In een 'self-service carwash' produceert een wasbeurt 70 tot 80 liter afvalwater. Een 'roll-over'-installatie verbruikt 100 tot 250 liter per auto en een 'wasstraat' 200 tot 650 liter. Het is dus overduidelijk: u moet ervoor zorgen dan u het waterverbruik binnen de perken houdt.
"Bij een beurt in de wasstraat wordt 350 tot 450 liter water gebruikt. Zowel vers als gerecycled water", zegt Theo Heikamp, mede-eigenaar van Dico carwash, een bedrijf dat machines voor wasstraten levert. Gemiddeld gaat het hierbij om 150 liter vers water. Bij de zuinigste apparaten wordt 70 liter vers water gebruikt.
“Wij willen ook dat de klant geld verdient met autowassen.” De investering in een wasstraat is niet gering. Een compleet uitgevoerde roll-over kost al gauw rond de 75.000 euro, een volledige kettingwasstraat kan zelfs 3 tot 4 ton kosten, afhankelijk van de wensen en mogelijkheden van de ondernemer.
Intussen wast minder dan een kwart zelf de auto en bezoekt bijna 42,5 procent het liefst de wasstraat. In totaal werd het Nederlandse wagenpark vorig jaar meer dan 73 miljoen keer gewassen, waarvan bijna 28 miljoen keer in wasstraten.
De motor moet stationair draaien en de handrem niet aangetrokken of ingeschakeld. Als de auto wel in de versnelling staat én op de handrem belemmert u de beweging van de loopband. Er zit vast een beveiliging op om schade aan auto of loopband te voorkomen, maar het zorgt wel voor vertraging voor u en andere klanten.
De conclusie is duidelijk: was je auto niet met de borstel van de wasbox, dan kun je beter de wasstraat gebruiken. De borstel wordt namelijk meestal op de grond gezet, en zo wrijf je straatvuil in de lak. De beste methode is echter met de hand, maar dan wel op deze manier en niet zoals de prutsers in de video.
Grand View Research schat dat de markt voor carwash in 2018 wereldwijd zo'n 33 miljard dollar omvatte (ruim 30 miljard euro). Het bureau gaat uit van een jaarlijkse groei van 3,2 procent tot aan 2025. Voor Nederland schat sales- en marketingmanager Peter van der Veen van Washtec die markt op zo'n 240 miljoen euro.
iClean raadt automobilisten aan om 1 keer per week de auto te wassen. Een grondige wasbeurt kan 1 á 2 keer per maand. Ook wordt aangeraden om een wasstraat te gebruiken. Vaak is zo'n bezoekje inclusief een beschermende laag autowax en dat zal zeker van pas komen in de wintermaanden.
Kies voor een wasstraat die met osmosewater werkt. Dat is water dat door hyperfiltratie is ontdaan van vuil, mineralen en bacteriën. Het wordt ook wel vlekvrij water genoemd. Eenmaal opgedroogd laat het niets achter op de lak en dat is bij kalkhoudend water wel anders.
Sowieso is de straal die hij produceert veel dunner. Ter vergelijking: een gewone tuinslang verbruikt ongeveer 3.500 liter water per uur, bij een hogedrukreiniger is dat 'maar' 500 liter.
Een liter leidingwater kost dus iets minder dan een halve eurocent. Of zo'n halve euro per dag als we ons aan dat dagelijkse gemiddelde van 100 liter leidingwater houden. Het is daarmee 200 tot 400 keer goedkoper dan water in flessen. Dat klinkt allemaal heel erg weinig, toch kan de factuur snel oplopen.
Na het afspoelen is het zaak om de auto zo snel mogelijk droog te maken om vlekken te voorkomen, zeker als je gewoon leidingwater gebruikt. Laat de auto daarom heel even uitdruipen, en droog de auto vervolgens met een microvezel droogdoek (zoals deze).
Gemiddeld rijden we 13.000 kilometer per jaar. De meeste mensen wassen hun auto 8,4 keer per jaar. Dat is eens per 6 weken. Uit onderzoek blijkt dat 60% van de Nederlanders zijn auto zelf wast, andere laten het door iemand doen, maar ook zegt 10% van de Nederlanders dat ze hun auto vrijwel nooit wassen.
Dure wasprogramma's met bodemreiniging kunnen volgens de Adac, de Duitse evenknie van de ANWB, zorgen voor schade aan je auto. Een goedkoop wasprogramma is vaak het beste, mits een zogeheten voorwas er deel van uitmaakt, aldus de Adac.
De harde borstels in de wasstraat kunnen kleine krasjes in het lak maken. Ga liever naar een wasstraat met lappen in plaats van zogenoemde swirls. Het wordt afgeraden om met een nieuwe auto of een auto die recentelijk is gelakt door de wasstraat te gaan, omdat lak een half jaar nodig heeft om volledig hard te worden.
Ja, natuurlijk mag u Dreft gebruiken om uw auto te wassen, maar wij raden aan een autoshampoo hiervoor aan te schaffen. Waarom? Dreft is een afwasmiddel met citroenzuur. Dit is ideaal om vettige dingen te reinigen, maar daarom haalt het ook belangrijke oliën van uw lak.
Wasstraten kunnen alleen personenauto's wassen. Dus caravans, campers en aanhangwagens kunnen niet door de wasstraat. En nee ook een zweefvliegtuig kan niet door de wasstraat (ja deze vraag is gesteld ð ).
Het gemakkelijkste en snelste is naar een autowasstraat te gaan. De auto wordt met veel water voorgespoeld zodat het overgrote deel van het zand en vuiligheid al van de auto afgaat. Vervolgens wordt de auto ingeweekt met shampoo die het vuil opneemt.
Uw auto gaat vanzelf door wasstraat
Houd de versnelling in neutraal, haal uw voet van de rem, motor aan en ruitenwissensor uit. Terwijl uw auto automatisch door de wasstraat wordt geleid, kunt u rustig in de auto blijven zitten.
IS HET VERSTANDIG OM MIJN AUTO TE WASSEN ALS HET REGENT? Ja, als het regent of heeft geregend, wordt uw auto eigenlijk al ingeweekt. Daardoor laat het vuil beter los en wordt uw auto nog beter schoon.
Als u met de Model S een wasstraat binnenrijdt, sluit Wasstraatmodus alle ramen, vergrendelt het de laadpoort en schakelt het ruitenwissers, Bewakingsmodus, wegloopvergrendeling en parkeersensorgeluiden uit. Om deze modus in te schakelen tikt u op Bediening > Service > Wasstraatmodus.
Regen. Het zal je niet verrassen: ook de regen in ons natte kikkerlandje heeft bepaald geen gunstig effect op de levensduur van je auto. Niet alleen draagt het bij aan roestvorming, maar ook kan het intern tot slecht functionerende onderdelen leiden als teveel water je wagen binnendringt.
En dan nog een aandachtspunt: we krijgen regelmatig van klanten de vraag hoe vaak je een auto moet waxen. Ons advies is om dit niet te vaak te doen. Als richtlijn kunt u een periode van zo'n 4-6 maanden tussen de waxbeurten aanhouden. Hou er echter wel rekening mee dat elke auto anders is.