In Nederland mag een taxichauffeur maximaal 12 uur per dienst werken, waarvan maximaal 10 uur mag worden gereden. Het verschil tussen arbeidstijd en rijtijd zit 'm in de werkzaamheden die geen directe rijtijd zijn, zoals het schoonmaken van de taxi of het wachten op een klant.
Maximale ononderbroken rijtijd
Of tussen een rusttijd en een onderbreking in. Deze regels gelden voor de maximale ononderbroken rijtijd: De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur.
1 Dagelijkse rust (in 24 uur)
In een blok van 14 dagen mag u op 2 dagen maximaal 16 uur werken. Op de andere dagen dat u werkt mag u maximaal 14 uur werken. Per 24 uur houdt u dus 8 of 10 uur rust. U bepaalt zelf wanneer u in deze periode 8 of 10 uur op een dag rust.
Hoelang mag mijn kind in de taxi zitten? De vervoerder dient er rekening mee te houden dat de reistijd voor elke leerling zo kort mogelijk is. Elke leerling mag, ook als andere leerlingen onderweg opgehaald worden, maximaal één uur per rit in het voertuig zitten.
Vaak hebben gemeenten in hun beleidsregels wel vastgelegd dat de reistijd van leerlingenvervoer een maximale duur mag hebben van 90 minuten per enkele reis. Voor cluster 4 leerlingen is dit vaak maximaal 60 minuten.
Hoeveel personen mogen in een taxi vervoerd worden? De chauffeur mag maximaal 4 personen vervoeren. Een taxibusje zou in zo'n geval wellicht comfortabeler zijn. Een taxibusje mag maximaal 8 personen vervoeren.
Elke taxi in Nederland moet een geldige Boordcomputer Taxi (BCT) hebben. De BCT houdt de taxiritten en de arbeids- en rusttijden bij. Zo kan de ILT controleren of chauffeurs en taxiondernemers zich aan de regels houden.
Overschrijding van het wettelijk vastgelegde aantal rijuren: €110 tot €1.100. Tekort op de dagelijkse rust: €110 tot €1.980. De wettelijke bovengrens op tweewekelijkse rijtijden overschrijden: €110 per uur. Tekort op de wekelijkse rust: €110 per uur.
Let op: voor het praktijkexamen moet je echter minstens 18 jaar oud zijn. Dit geldt zowel voor de volledige taxipas als de beperkte taxipas. Zodra je 18 bent, kun je zelfstandig de weg op als taxichauffeur. En hier komt goed nieuws: er is geen bovengrens!
Kan ik als taxichauffeur een boete krijgen als ik zonder chauffeurskaart of vergunning taxidiensten aanbied? U moet altijd een geldige chauffeurskaart en een vergunning hebben als u klanten laat betalen voor een taxirit. Heeft u dit niet? Dan kunt u een proces-verbaal, een boete en een strafblad krijgen.
Elke taxi in Nederland moet een geldige Boordcomputer Taxi (BCT) hebben. In de BCT zit een chauffeurskaart die onder andere de taxiritten bijhoudt. Er is ook een ondernemerskaart voor taxiondernemers. Zo kan de ILT controleren of de arbeids- en rusttijden goed nageleefd worden.
De taxi wacht maximaal 3 minuten bij de deur. U kunt gebruik maken van de terugbelservice. U wordt dan vooraf gewaarschuwd dat uw taxi onderweg is.
In het Verenigd Koninkrijk zijn er geen wettelijke bepalingen als het gaat om taxirijden – alleen voorgestelde richtlijnen om te volgen. EU-taxibedrijven zijn echter onderworpen aan specifieke regels met betrekking tot hun werkuren, zoals: U mag niet meer dan negen uur per dag rijden – dit kan worden verlengd tot 10 uur twee keer per week .
In Nederland mag een taxichauffeur maximaal 12 uur per dienst werken, waarvan maximaal 10 uur mag worden gereden. Het verschil tussen arbeidstijd en rijtijd zit 'm in de werkzaamheden die geen directe rijtijd zijn, zoals het schoonmaken van de taxi of het wachten op een klant.
In 30 minuten bouwt u weer kracht op om verder te gaan. Hou daarnaast in ieder geval aan dat u na elke 2 uur achter elkaar rijden een pauze van 15 minuten houdt. Ook wanneer u 's nachts rijdt.
Wat moet je doen bij een overschrijding? Kom je in een situatie waarin je de rijtijd dreigt te overschrijden, dan moet je als bestuurder zorgen dat de overschrijding zo kort mogelijk is. Op de allereerste geschikte stopplaats, of bij de vestiging van je werkgever of woonplaats moet je dan ook alsnog direct stoppen.
Ook bij contractvervoer moet een passagier moet kunnen herkennen dat het om een legale taxi gaat. Daarom moeten taxi's in het contractvervoer een blauwe kentekenplaat hebben aan de voor- en achterkant. En de chauffeur moet een chauffeurskaart hebben met een pasfoto.
Parkeren bij een taxistandplaats is verboden , tenzij u een taxi bestuurt .
Ook een taxichauffeur is verplicht om zijn gordel te dragen. Echter, als je klanten vervoerd tegen contante betaling heb je ontheffing van de gordelplicht. Deze uitzondering is gemaakt uit veiligheidsoverwegingen.
De officiële taxi's van Londen, black cabs, kunnen op straat of bij aangewezen standplaatsen op prominente plekken worden aangehouden, waaronder veel trein-, metro- en busstations . Ze kunnen ook worden geboekt via de Gett-app en per telefoon. Als het gele taxibord aan de voorkant brandt, is de taxi beschikbaar voor verhuur.
Sommige grote gemeenten kunnen taxiondernemers actief op de opstapmarkt dwingen zich in groepen te organiseren. Voorbeelden van de opstapmarkt zijn taxivervoer vanaf de standplaats of een taxi aanhouden op straat. Dit houdt in dat een taxichauffeur aangesloten moet zijn bij een Toegelaten Taxi Organisatie (TTO).