Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer. Daarnaast is het goed te weten dat in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, het meestal niet nodig is om je auto tot 80% op te laden.
Nodig: zonnepanelen
Het recept om je auto te kunnen opladen met zonnepanelen is erg eenvoudig: je hebt zonnepanelen nodig die zijn aangesloten op je huis of bedrijf. Als je de auto oplaadt terwijl de zon schijnt, dan gebruik je in feite al de zonne-energie die op dat moment wordt geleverd.
Gemiddeld duur het opladen van een elektrische auto vier uur. Bij een openbaar laadpunt duur het gemiddeld we tot vier uur voor uw elektrische auto is opgeladen. Let wel: de oplaadtijd is afhankelijk van het type auto en de oplader. Met een snellader zijn de meeste auto's in 30 minuten 80% opgeladen.
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur.
Zonne-energie voor je woning
Om dit verbruik te dekken zal een PV-installatie ongeveer 3 kWp (10 zonnepanelen) groot moeten zijn. Je kan daarbij een thuisbatterij installeren van 3 kWh tot 6 kWh om een gedeelte van die opgewekte groene stroom 's nachts te gebruiken.
Enig probleem is dat de energieopbrengst beperkt is. Een auto kan slechts voor een klein deel worden bedekt met zonnecellen, dus kom je er nog niet ver mee. Het wachten is op cellen die beter presteren.
En omdat een zonnepaneel gemiddeld 300 kWh aan elektriciteit per jaar opbrengt, kun je vervolgens ook eenvoudig uitrekenen hoeveel panelen je nodig hebt. Deel het verbruik (2857) door het vermogen van een zonnepaneel (300). Dit betekent dat je gemiddeld 9 of 10 zonnepanelen nodig zult hebben voor je warmtepomp.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Kosten opladen elektrische auto
Dan betaal je de stroomprijs van je energiecontract, waarschijnlijk zo'n 32 cent per kilowattuur (kWh). Bij een oplaadpaal in de straat betaal je vaak iets meer, zo'n 36 cent per kWh. Bij een snellader, waar je de accu in ongeveer 30 minuten oplaadt, betaal je ongeveer 60 cent per kWh.
Het aantal zonnepanelen voor 10.000 kWh
Een zonnepaneel levert gemiddeld 332 kWh per jaar*. Voor 10.000 kWh heb je dus zo'n 32 zonnepanelen nodig die een heel jaar lang zonne-energie opwekken.
Hoeveel zonnepanelen voor 3500 kWh? Een zonnepaneel met een vermogen van 390 Wattpiek heeft een gemiddelde jaaropbrengst van 332 kWh per jaar. Voor 3.500 kWh aan energie zou je dus 11 zonnepanelen nodig hebben die een heel jaar lang energie opwekken.
Opbrengst per Wattpiek in Nederland
Gemiddeld brengt 1 Wattpiek (Wp) in Nederland ongeveer 0,88 kWh per jaar op. De opbrengst hangt af van de plaats van het dak, de richting van de zonnestralen en andere omgevingsfactoren.
Maar Lightyear wil een extra stap zetten: naast een accu waarmee de auto 625 kilometer kan rijden, liggen er zonnepanelen op het dak. Die voegen nog eens 70 km per dag toe aan het rijbereik. Zelfs in een doorgaans bewolkt land als Nederland maken zonnepanelen verschil, stelt Hoefsloot.
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
Niet iedere elektrische auto kan energie terugleveren aan het elektriciteitsnet, ookwel vehicle-to-grid genoemd. Je hebt daarvoor een auto nodig die bidirectioneel kan laden. De bekendste elektrische auto die dit kan is de Nissan Leaf.
Twee keer een kwartier stofzuigen met een stofzuiger van 2.000 Watt. Een magnetron 12 keer gebruiken om een maaltijd op te warmen. Een LED lamp van 10 Watt 100 uur laten branden. Vier avonden thuis tv kijken.
Niet elke elektrische auto kan snelladen. In dit gezelschap valt de Smart EQ Fortwo Cabriolet bijvoorbeeld buiten de boot. De open stadsmini komt tot maximaal 22 kW. De eerder aangehaalde Opel en Peugeot hebben met 100 kW de hoogste laadsnelheid van onze testkandidaten.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.