Wanneer je verkeerd heb getankt heb je sowieso te maken met de directe kosten voor het leegpompen van de tank. Afhankelijk van de pechhulp zal dit zo'n €40 tot €150 euro kosten. Of deze kosten verzekerd zijn, zal je moeten navragen bij je verzekeraar. Veelal is het standaard helaas niet verzekerd.
De kosten van verkeerd tanken hangen af van het moment dat je je fout opmerkt. Heb je de auto nog niet gestart? Dan is het leegpompen van de tank voldoende en ben je vaak voor zo'n €50,- tot €150,- klaar. Wanneer je echter al wel hebt gereden, kunnen er verschillende onderdelen van je auto beschadigd zijn.
Aftappen met druk
Steek de lange slang diep in de tank en de kortere slang slechts enkele centimeters in de opening. Sluit de opening af met een oude doek of handdoek en blaas lucht in de korte slang. Als de brandstof begint te vloeien, stop je met blazen.
Wat te doen als de tank van de auto volledig leeg is? Is de brandstof in de tank echt op, dan laat je de auto uitrollen naar de vluchtstrook of berm. Vervolgens trek je een geel hesje aan, plaats je de veiligheidsdriehoek voor de auto op het asfalt en neem je zo snel mogelijk contact op met de pechhulpdienst.
Vervangen van de elektrische brandstofpomp is specialistenwerk, dat je het best aan de garage kunt overlaten. De kosten voor het vervangen van de brandstofpomp lopen sterk uiteen, afhankelijk van welke pomp (opvoerpomp of hogedruk inspuitpomp) van € 440 tot wel € 2500.
De typische kosten voor het vervangen van een brandstofpomp zijn $ 1.000 tot $ 1.300 , afhankelijk van het voertuig, de leeftijd en de regio. Arbeidskosten variëren van ongeveer $ 600 tot $ 700, en onderdelen voor het vervangen van de brandstofpomp kosten ongeveer $ 500 tot $ 600. Schattingen zijn exclusief belastingen en toeslagen.
Hoe weet ik of mijn brandstofpomp kapot is? Of de brandstofpomp van jouw auto kapot is, herken je vaak aan de volgende symptomen: Hard, jankend geluid wanneer de motor loopt. Bij het starten meerdere keren de sleutel in het contact moeten omdraaien.
Wacht niet tot de tank leeg is
Het is goed om je tank helemaal vol te gooien , maar wachten met tanken als de tank helemaal leeg is, is slecht.
Met een lege tank kun je meestal nog ongeveer 50 kilometer rijden. In de reservetank zit vaak nog 5 liter brandstof. Hoe ver je echt komt, hangt af van het verbruik van je auto. Rijd niet te lang door met een lege tank, want dat kan schade aan je auto veroorzaken.
Achter het stuur merkt u waarschijnlijk een daling in de prestaties van uw auto, maar u kunt ook af en toe last hebben van stroompieken en motorstoringen of sputteren . De hydraulische kracht die naar uw stuurbekrachtiging en remmen wordt gevoerd, zal ook beginnen te sterven.
Gebruik een slang
Het gebruik van een slang is de meest gebruikelijke en eenvoudige methode om een brandstoftank leeg te laten lopen. Het enige dat u nodig hebt, is een slang en een bak om de brandstof op te vangen. Steek de slang in de tank en zuig aan het andere uiteinde. Dit zal de brandstofstroom starten, die u vervolgens naar de bak kunt overbrengen.
Meng wat afwasmiddel met water en wrijf het mengsel in de vlek tot deze verdwenen is. Dit zou moeten werken en probeer het anders nog een keer.
In de praktijk is brandstof gemakkelijk zes maanden houdbaar en soms zelfs enkele jaren. Twijfel je aan de brandstof in je tank, voeg dan ongeveer een derde goede brandstof toe om de eigenschappen te herstellen, zo adviseert Auto55.
