Minimaal 3 lagen bootlak onverdund aanbrengen. Nieuwe laag binnen: nieuw hout glad schuren, daarbij treden met machine schuren. Aansluitend stofvrij maken.
Ook bij behandeld hout is het beter om drie dunne laklagen aan te brengen in plaats van één dikke laag. Een nieuwe laag breng je niet zomaar aan. Eerst laat je de laklaag goed drogen. Daarna schuur je het weer licht op met fijn schuurpapier (korrel 320) of een schuurspons (korrel 320) in de richting van de houtnerf.
Bootlak is een speciale en decoratieve coating voor boven de waterlijn en wordt gebruikt op alle houten delen van een schip. Jachtlak is een andere officiële benaming voor deze lak. Het wordt echter ook wel botenlak, bootvernis of jachtvernis genoemd.
Lak is puur cosmetisch, en afhankelijk van de kleur moet u 3-5 lagen aanbrengen. Kies voor de romp en opbouw een hooglans lak en voor de gangboorden een antislip verf. Wanneer u het onderwaterschip kaal heeft gemaakt kiest u een primer die geschikt is voor onder water. Dezelfde laagopbouw is nodig als boven water.
Droogtijden bij 20ºC. / 65% RLV en 30 μm droge laagdikte: - Stofdroog: 3 uur. - Schuurbaar: 24 uur. - Overschilderbaar: 24 uur.
Het meest professionele eindresultaat krijg je door minimaal 2 lagen aan te brengen. Hierdoor komt de glans van het product tot zijn recht en door de laagdikte kan de verf een goede bescherming bieden. In sommige gevallen of bij een zware belasting (bv traptredes) kan een extra laag nodig zijn.
Schuren tussen twee lagen door
Het zal ervoor zorgen dat je schilderwerk niet lang standhoudt. Ook droogt zo'n dikke plak verf vaak heel langzaam waardoor het kwetsbaar is voor invloeden van buitenaf tijdens het drogen. Beter is het om na een dunne laag verf een tweede laag aan te brengen.
Een primer wordt over het algemeen in meerdere lagen aangebracht op bijna iedere 'kale' ondergrond. Voor staal, aluminium en hout is het advies voor boven de waterlijn om minimaal vijf lagen primer aan te brengen. Voor het onderwaterschip is dit minimaal zes lagen primer, afgewerkt met 2-3 lagen antifouling.
Kajuitboot 5 meter volledig schilderen: €400,- Polyester kruisertje schilderen vanaf gangboord tot waterlijn: €700,- Volledig schilderen stalen grachtenvlet 6 meter: €750,- Interieur lakken Aloa 27: €750,- euro.
Epifanes Bootlak Blank
Hoogglanzende, ééncomponent klassieke jachtvernis op basis van houtolie /fenol en alkydhars. Optimale vloeiing, zeer hoge weer- en waterbestendigheid, hoge bolle glans en langdurig glansbehoud, ook in tropische klimaten. Het ingebouwde extra UV filter voorkomt verkleuring van het hout.
Dat kan prima, als je het maar op dezelfde basis houd. In jouw geval dus watergedragen lak gebruiken.
Deze is simpel, namelijk: alle bestaande laklagen verwijderen en het kale hout na grondig reinigen en schuren tweemaal gronden en voor- en aflakken. Deze aanpak is ook nodig bij transparante beitsen. Zodra een verf weinig pigment heeft, moet deze bij het dekkend overschilderen eerst worden verwijderd.
Het beste resultaat krijgt u met drie laklagen. Na het tussenschuren brengt u de volgende laag aan.
Binnen kan 1 laag nog volstaan, maar voor buiten is 2 lagen lak het minimum.
Gebruik schuurpapier om het laatste vuil te verwijderen en het oppervlak glad te maken. In sommige gevallen is het niet nodig om de oude laag te verwijderen. Als de oude laag nog erg glad is, kun je het oppervlak gewoon schuren en vervolgens een nieuwe vernislaag aanbrengen.
Stralen en conserveren onderwaterschip jacht 13 meter: 3900 euro. Zandstralen kiel zeiljacht 11 meter: 600 euro. Stralen en schilderen vlet van 10 meter: 1300 euro. Grachtenvlet van 6 meter stralen én coaten: 900 euro.
Een boot spuiten gebeurt in optimale omstandigheden in een professionele spuitcabine. Deze is stofvrij, heeft een goed afzuigsysteem en de juiste omgevingstemperatuur. Wanneer aan al deze factoren is voldaan en uw boot spuiten gebeurd door een vakman dan kunt u uitgaan van een perfect eindresultaat.
Behandeld polyester of polyester reparatie van uw boot
Uiteraard is een twee-componenten primer op epoxy-basis het beste, echter, die kan niet (deels) over één-componenten verf of antifouling gezet worden. Dan kunt u het beste kiezen voor een één-componenten primer, zoals International Primocon.
Hoeveel lagen grondverf je exact nodig zal hebben, zal afhangen van zowel de ondergrond als de lak die je wilt gaan gebruiken. Soms is grondverf aanbrengen in één laag voldoende, andere keren zul je minimaal twee lagen aan moeten brengen. Grondverf 1 of 2 keer aanbrengen kan ook afhangen van het product zelf.
De laagdikte blijft na aanbrengen hetzelfde, dus om een 'dikke koek' na een aantal jaren (en dus lagen) te vermijden, is het noodzakelijk om te schuren voordat u een nieuwe laag aanbrengt. Antifouling kan dus niet direct op de oude laag worden aangebracht.
Voor het beste resultaat per seizoen altijd 2 volle lagen aanbrengen. Voor een goede laagdikte hiervoor een vachtroller gebruiken. Zorg altijd voor ruim voldoende laagdikte op kwetsbare plekken, zoals op de waterlijn, op de boeg en bij het roer.
Je doet er goed aan 4 uur droogtijd te respecteren tussen elke verflaag. Solventgedragen verf, op basis van white spirit, heeft wat meer tijd nodig. Na 4 uur voelt de verf droog aan, maar dan mag je echt nog niet beginnen met een tweede laag. Reken een droogtijd van 16 uur voordat je een tweede laag aanbrengt.
Door te schuren, kan de verf zich hechten en heb je minder last van druipers. Maar ook is het dus voor de hechting nodig. Als je helemaal niet schuurt, zal de verf kwetsbaar zijn. Even stoten tegen een deurpost die niet (goed) geschuurd is en de stukjes verf stoot te er zo af.
In welke volgorde schilder je best een ruimte? Start met het plafond. Schilder vervolgens de muren. Eindig met het lakwerk van ramen en deuren.