Kan ik een keuzedag upgraden naar de 1e klas? Ja, dat kan via de kaartautomaat en kost 6 euro. Na het ophalen van de Keuzedag, houd je de OV-chipkaart voor de kaartlezer van de NS-kaartautomaat. Kies vervolgens op het scherm “Wijzig klasse Huidig: 2e”.
Keuzedagen. In de 1e klas reizen op een Keuzedag kost € 6. Zet eerst je Keuzedag op je OV-chipkaart voordat je van klasse wisselt.
Klassewissel voor Keuzedagen
Als u met Keuzedagen reist, kunt u van maandag tot en met zondag voor € 5 bij de NS-Kaartautomaat een Toeslag 2-1 kopen.
Tweede en eerste klas reizen
De prijs voor de eerste klas-reizen stijgt met gemiddeld 3 procent. Dat percentage ligt net als in 2021 iets hoger dan het inflatiecijfer, omdat de NS in 2019 en 2020 de tarieven voor de eerste klas niet verhoogde.
Kan ik met mijn studentenreisproduct reizen met de 1e klas? Nee, met het studentenreisproduct kun je alleen vrij reizen met de 2e klas.
Bij het klassieke abonnement kan je een klassewissel (voor een dag) laden bij een kaartautomaat. Voor een weekenddag kost dat €5 (en bij vrij reizen doordeweeks €9 of €25 afhankelijk van of je in de daluren of de spits wilt reizen, maar dat is dus voor Dal Vrij en Altijd Vrij).
Als 2e klas vol is, mag men dan in de 1e klas gaan zitten? Neen, niet zonder meer. Als uw vervoersbewijs geldig is voor de 2e klas en u neemt plaats in de 1e klas, dan reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs.
Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
De eerste klas heeft een hoger tarief dan de tweede klas en onderscheidt zich door comfortabelere, ruimere zitplaatsen, meer beenruimte en regelmatig extra faciliteiten, zoals aansluitingen voor werken met laptops. In sommige landen houdt het in dat er een meer persoonlijke service is.
In onze nieuwe en vernieuwde treinen vind je geen eerste klas meer, maar een volledige trein met dezelfde hoogwaardige kwaliteit en voorzieningen. Bovendien is in iedere trein een afgesloten stiltecoupé én een werkcoupé aanwezig. Met het verdwijnen van de eerste klas verdwijnt ook het eersteklas tarief.
Wat bij ons de doorlag geeft is dat alle reizigers anders zijn, sommige reizigers kiezen bewust voor eerste klasse omdat het een garantie geeft op een zitplaats, zodat ze rustig kunnen werken. Andere mensen zijn bijvoorbeeld slecht ter been en ook zij weten dat er in de eerste klasse altijd plek is.
U kunt dit regelen via Mijn NS Zakelijk of de NS-kaartautomaat. U kunt alleen (tijdelijk) wisselen van 2e naar 1e klas als u een 2e klas NS-Business Card heeft. Als u een 1e klas NS-Business Card wilt wijzigen naar 2e klasse dan zult u uw abonnement moeten wijzigen.
Daluren. De daluren, oftewel de tijden buiten de ochtend- en middagspits, zijn op werkdagen van 0.00 - 6.30 uur, van 9.00 - 16.00 uur en van 18.30 - 0.00 uur. Op zaterdag, zondag en op feestdagen de hele dag. NS heeft verschillende reisproducten die extra korting bieden tijdens de daluren.
Het abonnement kost €5,10 per maand en als u het nu snel aanvraagt kost het de eerste drie maanden €2,50. Dan hoeft uw man geen abonnement te kopen, maar kan hij met 40 procent meereizen. Hij moet wel een eigen chipkaart hebben.
Nee, dat kan niet. Je kunt per contactloze betaalpas of creditcard voor één persoon in- of uitchecken. Net als bij de OV-chipkaart. Heb je meer kaartjes nodig, dan kun je die bij de chauffeur kopen of meerdere betaalpassen, creditcards of OV-chipkaarten gebruiken.
De Europese Unie pakt uit: als je 18 bent, kom je in aanmerking voor een gratis Interrailkaart waarmee je door Europa kunt reizen. Er zitten wel wat voorwaarden aan vast.
U mag inchecken tot net voor 09.05 en vanaf 18.25. Het is altijd vijf minuten in uw voordeel. Als u vroeg incheckt, mag dat tot net voor 06.35 en bij de middagspits tot net voor 16.05.
Reizigers die geen vervoersbewijs voor de eerste klas hebben, mogen zich daar nu officieel niet ophouden; ook niet als het druk is. De conducteur kan in zo'n geval een boete van 50 euro bovenop de prijs van een geldig kaartje opleggen.
Boetebedrag en adminstratiekosten
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
Zowel in de eerste als in de tweede klas vind je stiltecoupé's. In dubbeldekkers zijn ze altijd te vinden op de bovenste verdieping, omdat je dan wat verder van het spoor zit en dus iets minder lawaai hoort van de trein die over het spoor rijdt.
Op uw treinticket staan uw eigen rijtuignummer en zitplaatsnummer vermeld die corresponderen met de nummers op het perron en het stoelnummer in de trein.
Het beste antwoord. In de ruimte van de zitplaatsen staat boven de deuren de klasse.
ICE hogesnelheidstrein
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.