De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh en 30 kWh per 100 kilometer. We geven je een beeld van hoeveel stroom dat is. Stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt. Dan verbruik je met een auto die 17 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.700 kWh per jaar.
Op één Kwh aan elektriciteit rijdt een elektrische auto ongeveer 5 kilometer. Per 100 gereden kilometers komt dit dus neer op een verbruik van 20 kWh. Dit geldt bij gemiddelde temperaturen.
Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto ligt tussen de 8 kWh en 30 kWh per 100 kilometer. Stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1500 kWh per jaar.
Wat kost elektrisch rijden per kilometer
Zo kost elektrisch rijden € 3,90 euro per 100 km als je jouw auto thuis oplaadt, tussen de € 4,50 en € 9 per 100 km als je een openbare laadpaal gebruikt en tussen de € 6 en € 13,50 per 100 km als je hem aan een snellaadpaal koppelt.
Hoeveel kWh kost een auto opladen? De gemiddelde accucapaciteit van een elektrische auto is zo'n 65 kWh. Dat betekent dat je gemiddeld 65 kWh verbruikt per volle laadbeurt. Natuurlijk kost het meer kWh om een elektrische auto met een grotere accu op te laden.
Als je 20.000 kilometer per jaar rijdt met de elektrische auto, betaal je 3.400 kWh x € 0,35 = € 99,17 per maand, of € 1.190 per jaar. Als je het vergelijkt met de jaarlijkse kosten voor het tanken met een benzineauto die ook 20.000 kilometer rijdt, dan bespaar je € 1.381,43.
Een 7kW thuislader laadt een typische 60kWh elektrische autobatterij in iets minder dan 8 uur van leeg naar vol . De perfecte hoeveelheid tijd om uw EV-batterij volledig op te laden terwijl u slaapt. Een langzamere thuislader met een vermogen van 3,7kW zou ongeveer 16 uur nodig hebben om hetzelfde te doen.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
Net als bij brandstofauto's verschilt het verbruik van elektrische auto's flink. Over het algemeen ligt het tussen de 10 en 30 kWh per 100 kilometer. Een Tesla Model 3 verbruikt bijvoorbeeld 14,2 kWh per 100 kilometer, terwijl dit voor een Audi e-tron S 55 quattro ongeveer 27 kWh per 100 kilometer is.
De prijs van 1 kWh stroom, in maart 2024, is gemiddeld €0,40 bij thuis opladen. Een elektrische auto verbruikt gemiddeld 15 kWh per 100 kilometer, daardoor komt de prijs uit op €0,06 per kilometer – 6 euro per 100 km.
Tesla Model 3
Niet voor niets mag de nieuwe Model 3 zich de meest efficiënte EV van dit moment noemen. De basisversie met achterwielaandrijving haalt een indrukwekkende actieradius tot 513 km, met een stroomverbruik van slechts 13,7 kWh/100 km – vergelijkbaar met 1,5 liter benzine per 100 km.
Een kilometer in een elektrische auto kost bijna 76 cent, 9 cent méér dan in een auto op benzine. De ANWB rekende met auto's van €46.000 - zoveel kost een gemiddeld elektrisch voertuig (EV) - waarmee vier jaar lang 15.000 kilometer per jaar wordt gereden.
Voor de stroom om je elektrische auto op te laden betaal je een prijs per kilowattuur (kWh). Omdat de energietarieven verschillen, lopen de laadtarieven ook uiteen. Gemiddeld betaal je vaak tussen de € 0,25 en € 0,55 per kWh bij een openbare laadpaal en tussen de € 0,50 en € 0,70 per kWh bij een snellader.
Kosten vervangen accu
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste batterijen ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. De gemiddelde prijs voor een accupakket bedraagt tussen de € 3.000 en € 13.000 euro, maar de verwachting is, dat die prijzen de komende tijd zullen dalen.
Hoeveel mijlen rijdt een EV per kWh? Omdat we weten dat een EV ongeveer 0,25 kWh per mijl verbruikt, gebaseerd op een gemiddelde 54 kWh-batterij en een gemiddeld voertuigbereik van 211 mijl, kunnen we concluderen dat een elektrische auto ongeveer 4 mijl per 1 kWh verbruikt, onder de perfecte rijomstandigheden.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
De Tesla model Y RWD heeft een batterijpakket van 57,5 kWh groot. één kWh kost bij Fastned €0.69. Dit resulteert dat het volladen van de Tesla model Y RWD je €40 kost.
“De gemiddelde elektrische auto kWh per 100 mijl (kWh/100 mijl) is 34,6. Dit komt neer op 0,346 kWh per mijl . Met andere woorden, elektrische auto's verbruiken gemiddeld 34,6 kWh om 100 mijl af te leggen (of 160 km, aangezien er 1,6 km in een mijl zitten) en 0,346 kWh om 1 mijl of 1,6 km af te leggen. Verschillende factoren bepalen het bereik van een EV
Op basis daarvan berekende de ING dat de restwaarde van een EV na 5 jaar en gemiddeld 125.000 km rond de 44% van de nieuwwaarde ligt. Ter vergelijking: voor een dieselauto ligt dat volgens de ING economen slechts rond de 31%, voor een benzine auto zou je na die 5 jaar nog rond de 38% van de nieuwwaarde terugkrijgen.
Belastingvoordelen
Omdat elektrische voertuigen extreem lage emissies hebben, bieden ze een grote belastingbesparing . Als u een elektrische auto koopt voor minder dan £ 40.000, hoeft u geen wegenbelasting te betalen. Als de uwe meer kost, betaalt u £ 340 per maand totdat uw auto 5 jaar oud is.
Softwareproblemen komen het meest voor bij elektrische auto's, vóór problemen met accu's en motoren. De ANWB Wegenwacht komt bij elektrische auto's bovendien verrassend vaak lekke banden tegen: 37 procent van de pechgevallen in 2021 had daarmee te maken. Batterijproblemen zijn een relatief kleine zorg.
Het kan ongeveer acht uur duren om een auto-accu bijna helemaal op te laden op de snelweg. Acht uur op 65 mph is 520 mijl .
De gemiddelde Tesla Model S gebruikt ongeveer 34 kWh elektriciteit voor elke 100 mijl die wordt gereden . Dit betekent dat de Model S voor 1.000 mijl ongeveer 340 kWh elektriciteit zou gebruiken. Uitgaande van een gemiddelde van 1.000 mijl die per maand wordt gereden, zou de Model S ongeveer 340 kWh elektriciteit per maand gebruiken.
Of u nu wilt weten wat het kost om een Tesla, een Hyundai of iets anders op te laden, het enige wat u hoeft te doen om uit te rekenen hoeveel een volledige lading kost, is de kosten van elektriciteit vermenigvuldigen met de grootte van de accu van uw auto . Dit wordt gemeten in kilowattuur (kWh).