Kan je bij aankoop van een auto onderhandelen bij de dealer? Ja, vaak kan je bij een autodealer zo'n 5-10% van de oorspronkelijke verkoopprijs afsnoepen. Dit marge verschilt nog wel per autodealer, evenals per model auto.
Op gebruikte auto's varieert de korting tussen de 5 en 15%. Dit is ook afhankelijk van hoe populair het merk en model is. Bij de totaalprijs zit ook vaak de prijs inbegrepen van de auto die je inruilt. Vraag altijd om een opsplitsing van de prijs.
Auto kopen tips: onderhandelen bij een autobedrijf of dealer doe je zo. Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen.
Immers: als je geen inruilauto hebt, dan kun je vaak een extra korting bedingen. Die ligt in vel gevallen tussen de 8 tot 10% bij een gebruikte auto. Bij een nieuwe auto moet je met maximaal 8% rekening houden.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Hoeveel korting krijg je als je geen auto inruilt? Het is gebruikelijk om te onderhandelen over de verkoopprijs van een (tweedehands) auto, met zo'n 5-10% marge. Als je je auto inruilt, is een deel van de inruilprijs vaak al inbegrepen in dit percentage, en krijg je uiteindelijk vaak minder korting.
De gemiddelde dealermarge van een autodealer in India is 4-5% op voertuigkosten en 15-20% op reserveonderdelen . Internationaal zijn de marges bijna 7-8% op voertuigkosten en 30-40% op reserveonderdelen. Investeringen zijn internationaal ook hoog in vergelijking met India.
Het salaris van een autokoper varieert gemiddeld tussen de €3.300 en €4.000 bruto per maand. Het komt er op neer dat een autoverkoper gemiddeld € 3.650 bruto per maand krijgt.
Bied eerst redelijk ver onder de vraagprijs, maar zorg dat uw bod nog serieus is. Accepteer nooit bij het eerste tegenbod van de verkoper, zelfs als die zegt dat het zijn laagste is. Doe eventueel nog een tegenbod, maar neem daar de nodige tijd voor. Geef aan dat dit uw hoogste bod is.
Ook bespaart het inruilen van je auto je heel wat tijd ten opzichte van particulier je auto verkopen. Je hoeft namelijk niet zelf te adverteren, onderhandelen en een koopovereenkomst te maken.
Het meeste geld voor je auto krijg je meestal door hem zelf te verkopen advertentiesites zoals Marktplaats, Speurders, Autoscout24 en Autotrack. Het kost je wel de meeste inspanning. Je moet dan zelf de auto schoonmaken, fotograferen, proefritten maken, tenaamstelling enz.
Gemiddeld houdt iemand een auto ongeveer 4 jaar in bezit.
Geen hoge korting in reclame en verkoop
U mag geen kortingen boven de 25% rekenen of aanbieden. Zo zijn reclame-uitingen waarin u meer dan 25% korting aanbiedt niet toegestaan. Voorbeelden van aanbiedingen boven de 25% korting zijn: 'twee voor de prijs van één' 'tweede product gratis' 'nu 30% korting'
De gemiddelde aanschafprijs van een auto met benzinemotor was medio dit jaar €35.373 (2023: €35.879). Daarmee is de gemiddelde aanschafprijs van een benzineauto dus iets afgenomen. De gemiddelde prijs van een nieuwe auto met dieselmotor was in mei dit jaar €92.117 (2023: €84.632).
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
De reden waarom merkdealers vaak duurder zijn dan universele garages zit in het feit dat merkdealers: Hogere "overhead"-kosten hebben zoals een luxe showroom en duurdere locatie.Gebonden zijn aan één importeur voor de onderdelen.
De nieuwe auto kan op verschillende manieren betaald worden, overleg dit vooraf met de garagehouder en of particulier. Betalen kan vooraf via overschrijving, contant in euro's, op factuur achteraf of via een pinbetaling. Betaling vooraf via een overschrijving.
Verkoop je voor €10.000, dan krijg je een bonus van €500 EN stijgt de achterkant naar 10% van de bruto-omzet. Bij €12.000 is de bonus €750. Bij €15.000 is de bonus €1000. Bij €18.000 is de bonus €1500, bij €20.000 is de bonus €2000, etc.
Autodealers zijn voor een belangrijk deel aangewezen op de verkoop van occasions om geld binnen te halen. De occasionverkoop zorgde bij dealers gemiddeld voor 12,6 procent meer omzet dan vorig jaar, met een gemiddelde prijs van €18.919 per occasion.
Gemiddeld kunnen fietsdealers een marge verwachten van 10% tot 15% op een fiets ter waarde van Rs 1 lakh. In praktische termen komt dit neer op een winst van Rs 10.000 tot Rs 15.000 op elke verkochte fiets.
Bij een gemiddelde auto met een catalogusprijs van 22.500 (zonder BPM en 21% BTW) vloeit er ongeveer 3.700 euro weg aan dealersmarge. Aan materialen kost zo'n auto om de nabij 9.800 euro.