De wet bepaalt niet uit hoeveel bestuurders het bestuur maximaal moet of kan bestaan. Ook is niet verplicht dat het bestuur uit een even of oneven aantal bestuursleden moet bestaan. Je mag dit dus helemaal zelf bepalen.
Aantal bestuursleden
Tenzij de statuten anders bepalen, moet een bestuur op grond van artikel 2:37 lid 7 BW minimaal uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester bestaan. Praktisch gezien is het wenselijk om in de statuten de aanstelling van deze drie bestuursleden specifiek te benoemen.
Doorgaans bestaat een bestuur minimaal uit een voorzitter (en vicevoorzitter), een secretaris en een penningmeester. De leden van het bestuur die geen specifieke functie of taak hebben, worden wel 'algemeen lid' genoemd.
§ 1. De vennootschap wordt bestuurd door een collegiaal bestuursorgaan, raad van bestuur genoemd, dat minstens drie bestuurders telt, die natuurlijke of rechtspersonen zijn. Indien en zolang de vennootschap minder dan drie aandeelhouders heeft, mag de raad van bestuur bestaan uit twee bestuurders.
Het is lastig om je in je eentje te verenigen. De wet verplicht dat een vereniging minimaal één lid moet hebben. Als een vereniging helemaal geen leden (meer) heeft, dan kan de rechter de vereniging ontbinden of opheffen. Er zijn namelijk geen leden meer om de vereniging in stand te houden.
Beheerder van de financiën. De penningmeester is, als lid van het bestuur, samen met de andere bestuurders verantwoordelijk voor het reilen en zeilen binnen de vereniging. Daarnaast is een penningmeester de persoon binnen de vereniging die zich bezighoudt met de financiën.
In principe onbeperkt, er is namelijk geen wettelijke bepaling over een maximale bestuurstermijn. In de praktijk zie je dat bij veel verenigingen een statutaire beperking is opgenomen, waarbij bestuurders voor een periode van vier jaar benoemd worden en daarna één of twee keer herkozen kunnen worden.
Sinds de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, kunnen de statuten bepalen dat een NV wordt bestuurd door één enkele bestuurder. In zulk geval is de situatie uiteraard bijzonder eenvoudig. De enige bestuurder zal de vennootschap met zijn enkele handtekening kunnen vertegenwoordigen.
3. Is het verplicht een voorzitter, secretaris en penningmeester te hebben in een vzw? Nee.Dat is niet wettelijk verplicht, maar kan wel in de statuten van je vzw zo bepaald en opgelegd zijn.
De bestuurders van een vennootschap worden benoemd door de algemene vergadering van aandeelhouders, terwijl de gedelegeerd bestuurder benoemd wordt door de raad van bestuur (RvB) onder haar leden. De gedelegeerd bestuurder dient verantwoording voor diens handelingen af te leggen aan de raad van bestuur.
Het bestuur van een vereniging is belast met het besturen van de vereniging en is als zodanig formeel eindverantwoordelijk voor het voortbestaan van de vereniging. Op grond van de wet moet het bestuur uit minimaal drie bestuursleden bestaan, namelijk een voorzitter, secretaris en penningmeester.
Naast een bestuur kunt u ook een raad van commissarissen hebben. Dit heet ook wel een raad van toezicht (rvt). De raad van commissarissen (rvc) houdt toezicht op het bestuur en het beleid van de organisatie. Een rvc is niet verplicht.
Hoe lang mag je voorzitter zijn? Wettelijk gezien kun je onbeperkt voorzitter zijn.
In de statuten kan van die bepaling worden afgeweken. Dat betekent dat, een penningmeester van een kleine vereniging tegelijkertijd ook voorzitter kan zijn, mits deze mogelijkheid in de statuten is opgenomen. De meest voorkomende combinatie van functies is overigens penningmeester en secretaris.
De leden kiezen tijdens de algemene ledenvergadering een bestuur. Vervolgens kiest het bestuur uit zijn midden een voorzitter, secretaris en een penningmeester. Zij leiden de dagelijks gang van zaken binnen de vereniging en vertegenwoordigen de vereniging tegenover derden.
Een bestuur moet volgens de wet bestaan uit minstens een voorzitter, secretaris en een penningmeester, of in de statuten moet anders bepaald zijn. Het hebben van een niet voltallig bestuur hoeft in principe geen probleem te zijn, het heeft geen gevolgen voor de bevoegdheid van het bestuur.
In principe onbeperkt, er is namelijk geen wettelijke bepaling over een maximale bestuurstermijn. In de praktijk zie je dat bij veel verenigingen een statutaire beperking is opgenomen, waarbij een penningmeester voor een periode van vier jaar benoemd wordt en daarna één of twee keer herkozen kan worden.
De penningmeester (M/V) regelt de financiële administratie van een vereniging, commissie, club of stichting. Dit is geen beschermd beroep met een keurmerk; in feite kan iedereen met affiniteit voor boekhouden een penningmeester worden.
Een kascommissie controleert of het financieel verslag dat het bestuur jaarlijks opstelt, in orde is. Bijna alle verenigingen hebben een kascommissie. Als een deskundige kascommissie een gedegen controle van het financieel verslag heeft uitgevoerd, kan het bestuur gefundeerd vertrouwen dat dit verslag oké is.
Als Afgevaardigd bestuurder mag je je verwachten aan een gemiddeld salaris van 83.600 €. Het gemiddelde loonbereik als Afgevaardigd bestuurder ligt tussen 74.800 € en 97.600 €. Voor een job als Afgevaardigd bestuurder zijn er heel wat jobaanbiedingen in Brussel, Antwerpen, Gent.
Het bestuur als geheel is bevoegd om te ondertekenen. De bestuurders kunnen zelfstandig of gezamenlijk tekenbevoegd zijn. De gezamenlijk bevoegde bestuurder moet met 1 of meerdere andere bestuursleden ondertekenen.
Statutaire beperkingen die bv. voorzien dat een gedelegeerd bestuurder of twee andere bestuurders alleen kunnen tekenen, maar slechts tot een bepaald bedrag of voor specifieke aangelegenheden, zijn niet tegenstelbaar.
Een bestuurder is pas bestuurder na benoeming. De benoeming van een bestuurder wordt meestal door de algemene vergadering van aandeelhouders gedaan. Inschrijving in het handelsregister als bestuurder is géén noodzakelijke en ook geen voldoende voorwaarde om bestuurder te zijn.
Ja, verenigingen moeten volgens de wet een voorzitter, secretaris en penningmeester hebben. Maar je kunt in de statuten wel anders bepalen. Bijvoorbeeld een andere of juist geen functieverdeling.
In de statuten kan echter van die bepaling worden afgeweken. Dat betekent dat een voorzitter van een kleine vereniging tegelijkertijd ook secretaris kan zijn, mits deze mogelijkheid in de statuten is opgenomen.