Een mammoettanker brengt de aardolie vanuit allerlei landen in de wereld naar de haven van Rotterdam. Zo'n tanker is vier keer zo groot als een voetbalveld, ligt 20 meter diep (flatgebouw van zeven verdiepingen) en er zit ongeveer 20.000 ton olie in.
De tankers
Ruwe olietankers bestaan in verschillende maten. De grootste is de VLCC of Very Large Crude Carrier. Per vracht kunnen deze tankers tot 2 miljoen vaten ruwe olie vervoeren. Het tweede grootste schip, een Suezmax, kan de helft daarvan verschepen.
Grootste olietanker ter wereld op dit moment
Dat zijn de supertankers van de TI klasse. Die zijn 380 meter lang, 68 meter breed en hebben een diepgang van 24,53 meter. Het tonnage is 234,006.
Bijna alle olie is nu aan boord van een andere tanker genaamd MOST Yemen. Het Nederlandse Boskalis, die de operatie in opdracht van de VN uitvoerde, spreekt van de „ontmanteling van een tikkende tijdbom”. De olie is weggepompt door dochteronderneming Smit Salvage.
Nederland heeft naast humanitaire hulp voor de getroffen bevolking projecten op het gebied van water, veiligheid, mensenrechten en vrouwenrechten. 'Ons land heeft een uitgebreid ontwikkelingsprogramma in Jemen, met thema's als water, veiligheid en recht, mensenrechten en gender.
Olie en gas, een zee vol vis en een strategische ligging: Jemen is een rijk land.
Het tarief van een middelgrote olietanker verdubbelde in een week tijd tot $173.000 per dag. Tankschepen liggen overal afgemeerd voor de kust als drijvende opslag, tot de rand gevuld olie.
De gemiddelde snelheid van containerschepen is sinds juni 2020 met 5,5% gestegen, van 13,99 knopen naar afgelopen maand 14,76 knopen. De grotere vaartuigen (postpanamax) trapten het spreekwoordelijke gaspedaal nog wat dieper in en verhoogden de gemiddelde snelheid met 8,5% naar 16,1 knopen.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
Voor kleine schepen, zoals gebruikt bij de kustvaart, liggen de CO2-emissies rond de 20 tot 50 gCO2/tkm. Voor grote olietankers, bulkcarriers en containerschepen zijn de emissies typisch 2 tot 10 gCO2/tkm [6].
Deze schepen verbruiken gemiddeld vijftig- tot zeventigduizend liter brandstof.” Volgens Veen is de stookolie waar de schepen op varen giftig. Er zitten stoffen in zoals asfaltenen en zwavel. Toch gebruiken bijna alle schepen de stookolie omdat het behoorlijk goedkoop is.”
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
Ga je toch zelf het olie bijvullen? De gemiddelde inhoud olie is 4 tot 6 liter variërend per type auto en motor.
Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie.
Normaal is het olie verbruik van een auto aanvaardbaar als het niet meer bedraagt dan 1 liter op 5000 km.
De meerderheid van Dekpersoneel op schepen e.d. verdient een salaris tussen € 1.517 en € 3.287 per maand in 2023. Een maandloon voor beginnende Dekpersoneel op schepen e.d. varieert van € 1.517 tot € 2.248. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 1.866 en € 2.623 per maand liggen.
Het fijne aan containerschepen is dat in tegenstelling tot zeilschepen, er veel van varen en de reis beter te plannen is. Helaas ook hier een nadeel: de kosten. Een gemiddeld containerschip rekent zo een 100 euro per dag.
De MSC Beatrice is 366 meter lang, 52 meter breed en 67 meter hoog. Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ruim 44 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter.
Het is met een maximale capaciteit van 24.346 TEU (20-voets containers) het grootste containerschip ter wereld. MSC Loreto neemt deze titel over van de onlangs in de vaart genomen OOCL Spain (24.188 TEU).
Met een lengte van 362 meter en een breedte van 47 meter is de Symphony of the Seas van Royal Caribbean het grootste cruiseschip ter wereld. Zij brengt u naar de indrukwekkende bestemmingen aan de Middellandse Zee en het Caribisch gebied.
De gemiddelde levensduur voor een schip is 30 jaar. Bij de ontwikkeling van nieuwe schepen en technieken moet hier rekening mee gehouden worden. Die moeten zo'n 30 jaar 'mee kunnen'.
In Jemen woedt sinds 2015 een burgeroorlog. De overheid, gesteund door een door Saudi-Arabië geleide coalitie, strijdt tegen sjiitische Houthi-rebellen en diverse extremistische partijen.
De Saudische economie is de grootste in de Golfregio en het land is lid van de G20-groep van grote economieën. Saudi-Arabië heeft een economie die sterk afhankelijk is van olie. Olie is goed voor ongeveer 87% van de begrotingsinkomsten, 42% van het bbp en 90% van de inkomsten uit export.
Vroeger had je Sham — zeg maar Noord-Arabië, ook wel gebruikt als naam voor Syrië — en je had Jemen, het zuiden van Arabië. Er was nooit een land dat Jemen heette, totdat het Mutawakilietische Hashemitische Koninkrijk (de voorouders van de Houthi's) in de jaren zestig opeens werd vernoemd tot Jemen.