De allerlichtste racefiets die ooit in productie is gegaan is de AX Lightness VIAL Evo Ultra met een geclaimde 4,4 kilogram voor de hele fiets. De onderdelen van AX worden ook gebruikt voor de lichtste custom build bikes, zoals bovenstaande.
De ene persoon vind 8 kg licht, terwijl dat voor de ander weer véél te zwaar is. Als je het ons vraagt, adviseren we om een racefiets van onder de 7 kg aan te schaffen. Dat kunnen we met recht een lichte fiets noemen.
Het gemiddelde gewicht van een racefiets ligt rond de 8,8 kg. Stadsfietsen en elektrische fietsen hebben een ietwat andere functie, waardoor het gewicht van de fietsen ook anders is.
Carbon, oftewel een frame opgebouwd uit koolstof is ontzettend licht. Merken zoals Cervélo en Trek hebben het gepresteerd om fietsframes te fabriceren die onder de 700 gram wegen, maar sterk genoeg zijn om de zwaarste ritten te doorstaan.
Uiteraard is het frame van carbon en werd met de hand gemaakt in Duitsland door fabrikant SPIN. Het gewicht: 643.9 gram.
De UCI heeft in het reglement een duidelijke regel over het gewicht van een fiets. In het kader van veiligheid en stevigheid moet elke fiets in koers minimaal 6,8 kg zijn.
Speed pedelecs zijn snelle elektrische fietsen waarmee je 45 kilometer per uur kunt halen.
Frame & vork
Het carbon frame, dezelfde als de fiets van Gunter, werd handgemaakt door de Duitse fabrikant SPIN. Het gewicht? 643.9 gram. Waanzin.
Lichtgewicht. Zo zijn er speciale lichtgewicht stadsfietsen. Dit type stadsfiets weegt rond de 14 à 15 kilo, wat het fietsen automatisch erg aangenaam maakt.
Een modern, redelijk betaalbaar alu frame weegt zo'n 1400 gram, een carbon vork zo'n 500 gram. De top of the bill carbon frames wegen minder dan 1000 gram en vorken minder zo'n 300 gram.
Drie kilo gewichtsbesparing op je racefiets maakt je op een vlakke weg 0,1 kilometer per uur sneller. Verwaarloosbaar dus. Bergop levert een lager gewicht wel veel op, dat bepaalt dan bijna geheel de weerstand. Een lichte fiets geeft vooral plezier bij het stallen en optrekken.
4# Wout van Aert is eigenlijk te groot
Dat is 190 centimeter of 1900 millimeter. Bij een gewicht van 78 kilo een kerel van formaat. Toch kan hij vaak met de beste mee omhoog.
In de shortlist en in volgorde van opkomst: Giant, Cube, Trek, Canyon, Cannondale, Specialized, Cervelo, Orbea, BMC, Wilier, Lapierre, Scott en J. Guillem.
Fietsen worden steeds lichter, zonder dat dat ten koste gaat van de veiligheid. Toch heeft de internationale wielerunie UCI tot op heden vastgehouden aan de ondergrens van 6,8 kilogram. Racefietsen in het profpeloton mogen niet lichter zijn.
Afhankelijk van onder andere het materiaal, weegt een gewone fiets tussen de 16 en 21 kg. Zonder accu weegt een e-bike zo rond de 24 kilo, want een motor weegt natuurlijk niet niks.
Met de Batavus Bryte fiets je sportief en comfortabel!
De Batavus Bryte fietst extreem licht en zeer comfortabel! De Batavus Bryte is een comfy allround stadsfiets en is ook gelijk de nieuwste topper in ons assortiment! De Batavus Bryte is er ook in een elektrische variant, namelijk de Batavus Bryte E-go!
Dit is ook logisch, want je verbruikt minder energie voor de rolweerstand, de klimweerstand en de mechanische weerstand als je fiets minder weegt, terwijl het vermogen van je spieren en hart-longsysteem niet veranderd is. Het gewicht van je fiets is daarmee een belangrijke factor voor je fietsprestaties.
Als we het over de beste fietsmerken hebben kan Gazelle niet ontbreken. Gazelle maakt al 125 jaar lang fietsen en in die tijd zijn ze er alleen maar beter in geworden. Gazelle staat bekend om het feit dat ze niet bang zijn om te innoveren en altijd boven op de nieuwste fietstrends zitten.
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
Hoeveel weegt een fiets uit de Tour de France? Een racefiets uit de Tour de France weegt tegenwoordig 6,8 kilo. Dat is het minimumgewicht wat de internationale wielerunie heeft opgelegd in verband met de veiligheid.
De meeste sportieve fietsen hebben twee of drie kettingbladen aan de voorkant (de tandwielen bevestigd aan de pedaalarm) en ergens tussen de 7 tot 12 versnellingen (of tandwielen) aan de achterkant (dit wordt ook wel de cassette genoemd die aan het achterwiel vast zit).
Gewicht frame en vork
Maar, wat weegt een frame van een vakantiefiets dan ongeveer? Een frame van een beetje stijve en sterke vakantiefiets weegt zo tussen de 2200 en 2800 gram en reken voor een vork zo tussen de 900 en 1500 gram. Grofweg zit je dan rond de 3-4 kilo voor frame en voorvork.