Onderhandelen met de Duitse verkoper In 99% van de gevallen weten wij voor onze klanten minimaal 500,- euro van de prijs af te krijgen maar kortingen van 1000,- 2000,- en zelfs 5000,- euro zijn ons zeker niet vreemd. Bedenk je ook dat dit niet altijd alleen een korting op de prijs hoeft te zijn.
Veel Nederlanders kopen een tweedehandsauto in Duitsland omdat de prijzen daar aanzienlijk lager liggen. Maar ook daar zijn er veel regionale verschillen, in sommige deelstaten zijn gebruikte auto's tot meer dan 15 procent goedkoper dan het landelijk gemiddelde.
Op gebruikte auto's varieert de korting tussen de 5 en 15%. Dit is ook afhankelijk van hoe populair het merk en model is. Bij de totaalprijs zit ook vaak de prijs inbegrepen van de auto die je inruilt. Vraag altijd om een opsplitsing van de prijs.
Korting bij geen inruil
Als je een nieuwe auto koopt, dan is er nog iets dat je mee kunt wegen bij de vraag auto inruilen of zelf verkopen. Immers: als je geen inruilauto hebt, dan kun je vaak een extra korting bedingen. Die ligt in vel gevallen tussen de 8 tot 10% bij een gebruikte auto.
Duitsland is het land van de betaalbare auto's. Naast minder kosten zijn ze in ons buurland ook vaak rijkelijk uitgerust met opties en accessoires. Ook wordt er in Duitsland minder BTW gerekend dan in Nederland. Bij onze buren betaal je 19% BTW (MwST heet de Duitse BTW).
niet meer dan 88 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling) 89 t/m 131 gram per kilometer: € 125,- per gram. 132 t/m 192 gram per kilometer: € 148,- per gram. 193 t/m 215 gram per kilometer: € 276,- per gram.
Uit de BOVAG Branche Barometer van BOVAG Autodealers blijkt dat de gemiddelde nettowinst per dealervestiging afgelopen jaar 1,78 procent bedroeg, tegen 0,87 procent in het eerste coronajaar 2020. Zonder NOW-steun bedroeg in 2021 het rendement 1,45 procent.
De afschrijving kan enorm verschillen tussen auto's, maar de gemiddelde afschrijving van een auto is zo'n 10 á 20% per jaar. Maar bij een oudere auto daalt het jaarlijkse afschrijvingspercentage. Logisch, anders zou een auto na 5 a 10 jaar 0 euro meer waard zijn..
Je kunt autoverkoper worden wanneer je een MBO of een Hbo-opleiding hebt afgerond. Het salaris van een autokoper varieert gemiddeld tussen de €3.300 en €4.000 bruto per maand. Het komt er op neer dat een autoverkoper gemiddeld € 3.650 bruto per maand krijgt.
Ga je voor een tweedehandsauto? Dan is september jouw maand. In september komen namelijk veel nieuwe auto's op de markt, waardoor de verkoop van tweedehandsauto's omhoog gaat. Zo is de keuze ineens reuze, wat jou in een goede onderhandelingspositie zet.
Wat is de marge op een nieuwe auto? Een nieuwe auto kost veel en het lijkt dan ook dat je gemakkelijk een mooi bedrag van de prijs af kunt krijgen. In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt.
Vooral de modellen van Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes, Ford, Renault en Toyota scoren goed. De Volkswagen Polo, Golf en Tiguan staan meestal in de top 3, gevolgd door auto's als de Renault Captur, Nissan Qashqai en Ford Fiesta.
Bij het kopen van een auto in Duitsland heb je de volgende documenten nodig: een geldig legitimatiebewijs, het kentekenbewijs of vrijwaringsbewijs van de auto, het koopcontract, het afleverbewijs of de factuur van de verkoper.
Als je een tweedehands auto koopt, is het slim dit te doen bij een autobedrijf dat aangesloten is bij BOVAG. Zo heb je meer zekerheden dan wanneer je 'm via een verkoophoek op Facebook scoort. Je allerbeste optie is auto.nl.
Sinds juni vorig jaar stegen de prijzen
Deze verandering is opvallend, want sinds juni 2022 was er juist een prijsstijging te zien bij de gemiddelde prijs voor een occasion. Zo was de Nederlander in 2022 gemiddeld nog 22.108 euro kwijt voor een tweedehands auto, in 2023 is dat bedrag gestegen naar 23.956 euro.
Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's. Zo kun je voorstellen om de prijs van de occasion te laten zoals hij is, mits er bijvoorbeeld (aantoonbaar!) een onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd. Zijn de banden versleten, dan kun je ook om een nieuwe set banden vragen. Of om een extra set winterbanden.
Bij een gemiddelde auto met een catalogusprijs van 22.500 (zonder BPM en 21% BTW) vloeit er ongeveer 3.700 euro weg aan dealersmarge. Aan materialen kost zo'n auto om de nabij 9.800 euro.
Het meeste geld voor je auto krijg je meestal door hem zelf te verkopen advertentiesites zoals Marktplaats, Speurders, Autoscout24 en Autotrack. Het kost je wel de meeste inspanning. Je moet dan zelf de auto schoonmaken, fotograferen, proefritten maken, tenaamstelling enz.
Natuurlijk is contante betaling ook mogelijk.Houd er rekening mee dat u dat doet met biljetten van 200 euro of minder. Deze betalingsvorm is wel minder veilig voor u en voor het autobedrijf. Bovendien is het bedrijf verplicht om een melding te maken van de transactie wanneer u een aankoop doet van € 10.000,- of meer.
De sloopleeftijd loopt maar op en ligt nu op gemiddeld 19 jaar. Dat is enorm hoog. Vuistregels dat je weg moest blijven bij een benzineauto met meer dan 100.000 kilometer en diesels met 200.000 kilometer behoren tot het verre verleden.”
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten.Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Wel bpm-aangifte doen, geen bpm betalen
Uw motorrijtuig heeft een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer. Uw motorrijtuig is 25 jaar of ouder. Uw bestelauto is ouder dan 5 jaar op de datum van eerste inschrijving in Nederland. Er is volledige leeftijdskorting.