Totale hoeveelheid brandstof per transporteenheid. De totale inhoud van de vaste brandstofreservoirs mag niet meer bedragen dan 1500 liter. Van deze 1500 liter mag er zich eventueel maximaal 500 liter op de aanhanger of oplegger bevinden.
Het gemiddelde verbruik van een vrachtwagen ligt tussen de 28 en 33 liter per 100 kilometer.
De mogelijke inhoud van onze brandstoftanks voor vrachtwagens varieert sterk. Het kleinste model is goed voor 90 liter, terwijl het grootste model 960 liter kan bevatten. De tanks worden standaard geleverd met steunen, spanbanden, vuldop met slot en ingebouwde anti-diefstalzeef.
En een volle tank diesel van 500 á 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtwagen. Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt.
Een vrachtauto op diesel verbruikt ongeveer 1 liter dieselolie op 3,5 km. Een liter dieselolie verstoken veroorzaakt 2.620 gram CO2 uitstoot.
Gemiddeld verbruikt een vrachtwagen 30 tot 40 liter brandstof per 100 km. Het verbruik hangt logischerwijs af van de grootte en de lading van de vrachtwagen, maar ook van de omgeving waar deze in rijdt: in een stedelijk gebied of juist tussen meerdere steden.
Als we uitgaan van een verbruik van 30 tot 40 liter brandstof per 100 kilometer, dan kan een vrachtwagen met een tankinhoud van 250 liter zo'n 625 tot 830 kilometer rijden. Een tankinhoud van 500 liter gaat ongeveer 1.250 tot 1.660 kilometer mee.
Een vrachtwagen met een jaarlijkse kilometrage van 100.000km verdeeld over 265 werkdagen rijdt gemiddeld nog geen 380 kilometer per dag.
Voor een tank diesel – ook van 40 liter en met een gemiddelde literprijs van 1,33 euro – ben je ongeveer 53 euro kwijt. Met een normale rijstijl moet je met 40 liter brandstof toch wel 700 kilometer kunnen afleggen. Dat komt neer op een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 17,5.
De uiteindelijke tarief voor het inhuren van een vrachtwagen inclusief chauffeur hangen af van wat u wilt transporteren, en waar naartoe. Voor onze BE-combinatie bent u ongeveer €20 per uur (exclusief chauffeur) kwijt. Voor groter transport moet u denken aan €90 tot €120 per uur (inclusief chauffeur).
"Gemiddeld gebruikt een trekker 1,5 liter diesel per 100 kW. Een trekker van 200 kW gebruikt dus gemiddeld 3,0 liter diesel per uur bij stationair draaien. " Een trekker die gemiddeld 1.000 uur per jaar draait maakt 250 stationair uren.
Lagere CO2, minder verbruik
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
De tankopleggers hebben een inhoud variërend van 10.000 tot 50.000 liter. Zo kunnen we altijd inspelen op de behoefte van onze klanten. Tankwagens mogen nooit voor 100% gevuld worden, omdat het vloeibaar propaan kan uitzetten door temperatuurstijgingen.
Het gebruik van waterstof als brandstofcel en brandstofcellen in vrachtwagens wordt momenteel toegepast. Deze technologieën bieden de mogelijkheid om luchtemissie te verminderen en efficiënte en stille energie te leveren voor diverse toepassingen, waaronder: Transport-vrachtwagens. Bestelwagens.
“Ik ben zeer verheugd dat een Scania voor de zesde keer op rij als de meest zuinige vrachtwagen uit de bus is gekomen” aldus Stefan Dorski, Senior Vice President en Head of Scania Trucks.
Maximale totale rijtijd
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
Je mag maximaal 4,5 uur ononderbroken rijden; Na die 4,5 uur rijtijd moet je een pauze nemen van 45 minuten. Je kunt ook kiezen om deze 4,5 uur rijtijd op te knippen in twee delen. Dan neem je een eerste pauze van minimaal 15 minuten en binnen de 4,5 uur rijtijd nog een pauze van minimaal 30 minuten.
Maximumsnelheid vrachtverkeer
Voor het vrachtverkeer geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
Je kan met de Scania V8 truck tot wel 1 miljoen kilometer rijden, voordat de olie vervangen moet worden.
Bij sommige van onze voertuigen zelfs tot 200.000 kilometer. Minder olie verversen helpt niet alleen het milieu. Het draagt ook bij aan een lagere TCO voor onze klanten die door de hoge uptime een optimale transportefficiency mogen verwachten.
Geeft je auto het verbruik in liters aan dan betekent het dat je auto zoveel liter brandstof nodig heeft om 100 kilometer af te leggen. Geeft je auto bijvoorbeeld 9/100 aan dan moet je 100 door 9 delen. Het getal wat er dan uitkomt is de hoeveelheid kilometers die je kan rijden met 1 liter brandstof.
er is geen verschil in diesel. alleen bij "lamdbouwdiesle"is er een rode kleurstof toegevoegd om deze zonde tax te verkopen en mag daarom niet gebruikt worden in motorvoertuigen die niet zijn vrijgesteld van houderschapsbelasting. dit heeft te maken met de evt bio toevoegingen of zwavelarm en andere extra toevoegingen.