De eerste versie, de 747-100, verbruikte grofweg 11.800 kilo brandstof per uur, voor 366 passagiers. Een moderne Boeing 787-9 Dreamliner kan ongeveer 290 mensen meenemen, en verbruikt daarbij rond de 5.600 kilo brandstof per uur.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Zonder wind verbruikt de Boeing 737-800 ongeveer 358 liter per 100 km, dat is ongeveer 1 op 0,3. Het verbruik hangt af van hoe snel er gevlogen wordt. Meestal wordt het verbruik aangegeven bij de kruissnelheid. Voor dit toestel is dat gemiddeld ongeveer 839 km/u met een het verbruik van zo'n 3000 liter per uur.
Het kan een hoogte bereiken van 42.000 voet, dat is ca. 12,5 kilometer. Op die hoogte bereikt het vliegtuig een snelheid van 460 knopen, 78% van de geluidsnelheid en dat is circa 850 kilometer per uur! In de brandstoftanks kan 26.000 liter Jet A1 brandstof worden meegenomen.
In een zitconfiguratie met een hoge dichtheid (568 zitplaatsen) en een afstand van 4000 km, heeft hetzelfde vliegtuig een energieverbruik van 22 kWh per 100 p-km. Een korteafstands-Tupolev-154 die 2235 km die vliegt, met 70% van de 164 stoelen bezet, verbruikt 80 kWh per 100 p-km.
Zo betekent lager vliegen of een voorspelde tegenwind een hogere waarde trip fuel. We vliegen vandaag met onze Boeing 737-800, een vaak gebruikt toestel op middellange routes met vliegtijden tussen pakweg één en drie uur. Gemiddeld verbruiken de twee CFM-motoren (samen) zo'n 2.200 kilogram kerosine per uur.
Hoeveel is 0,5 procent SAF? Een Boeing 747-100 kan 183.000 liter kerosine tanken. Als een half procent daarvan SAF is, gaat het over 915 liter. Uit onderzoek bleek eerder dat KLM voor elke 36 passagierskilometers (dus om 36 mensen een kilometer te laten vliegen) een liter brandstof nodig heeft.
Een A380 ”verbruikt ongeveer een liter brandstof per passagier per 35 kilometer”. Dit gegeven lijkt gebaseerd te zijn op een volledig bezet vliegtuig. Dit getal wordt dan vergeleken met ”een zuinige auto”, welke een liter brandstof op 12 km verbruikt. Vermoedelijk wordt hier benzine als brandstof bedoeld.
Door zijn vier motoren verbruikt de A380 een zeer hoge 320.000 liter kerosine per tank.
In het afgelopen jaar verdubbelde de prijs van kerosine grofweg tot vandaag zo'n 1,142 dollar per kilogram. Dat is toevallig precies hetzelfde bedrag in euro's omdat de wisselkoers vandaag 1 euro voor 1 dollar is. Voor die 1,14 euro koopt een vliegbedrijf 12 kilowattuur (kWh) aan energie.
Brandstofprijzen (per liter)
De door ons gebruikte prijs voor fossiele kerosine is €0.46/ liter. Deze prijs is gekozen op basis van de IATA fuel monitor [4] (uitgaande van een kerosine prijs van USD 1.92/ gallon, een USD/Euro koers van 0.90 USD [5], en het feit dat een gallon overeenkomt met 3.785 liter).
KLM alleen 8,6 mld kilogram CO2
Aannemende dat het daarmee ongeveer ook de helft van de verkochte kerosine verbruikt, is KLM in zijn eentje goed voor twee miljard kilogram kerosineverbruik en zes miljard kilogram CO2-uitstoot vanuit de in Nederland aangekochte vliegtuigbrandstof.
Schiphol in rijtje grote vervuilers
Op de vliegvelden van de Schiphol Group worden miljarden liters kerosine getankt. De uitstoot die hiermee gepaard gaat is ruim 13 megaton. Ook de CO2-uitstoot van KLM is onderzocht en komt uit op 8,6 megaton CO2 wereldwijd.
Boeing Business Jet 747-8i – 400 miljoen euro
Voor een slordige 400 miljoen euro krijg je dit duplex-vliegtuig met een totale oppervlakte van 445 vierkante meter.
Zo is er voor een reis naar New York gemiddeld 100.000 liter kerosine nodig. Per liter verbrande kerosine stoot een vliegtuig gemiddeld 2,5 kg CO2 uit. Bij een enkeltje naar New York stoot een vliegtuig dus gemiddeld 250.000 kg aan CO2 uit.
Helaas is het aantal airlines dat met de 747 vliegt sinds vorig jaar gedaald van tien naar nog maar zes. De meeste kans op een vlucht in de 747 heb je op routes van of naar Azië. Ook in Europa zijn er nog twee Boeing 747 maatschappijen.
De eerste versie, de 747-100, verbruikte grofweg 11.800 kilo brandstof per uur, voor 366 passagiers. Een moderne Boeing 787-9 Dreamliner kan ongeveer 290 mensen meenemen, en verbruikt daarbij rond de 5.600 kilo brandstof per uur.
De grote A380 kan weliswaar per vlucht veel meer passagiers meenemen, maar zou op Schiphol meerdere aanpassingen aan de infrastructuur vereisen. De A380 biedt bij Air France plaats aan 516 passagiers. Op dit moment zijn de Boeing 747-400 en de Boeing 777-300ER de grootste types in de KLM-vloot, met 408 stoelen.
Wat kost een A380? Volgens de catalogus van Airbus is hij te koop vanaf 380 miljoen euro.
Kerosine lozen
Het toestel heeft korte tijd over de Noordzee gevlogen om kerosine te lozen. Dat is gebruikelijk bij een onverwachte landing - met een volle tank kan een vliegtuig niet veilig landen.
Vlampunt: 55 ° C. Inhoud: 1 liter. Gewicht: 1010 gr.
De Boeing 747 kwam eind jaren zestig van de vorige eeuw op de markt en was destijds een baanbrekend toestel, dat vliegen voor een groot publiek bereikbaar maakte. Sinds 1967 zijn er in totaal 1.574 exemplaren van gebouwd.