De tankopleggers hebben een inhoud variërend van 10.000 tot 50.000 liter.
Als we uitgaan van een verbruik van 30 tot 40 liter brandstof per 100 kilometer, dan kan een vrachtwagen met een tankinhoud van 250 liter zo'n 625 tot 830 kilometer rijden. Een tankinhoud van 500 liter gaat ongeveer 1.250 tot 1.660 kilometer mee.
Om een wijd gamma aan producten te kunnen laden en lossen is elke trekker uitgerust met een compressor en/of met een vloeistoffenpomp. Tanktransport Vereecke beschikt over een vloot van 19 trekkers en 24 citernes met een inhoud gaande van 7.500 liter tot 44.500 liter.
een lege vrachtwagen kan tussen de 2 en 10 ton wegen (tussen 2,000 en 10,000 kg dus). Bij een volle vrachtwagen hangt het dan nog eens af van wat hij juist vervoert. De (grotere) vrachtwagens die je bij ons ziet rondrijden, zullen meestal (volgeladen) zo'n 8-10 ton wegen.
“Er zijn verschillende redenen waarom een oplegger niet vierkant is. De eerste is dat een ronde oplegger sterker is dan een vierkante. Om het voer te kunnen lossen is het namelijk nodig om de tank op druk te zetten. Zo wordt het voer gelost met zo weinig mogelijk productbeschadiging.
Bij containerwagens varieert de capaciteit meestal van 5 tot en 15 kubieke meter. Ook dit is afhankelijk van het formaat en de configuratie van de container.
De mogelijke inhoud van onze brandstoftanks voor vrachtwagens varieert sterk. Het kleinste model is goed voor 90 liter, terwijl het grootste model 960 liter kan bevatten. De tanks worden standaard geleverd met steunen, spanbanden, vuldop met slot en ingebouwde anti-diefstalzeef.
De arbeiders uit de brandstoffensector rijden voornamelijk met een vrachtwagen, meer specifiek een tankwagen. Deze mensen leveren brandstof (mazout, gas of kolen) aan huis.
Gemiddeld gaat een vrachtwagen tussen de 1,1 en 1,5 miljoen kilometer mee. Maar deze XF bleef in goede conditie, daarom bleven we investeren in onderhoud.
Het gemiddelde verbruik van een vrachtwagen ligt tussen de 28 en 33 liter per 100 kilometer. Met de groenste truck op de markt rijden helpt niet alleen het klimaat. Het helpt ook uw bedrijfsresultaten en verlaagd het verbruik van uw vrachtwagen.
Het vervoer door particulieren van gevaarlijke stoffen verpakt voor de detailhandel en bestemd voor eigen gebruik is vrijgesteld van het ADR. In het geval van brandstoffen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen.
Gemiddeld verbruikt een vrachtwagen 30 tot 40 liter brandstof per 100 km. Het verbruik hangt logischerwijs af van de grootte en de lading van de vrachtwagen, maar ook van de omgeving waar deze in rijdt: in een stedelijk gebied of juist tussen meerdere steden.
“Begin januari betaalden we voor een volle tank van 900 liter in onze vrachtwagens 1.330 euro, vandaag is dat bijna 2.000 euro,” zegt Chris Delcroix van het transportbedrijf DBT uit Kalmthout in het programma "Spits" op Radio 2.
En een volle tank diesel van 500 á 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtwagen. Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt.
Ook neemt hij een proefmonster van de melk in de melkkoeltank. Daarna brengt hij het naar de zuivelfabriek waar er zuivelproducten van worden gemaakt. De tankwagen haalt per keer zo'n 10.000 liter melk op bij de boer! In een volle tankwagen past wel 40.000 liter.
Tankauto's voor vervoer van brandstoffen zoals benzine of diesel zijn meestal voorzien van bodembelading en een dampafzuigsysteem. Om de tank te lossen wordt druk gezet op het vloeistofniveau in de tank (schottencompressor) of wordt gebruikgemaakt van een pomp (schotten- of lobbenpomp) om het product eruit te pompen.
Het lossen van tankwagens met vloeistoffen wordt vaak gedaan door luchtdruk of stikstofdruk boven de vloeistof in de tankwagen aan te brengen waardoor de vloeistof eruit wordt gedrukt.
Tel daarbovenop nog eens 70 euro aan vaste kosten bij, dan kom je aan een totale som van zo'n 400 euro per dag uit. Algemeen wordt gesteld dat een vrachtwagen minstens 500 tot 550 euro per dag moet opbrengen om rendabel te zijn. Uiteraard is dat bedrag volledig afhankelijk van het soort werk dat je verricht.
De uiteindelijke tarief voor het inhuren van een vrachtwagen inclusief chauffeur hangen af van wat u wilt transporteren, en waar naartoe. Voor onze BE-combinatie bent u ongeveer €20 per uur (exclusief chauffeur) kwijt. Voor groter transport moet u denken aan €90 tot €120 per uur (inclusief chauffeur).
Lagere CO2, minder verbruik
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Het gebruik van waterstof als brandstofcel en brandstofcellen in vrachtwagens wordt momenteel toegepast. Deze technologieën bieden de mogelijkheid om luchtemissie te verminderen en efficiënte en stille energie te leveren voor diverse toepassingen, waaronder: Transport-vrachtwagens. Bestelwagens.
Je kan met de Scania V8 truck tot wel 1 miljoen kilometer rijden, voordat de olie vervangen moet worden.