Het antwoord is ja!Sommige vliegtuigen kunnen een zogenaamde 'powerback' doen. De meeste vliegtuigen kunnen achteruit rijden door straalomkering te gebruiken. Dit is het omkeren van de uitlaat van een straalmotor zodat de stuwkracht naar voren wordt gericht in plaats van naar achteren.
Snelheid. Gemiddeld taxiet een vliegtuig 20 knots (37 km/u), maar hoger dan 30 knots (55 km/u) bijna nooit want dat is de snelheidslimiet. Wanneer er weinig zicht is of wanneer een drukte is bij een gate of platform, dan taxiën vliegtuigen trager; ongeveer 10-15 knots (18-28 km/u).
Om de deur van een vliegtuig te openen, heb je géén sleutel nodig. Dat betekent gelukkig niet dat iedereen het toestel in kan. Je hebt hiervoor bevoegdheden en een persoonlijke toegangspas van de luchthaven nodig. Vliegtuigen staan altijd op een bewaakt terrein, dus er kan niemand 'zomaar' naar binnen lopen.
Dat deze rij ongeluk zou brengen is natuurlijk allemaal maar bijgeloof, maar toch missen veel vliegtuigen deze rij. Het is gewoon makkelijker om deze rij weg te laten, omdat veel mensen de rij het liefste overslaan bij het boeken. Overigens doet niet elke vliegtuigmaatschappij hieraan mee.
“Hallo KLM, willekeurige vraag, maar waarom hebben vliegtuigen ruitenwissers en waarom kunnen de ramen open?” Cockpitramen hebben ruitenwissers om de voor de hand liggende reden; ze vegen water en sneeuw van de ruit af! Wat? Ja!
Er zijn verschillende mogelijkheden waarom het getal 13 vaak in een lift ontbreekt. In Europa, Amerika en sommige landen in Azië wordt 13 als ongeluksgetal beschouwd. Een verklaring is dat het te maken heeft met het Christendom. Het Laatste Avondmaal wordt vaak aangehaald.
Heef een vliegtuig een claxon? Niet zoals wij hem kennen in het autoverkeer. Een vliegtuig heeft wel een soort van alarm, vergelijk het met een alarm van een scooter. Piloten gebruiken deze 'claxon' niet om ander verkeer te waarschuwen, want de andere piloot zal dit in zijn cockpit toch nooit horen.
Als er geen garantie op bepaalde zitplaatsen wordt gegeven, kan de maatschappij daar een extra vergoeding voor vragen. ' In zo'n geval betaal je dus een meerprijs wanneer je zelf je zitplaats kiest. Meindersma vergelijkt het met een extra vergoeding voor een plek bij de nooduitgang of een stoel met extra beenruimte.
De beste plaats in economyclass: zo ver mogelijk vooraan, maar idealiter niét bij de (lawaaierige) keuken/toiletten. Hou er ook rekening mee dat je vooraan in economy aan of bovenop de vleugel kunt zitten. Dat wil zeggen dat het zicht naar buiten belemmerd wordt, gesteld dat je aan het raam zit.
Het antwoord is ja! Sommige vliegtuigen kunnen een zogenaamde 'powerback' doen. De meeste vliegtuigen kunnen achteruit rijden door straalomkering te gebruiken. Dit is het omkeren van de uitlaat van een straalmotor zodat de stuwkracht naar voren wordt gericht in plaats van naar achteren.
Nee. Piloot Rob vertelt vanuit de NPO Radio 2 cockpit: nee. Vliegtuigen hebben geen sleutel.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Over het algemeen zit je op een stoel achterin de cabine het meest veilig en dan ook nog in de buurt van een nooduitgang. Ook de plekken aan het gangpad zijn wat veiliger als er iets gebeurt, omdat je dan eerder het toestel kunt verlaten.
Het beste antwoord. Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Je kunt de klantenservice van een airline bellen om te overleggen of je behoefte hebt aan een tweede stoel. Elke airline heeft daarvoor eigen regels en kosten. Bij sommige airlines mag je dan ook extra bagage meenemen en sommige niet, check dus altijd alle voorwaarden.
Loyale klanten van KLM hoeven niet te betalen voor het selecteren van een stoel. Wie Platinum-, Gold-, of Silverstatus heeft binnen het Flying Blue-spaarprogramma van KLM, kan bij de boeking zonder bijkomende kosten een stoel uitkiezen.
Hoeveel beenruimte krijg je in het vliegtuig? De beenruimte in de economyclass varieert tussen de 74 cm en 90 cm. Budgetmaatschappij easyJet biedt de minste beenruimte aan haar passagiers, slechts 74 cm. Bij de meeste vliegtuigmaatschappijen varieert de beenruimte van een standaard stoel tussen de 76 en 80 cm.
Vanaf € 210 per persoon per traject.
Precies vandaag, maar dan gisteren, ontspon zich op mijn smartphone een discussie over het woord 'kist'. De oorsprong ligt waarschijnlijk in het feit dat de eerste vliegtuigen (houten raamwerk, bespannen met linnen) nogal op een aardappelkist leken.
Een helikopter heeft sneldraaiende rotorbladen in plaats van vleugels. De piloot kan deze bladen laten draaien. Als hij vooruit wil kantelt hij de bladen naar voren, zodat er van achter meer wind komt.
Een gevechtshelikopter of aanvalshelikopter is een militaire helikopter bewapend om doelwitten op de grond aan te vallen, hierbij maakt deze gebruik van automatische kanonnen en machinegeweervuur en zowel niet-geleide als geleide raketten zoals Hellfire-raketten.
Een stoel op de eerste rij geeft je meer beenruimte, 91 cm. Je kan makkelijk naar het toilet en je bent bij de landing snel het vliegtuig uit. Deze reserveer je voor een basistarief van 16 tot 25 euro p.p. per enkele reis. Een stoel met extra beenruimte, 86 tot 100 cm, zit bij de nooduitgang.