80 km/u kun je nog 80 kilometer doorrijden.
Rijd niet te lang door als je auto een lekke band heeft.De kans op reparatie wordt dan steeds kleiner. Een nieuwe band kost veel geld, dus een reparatie is voordeliger.
Hoe ver kun je rijden met een lekke band? Rijd nooit meer dan een paar honderd meter/halve mijl met een lekke band. Rijd alleen ver genoeg om een veilige plek te vinden om te stoppen.
En net als bij een rubberen ballon zal de lucht uiteindelijk ontsnappen als deze niet wordt bijgevuld. Als alle andere dingen gelijk zijn, zal de bandenspanning elke maand met ongeveer 1 psi dalen. Dit betekent dat als er twee tot drie maanden lang geen lucht wordt toegevoegd, de bandenspanning waarschijnlijk 2 tot 3 psi te laag zal zijn.
U heeft een stuk gereden met te lage bandenspanning. Daar bent u op tijd achter gekomen, de kans op schade aan de band door rijden met 1,5 bar bij 2,3 geadviseerd is vrijwel uitgesloten. Het verschil is te klein om direct schade te veroorzaken.
Osmose. Zodra u een band hebt opgepompt, begint deze druk te verliezen omdat kleine hoeveelheden gas door alles wat vast is heen gaan, inclusief die stevige versterkte rubberen wanden. De drukval door permeatie alleen kan oplopen tot drie pond per vierkante inch (PSI) per maand .
Als het lampje voor de banden spanning op je dashboard blijft branden, is dat een teken dat één of meerdere banden te weinig lucht hebben. Dit signaal mag niet genegeerd worden.Het kan namelijk de veiligheid op de weg en het brandstofverbruik beïnvloeden.
Voordat u uw banden kunt gaan controleren, moet u weten wat de ideale spanning is. Hiervoor moet u de bandenspanning vinden die door de fabrikant van uw auto wordt aanbevolen . U kunt deze informatie meestal vinden op het portierframe aan de bestuurderskant, in de tankklep, in het handschoenenkastje of in de handleiding van uw auto.
Als de bandenspanning te laag is, wordt de band in elkaar gedrukt.Tijdens het rijden wordt hij daardoor sneller warm. Het gevolg: het verbruik neemt toe, het rijgedrag van de auto wordt slechter en de band slijt sneller.
Zolang de auto rijdbaar is zal de Wegenwacht hier niet voor langs komen. Ik acht het niet verstandig om met de wetenschap van een aflopende band een eind te gaan rijden. De lekkage zou onderweg eventueel kunnen verergeren en kan de band ook onherstelbaar ernstig beschadigd raken.
Hoe lang duurt het voordat mijn banden zijn opgepompt? Als uw banden zijn opgepompt met 5 tot 6 PSI lager dan ze zouden moeten zijn, duurt het oppompen ongeveer 20 tot 30 seconden . Een volledig lekke band kan drie tot vijf minuten duren om op te pompen, afhankelijk van de grootte van de pomp of luchtcompressor die u gebruikt.
Waarom verliezen sommige banden sneller lucht dan andere banden? Daar zijn verschillende redenen voor: Als het ventiel van de band enigszins poreus is, verliest de band sneller lucht dan normaal. Wanneer de velg oud en verroest is, kan dit ook schade toebrengen aan de band en leiden tot spanningsverlies.
U hoeft niet meteen te stoppen als u het ziet oplichten, maar u moet wel zo snel mogelijk actie ondernemen. Als u op de snelweg of in druk verkeer rijdt, is het over het algemeen veilig om een korte afstand te rijden (maximaal een paar mijl ) om een veilige plek te vinden om te stoppen en uw banden te controleren.
De gevolgen van een zeer lage bandenspanning tot -1.5 bar: Groot risico op ongelukken door de oververhitting van banden, met reële kans op klapbanden! De gevolgen van een te hoge bandenspanning tot +0.5 bar: Een sterk verminderd rijcomfort en een vele malen hogere bandenslijtage.
Wat is het gevaar van een te lage of te hoge bandenspanning? Veiligheid staat voorop in het verkeer. Een te hoge of te lage bandenspanning is onder alle omstandigheden nadelig met als gevolg: de remweg neemt toe, de wegligging neemt af, grote kans op een klapband en je hebt minder grip in bochten.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Ja, het is mogelijk dat autobanden leeglopen zonder zichtbare gaten of schade . Er zijn verschillende redenen waarom dit kan gebeuren. Een veelvoorkomende reden is een langzame lekkage, waarbij de lucht geleidelijk ontsnapt na verloop van tijd. Dit kan komen door een defecte ventielsteel of een klein gaatje dat moeilijk te detecteren is.
Als uw bandenspanning lager is dan 30 psi, moet u deze onmiddellijk bijvullen, maar u kunt er een paar uur mee rijden als deze net onder de 30 psi ligt . Als uw TPMS-lampje brandt of uw druk 20 psi is, raden we u aan om iemand uw band te laten bijvullen.
Kijk naar de band om te bepalen of deze gerepareerd kan worden of vervangen moet worden. Als de schade groot is of de band helemaal lek is, moet u deze vervangen . Als de schade echter klein is, is reparatie mogelijk.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Als uw banden helemaal leeg zijn, moet u onmiddellijk stoppen met rijden en een sleepdienst bellen . Als u echter een langzaam lek hebt en de velgen niet op het asfalt rijden, is het misschien nog steeds veilig om uw voertuig naar een reparatiewerkplaats te rijden. Zorg ervoor dat u voorzichtig en langzaam rijdt als dit het geval is.