Als u de motor niet hebt gestart, kost het ongeveer £ 190 om de brandstoftank door een specialist te laten leeglopen, maar als de motor is ontstoken, kan het dichter bij de £ 5.000 liggen. Probeer de auto naar een veilige plek te krijgen. Zet de auto in de neutraalstand bij een benzinestation en duw hem naar een veilige plek; u moet iemand vragen u te helpen.
36% van de autoverzekeraars dekt de schade aan je motor door het tanken van verkeerde brandstof wel. Dit verschilt dus per verzekeraar. Dit ligt namelijk aan de polisvoorwaarden van de verzekeraar. Er is dus een grote kans dat dit dus voor eigen rekening komt.
Goed om te weten: maandag is de slechtste tankdag. Op deze dag geven tankstations meestal geen korting. Zaterdag is juist wel een goede dag om de tank te vullen, want dan stunten veel tankstation met hun prijzen. Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen.
Wat te doen als je de tank leegrijdt? Als je ontdekt dat je de tank hebt leeggereden, bel dan zo snel mogelijk een pechhulpdienst. Als je geluk hebt en er geen schade aan de motor is, kan de tank worden bijgevuld en kun je weer op weg.
Hoeveel verder u kunt rijden als uw brandstofmeter aangeeft dat uw tank leeg is, verschilt per automerk en -model. U kunt misschien nog 10 tot 20 mijl rijden, maar dit is niet gegarandeerd . Vertrouwen op deze buffer kan een riskante strategie zijn en resulteren in een dure pechoproep.
Giet heet water langs de zijkant van de tank, met de nadruk op het bovenste gedeelte. Voel dan voorzichtig met uw hand aan de tank. De propaan binnenin zal warmte absorberen, dus het metaal zal koel aanvoelen op het niveau waar nog propaan aanwezig is. Boven dat punt, waar de tank leeg is, zal het metaal warm blijven .
Rijden met een laag brandstofpeil kan de brandstofpomp beschadigen omdat de brandstof de pomp koelt en smeert terwijl deze stroomt. Als u uw auto met een laag brandstofpeil laat rijden, zal de pomp lucht gaan aanzuigen in plaats van een deel van de brandstof. Wanneer dit gebeurt, zal de brandstof die door het mechanisme stroomt niet genoeg zijn om de pomp voldoende te koelen.
Tank de brandstoftank helemaal vol! Vaak kan er 35 tot 60 liter benzine of diesel in een brandstoftank. Het vol tanken kost bijvoorbeeld €60,- Zet vervolgens je trip kilometerteller op 0. De tank is vol en nu kun je gewoon gaan rijden.
In de meeste gevallen zit er 5 à 6 liter brandstof in de reservetank. Volgens een vaak aangehaalde vuistregel kunt u daar nog ongeveer 50 kilometer mee rijden. Als u de inhoud van uw brandstoftank en het verbruik van uw auto paraat heeft, kunt u uitrekenen wat voor uw auto geldt.
Kun je rijden met een kapotte brandstofpomp? Het is in de meeste gevallen niet aan te raden om te blijven rijden met een kapotte brandstofpomp. Als de brandstofpomp niet goed functioneert, kan dit leiden tot ernstige motorproblemen en zelfs motorschade.
Een zwakke brandstofpomp kan nog steeds brandstof pompen , maar het voertuig kan moeite hebben met starten vanwege het gebrek aan druk. Een verzwakte brandstofpomp kan ervoor zorgen dat het voertuig meer krukassen nodig heeft om te starten dan normaal, en in ernstigere gevallen kan het er zelfs voor zorgen dat het voertuig meerdere keren de sleutel moet omdraaien voordat het start.
Als er grote lekken in de waterpomp zijn, zijn symptomen als duidelijk druppelende koelvloeistof en kleine plassen koelvloeistof onder de auto ook mogelijk. Geluiden kunnen ook optreden voordat de koelvloeistofpomp het begeeft. Een defecte waterpomp kondigt zich bijvoorbeeld aan met een knarsend of hamerend geluid.