Het is gebruikelijk om te onderhandelen over de verkoopprijs van een (tweedehands) auto, met zo'n 5-10% marge. Als je je auto inruilt, is een deel van de inruilprijs vaak al inbegrepen in dit percentage, en krijg je uiteindelijk vaak minder korting.
Een nieuwe auto kost veel en het lijkt dan ook dat je gemakkelijk een mooi bedrag van de prijs af kunt krijgen. In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt.
De meeste prijzen zijn onderhandelbaar, zeker als het gaat om een wat duurdere aankoop. U kunt tot 40% van de vraagprijs afdingen als u een ervaren onderhandelaar bent.
Korting bij geen inruil
Als je een nieuwe auto koopt, dan is er nog iets dat je mee kunt wegen bij de vraag auto inruilen of zelf verkopen. Immers: als je geen inruilauto hebt, dan kun je vaak een extra korting bedingen. Die ligt in vel gevallen tussen de 8 tot 10% bij een gebruikte auto.
Uit de Bovag Branche Barometer van Bovag Autodealers blijkt dat de gemiddelde nettowinst per vestiging in de eerste helft van dit jaar precies 2 procent bedroeg. In de eerste helft van 2021 noteerden de dealers een nettowinst van 1,33 procent.
Bij een gemiddelde auto met een catalogusprijs van 22.500 (zonder BPM en 21% BTW) vloeit er ongeveer 3.700 euro weg aan dealersmarge. Aan materialen kost zo'n auto om de nabij 9.800 euro.
Het salaris van een autokoper varieert gemiddeld tussen de €3.300 en €4.000 bruto per maand. Het komt er op neer dat een autoverkoper gemiddeld € 3.650 bruto per maand krijgt.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
Het is gebruikelijk om te onderhandelen over de verkoopprijs van een (tweedehands) auto, met zo'n 5-10% marge. Als je je auto inruilt, is een deel van de inruilprijs vaak al inbegrepen in dit percentage, en krijg je uiteindelijk vaak minder korting.
De meeste mensen ruilen hun oude auto in bij de merkdealer. Dit is een heel comfortabele manier van handelen, maar het inruilen van je auto is niet het meest voordelig. Bij de dealer krijg je weliswaar een redelijke inruilprijs, maar er valt op de prijs van de nieuwe auto vervolgens nog maar weinig af te dingen.
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
Wat verwacht ik van u? Omdat reparatie of vervanging geen optie is, vraag ik u om een korting van [bedrag] euro. U kunt het bedrag overmaken op [uw rekeningnummer] ten name van [uw naam]. Ik zal u daarna niet meer aanspreken op het foutje waarvoor ik de korting krijg.
Gemiddelde prijs van een occasion gedaald
In vergelijking met een maand eerder is de prijs van een occasion gemiddeld met 277 euro afgenomen. Dit komt neer op zo'n 1,2 procent. De gemiddelde prijs voor een tweedehands auto is 23.531 euro (juli 2022).
Het meeste geld voor je auto krijg je meestal door hem zelf te verkopen advertentiesites zoals Marktplaats, Speurders, Autoscout24 en Autotrack. Het kost je wel de meeste inspanning. Je moet dan zelf de auto schoonmaken, fotograferen, proefritten maken, tenaamstelling enz.
Van alle 10 verkochte auto's worden er bijna 7 (deels of geheel) gefinancierd met een lening. Geld lenen voor een auto kan op verschillende manieren: Auto financieren bij de merkdealer of garage. Geld lenen bij de bank.
A : Gemiddeld verminderd een auto met 10 tot 20% per jaar. Je kunt de waardevermindering van jouw auto berekenen door de dagwaarde op te vragen. Dit kun je doen via onze gratis online waardebepaling. A : Dat hangt af van het soort schade, de leeftijd van de auto en de kilometerstand.
Ga je voor een tweedehandsauto? Dan is september jouw maand. In september komen namelijk veel nieuwe auto's op de markt, waardoor de verkoop van tweedehandsauto's omhoog gaat. Zo is de keuze ineens reuze, wat jou in een goede onderhandelingspositie zet.
Prijzen van tweedehands auto's zijn hoog door tekort aan auto-onderdelen. Toen we de coronacrisis langzaam onder controle kregen, en autofabrieken weer open gingen, kwam de auto-industrie erachter dat ze te weinig computerchips kregen aangeleverd van hun leveranciers.
Over het algemeen is een tweedehandsauto goedkope dan een nieuwe. Gemiddeld neemt de waarde van een auto jaarlijks met 12,05 procent af, aldus onderzoek van Business Insider. Zelfs de meest waardevaste auto, de Suzuki Vitara 1.6 88kw, is na vier jaar en 60.000 km meer dan 24 procent goedkoper dan de nieuwprijs.
De vraagprijs is niet bindend
Als een kandidaat-koper akkoord gaat met de vraagprijs, dan is de verkoper dus niet verplicht de woning te verkopen aan deze kandidaat. De verkoop ontstaat pas definitief op het moment dat de verkoper zijn goedkeuring geeft aan de kandidaat-koper.
Houd er wel rekening mee dat een slecht onderhouden huis niet direct betekent dat je onder de vraagprijs kunt bieden. In de meeste gevallen hebben ze hier al rekening mee gehouden bij het bepalen van de vraagprijs. Alleen als de verkoper de slechte staat onderschat, kun je een bod onder de vraagprijs uitbrengen.
Een Autoverkoper in Nederland verdient gemiddeld € 2.680 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.280 (laag) tot € 3.085 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Bij aanschaf van een nieuwe auto kun je onderhandelen over de prijs. Zeker wanneer je geen auto inruilt, is vaak een mooie korting te bedingen. Onderhandel ook over accessoires (gratis of voor een zacht prijsje). Nadat de koop gesloten is, kan er niet meer worden onderhandeld.
De sloopleeftijd loopt maar op en ligt nu op gemiddeld 19 jaar. Dat is enorm hoog. Vuistregels dat je weg moest blijven bij een benzineauto met meer dan 100.000 kilometer en diesels met 200.000 kilometer behoren tot het verre verleden.”