De MSC Beatrice is 366 meter lang, 52 meter breed en 67 meter hoog. Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ruim 44 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter.
Deze schepen verbruiken gemiddeld vijftig- tot zeventigduizend liter brandstof.” Volgens Veen is de stookolie waar de schepen op varen giftig. Er zitten stoffen in zoals asfaltenen en zwavel. Toch gebruiken bijna alle schepen de stookolie omdat het behoorlijk goedkoop is.”
Scheepsgrootte en brandstofcapaciteit
Panamax-schepen (ongeveer 5.000 TEU) vervoeren doorgaans tussen de 750.000 en 1,5 miljoen gallons . Ultragrote containerschepen (ULCS), die 18.000-24.000 TEU kunnen vervoeren, hebben een brandstofcapaciteit van 3 miljoen tot 5,5 miljoen gallons of soms zelfs meer.
Het gaat bij de scheepvaart snel om grote getallen. Een normaal kustvaartschip verbruikt per dag rond de 8 tot 10.000 liter gasolie. Bij grote containerschepen, met ruim 19.000 containers, loopt het verbruik op tot 200.000 liter per dag bij 22 knopen.
De tank van een vrachtwagen varieert doorgaans tussen de 400 en 1.500 liter. Dit hangt af van de grootte van de vrachtwagen, het type ritten en de vereisten van het transportbedrijf.
10-wieler trucks worden vaak gebruikt voor middelzware tot zware transportbehoeften. Ze hebben doorgaans een brandstoftankcapaciteit van 200 tot 400 liter . Mahindra's assortiment van 10-wieler trucks, zoals de Furio-serie, biedt concurrerende brandstoftankcapaciteiten die voldoen aan verschillende logistieke vereisten.
De meeste zware vrachtwagens hebben een brandstoftank met een inhoud van 400 tot 1.200 liter. Dit stelt vrachtwagens in staat om lange afstanden te rijden zonder veelvuldig te moeten tanken.
Het is het grootste containerschip ter wereld. Het kan 24.346 containers bevatten. Dat is een rij containers van Amsterdam tot aan achter Enschede. Het verbruikt 270.000 liter zware stookolie per dag.
Moderne containerschepen kunnen bijvoorbeeld tot wel 20.000 kilometer (12.400 mijl) afleggen op één tank brandstof. Ze kunnen daardoor de oceaan oversteken zonder dat ze hoeven te stoppen om te tanken.
Andere motortypen die nog steeds in gebruik zijn, zijn de RND, RND-M en de RL-series, waarvan de Wärtsilä-Sulzer RTA96-C de grootste dieselmotor ter wereld is. De 14-cilinder RT-flex 96C levert een totaal vermogen van 108.920 pk bij 102 toeren per minuut. De machine is ruim 23 meter lang.
Bunkerolie. Bunkerolie is brandstof die getankt wordt door vliegtuigen en zeeschepen in een haven of luchthaven. Met bunkeren wordt dan het tanken van deze brandstof bedoeld.
Een Boeing 747-100 kan 183.000 liter kerosine tanken.Als een half procent daarvan SAF is, gaat het over 915 liter. Uit onderzoek bleek eerder dat KLM voor elke 36 passagierskilometers (dus om 36 mensen een kilometer te laten vliegen) een liter brandstof nodig heeft.
Evergreen Ever Alot, het grootste containerschip
Haar naam is Ever Alot en ze is het grootste containerschip ter wereld en ze kan heel veel containers vervoeren. Het schip is 400 meter lang en 61,5 meter breed. Het kan tot 24.004 20dt containers vervoeren.
De capaciteit van een containerschip wordt uitgedrukt in TEU: Twenty feet Equivalent Unit, het equivalent aantal standaard containers van ongeveer 6,10 meter dat het schip kan vervoeren. Anno 2019 kunnen de grootste containerschepen zo'n 22.000 TEU vervoeren.
365 meter vakantiepret
Met een gewicht van 250.800 ton heeft Icon of the Seas zijn voorganger Wonder of the Seas in als grootste cruiseschip ter wereld. Niet alleen het gewicht, maar ook de afmetingen zijn indrukwekkend: Iocn of the Seas is maar liefst 365 meter lang en 67 meter breed.
Het vervoer door particulieren van gevaarlijke stoffen verpakt voor de detailhandel en bestemd voor eigen gebruik is vrijgesteld van het ADR. In het geval van brandstoffen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen.
Een motorschip (m.s.) is een schip dat wordt aangedreven door een motor, meestal een dieselmotor.
De MSC Beatrice is 366 meter lang, 52 meter breed en 67 meter hoog. Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ruim 44 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter.
De gemiddelde snelheid van containerschepen is sinds juni 2020 met 5,5% gestegen, van 13,99 knopen naar afgelopen maand 14,76 knopen. De grotere vaartuigen (postpanamax) trapten het spreekwoordelijke gaspedaal nog wat dieper in en verhoogden de gemiddelde snelheid met 8,5% naar 16,1 knopen.
Een gemiddeld containerschip rekent zo een 100 euro per dag. Het is zo duur omdat schepen enerzijds verplicht zijn een verzekering af te sluiten (stel, je wordt ziek aan boord en moet per helikopter worden opgehaald), en dat het anderzijds een relatief kleine markt is.
De zeventien grootste containerschepen stoten samen net zoveel zwaveloxiden uit als alle auto's die wereldwijd rondrijden. De scheepvaart zorgt voor ongeveer 3 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. De meeste schepen varen op goedkope bunkerolie.
Over het algemeen hebben nieuwere vrachtwagens twee brandstoftanks. Elke brandstoftank bevat ongeveer 120-150 gallons — of 450-560 liter — aan brandstof. 150 gallons is bijna 1.065 pond.
Hoeveel kilometer een volgetankte vrachtwagen kan rijden is afhankelijk van de capaciteit van de tank. Als we uitgaan van een verbruik van 30 tot 40 liter brandstof per 100 kilometer, dan kan een vrachtwagen met een tankinhoud van 250 liter zo'n 625 tot 830 kilometer rijden.
Twaalfwielers worden over het algemeen gebruikt voor continu transport, waarbij zware ladingen van magazijnen naar industrieën worden vervoerd die materialen of machines gebruiken voor de productie van eindproducten. Twaalfwielers hebben doorgaans een brandstoftankcapaciteit van 300 tot 500 liter .