Bij snelladen laad je met een vermogen van minimaal 50 kilowatt (kW), maar meestal meer. Zogenaamde 'supersnelladers' kunnen een vermogen van tot wel 350 kW aan. Een laadpaal thuis levert een vermogen tussen de 3,7 en 11 kW, terwijl een laadpaal op straat goed is voor vermogens tussen de 11 en 22 kW.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW). Wel staan er in de publieke ruimte ook laadpalen die maximaal tot wel 17,2 kW of zelfs 22 kW kunnen leveren.
De prijs van 1 kWh stroom, in maart 2024, is gemiddeld €0,40 bij thuis opladen. Een elektrische auto verbruikt gemiddeld 15 kWh per 100 kilometer, daardoor komt de prijs uit op €0,06 per kilometer – 6 euro per 100 km.
Heb je een laadpaal die 11 kW kan leveren, dan kan er in 6 uur en 44 minuten (74 gedeeld door 11) opgeladen worden. Over laadsnelheid gesproken; als we het specifiek hebben over de laadsnelheid dan wordt aangegeven met hoeveel kW een accu wordt opgeladen, gerekend per uur.
Vanaf 3x35A zijn de netbeheerkosten veel hoger door een hoger capaciteitstarief, afhankelijk van jouw netbeheerder. Deze kosten staan op jouw jaarafrekening.
Thuis en onderweg sneller opladen
Een 22 kW laadpaal maakt het mogelijk om thuis sneller op te laden dan op veel publieke laadpunten, waar vaak slechts 11 kW beschikbaar is. Dankzij dynamic load balancing kun je thuis veilig opladen, zelfs wanneer meerdere apparaten tegelijkertijd stroom verbruiken.
U vraagt zich af wat de beste manier van laden is met het oog op de levensduur van de accu. We adviseren om de accu tot 100% te laden. Pas bij de laatste procenten worden de cellen gebalanceerd dus wordt optimaal gebruik gemaakt van de capaciteit van de losse cellen.
Aansluiten op 1-fase: je kunt een 3-fase laadpaal op een 1-fase aansluiten. De laadpaal laadt dan met de snelheid van 1-fase, wat langzamer is dan de maximale snelheid van 3-fase. Dit is een goede oplossing als je al een 3-fase laadpaal hebt maar je huis nog een 1-fase systeem gebruikt.
De meest voorkomende elektrische auto's die opladen met 22 kW zijn doorgaans Tesla, Renault Zoe, BYD en Audi . Het hangt echter af van het EV-model. Houd er rekening mee dat bepaalde Tesla-modellen een laadvermogen van 11 kW hebben en daarom niet echt profiteren van een 22 kW-lader.
Voordelen van Thuis Laden
Thuis laden blijkt over het algemeen de voordeligste optie te zijn, en wel minstens 4 keer goedkoper dan tanken met benzine. Met een nieuw jaarcontract betaal je €3,50 per 100 kilometer, terwijl dit met een dynamisch energiecontract gemiddeld €2,63 is.
Belastingvoordelen
Omdat elektrische voertuigen extreem lage emissies hebben, bieden ze een grote belastingbesparing . Als u een elektrische auto koopt voor minder dan £ 40.000, hoeft u geen wegenbelasting te betalen. Als de uwe meer kost, betaalt u £ 340 per maand totdat uw auto 5 jaar oud is.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
De snellaadpunten oplaadpunten kunnen praktisch zijn voor lange reizen, maar overmatig gebruik kan de levensduur van de batterij beïnvloeden. Voor dagelijks gebruik kunt u beter kiezen voor langzaam, regelmatig thuis opladen.
Met een laadpaal gaat het laden veel sneller, ongeveer acht keer zo snel als via een stopcontact. De exacte laadsnelheid hangt af van je meterkast en de aansluiting van je auto. Lees meer over de oplaadtijd met een laadpaal thuis.
Bij 3-fase laden wordt de elektrische auto opgeladen via drie fasen van het elektriciteitsnet. Dit is een snellere manier van opladen en wordt vaak gebruikt bij huishoudens met een 3-fase aansluiting, openbare laadpalen en laadstations voor bedrijven.
Bij een 3-fase aansluiting kunt u met een vermogen van 3x 16A maximaal 11 kW laden. Dit maakt een 3-fase laadpaal drie keer sneller dan een 1-fase laadpaal. Een accu met een capaciteit van 60 kW is dan in minder dan 6 uur opgeladen (i.p.v. 16 uur bij het gebruik van een 1-fase laadpaal).
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.
Als je een laadpaal met een laadvermogen van 3,7 kW of 7,4 kW wilt installeren, is een aansluiting van 3x25A voldoende. Deze laadpalen kunnen binnen de maximale stroomlimiet van 25A per fase werken. Voor een laadpaal met een laadvermogen van 11 kW kan een aansluiting van 3x25A mogelijk ontoereikend zijn.
Door het hoge voltage bij 100 procent en de hitte die daarbij komt kijken, ontstaan volgens de onderzoekers schadelijke stoffen. Deze zetten zich tijdens het ontladen en opladen af op de negatieve elektrode, verbruiken lithium en veroorzaken zo degradatie. Blijf op de hoogte van het laatste EV-nieuws!
Langzaam laden is over het algemeen vriendelijker voor de levensduur van de batterij. Het levert een constantere stroom aan energie. Dit is gunstig voor de gezondheid van de batterijcellen. Daarnaast zijn reguliere laadpunten alomtegenwoordig.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
1. Wallbox Pulsar Plus. De Wallbox Pulsar plus is het beste uit onze laadpalen test gekomen.
Met een 3 Fase 16 Ampère-groepenkast kan een maximaal laadvermogen van 11 kW worden gerealiseerd. Deze is dus 3x zo snel als een 1 Fase 16 Ampère-laadpaal. Echter is dit pas nodig als u een elektrische auto heeft die daadwerkelijk zoveel vermogen kan laden.
Enkele voorbeelden van elektrische auto's die in staat zijn om met 22 kW te laden, zijn onder andere de Tesla Model S en Model X (afhankelijk van de configuratie), de BMW i3, de Audi e-tron, de Mercedes-Benz EQC, de Porsche Taycan en de Renault ZOE (in de nieuwere modellen).