Thuis ligt het rond de € 0,25 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer.
Over het algemeen liggen de totale kosten voor een laadpaal thuis inclusief installatie tussen de € 1.450,- en € 2.200,-. Dit is afhankelijk van je behoeften en wensen afhankelijk van specifieke behoeften en wensen.
Naast het grote gemak van een laadpaal aan huis, is thuis laden namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,33 cent per kWh. Wanneer u echter zonnepanelen heeft of een dynamisch energiecontract, kunt u natuurlijk nog voordeliger opladen.
Een laadtarief kan uit meerdere componenten bestaan, zoals: kWh-tarief: de stroomprijs voor het laden. Gemiddeld tussen de € 0,25 en € 0,55 per kWh bij een openbare laadpaal en € 0,50 tot € 0,70 bij een snellader. Starttarief: een tarief per laadsessie, bijvoorbeeld tussen de € 0,30 en € 0,60.
Laden aan het stopcontact is relatief goedkoop
Bij een openbare laadpaal was dat 40 cent en bij een snellader zelfs 70 cent.
De voordeligste manier om uw wagen op te laden is via het werk. Dan betaal je gemiddeld € 0,11 per kWh. Thuis ligt het rond de € 0,25 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer.
Ja, je kunt je auto opladen via een normaal stopcontact. Maar het laden gaat langzaam en je kunt alleen veilig laden op een aparte gezekerde groep.
Laden is goedkoper dan benzine
Laden is dus eigenlijk altijd goedkoper dan op benzine rijden. Zelfs in het meest ongunstige geval, wanneer je altijd zou snelladen en daar geen goedkoper abonnement voor zou afsluiten, kom je per kilometer op dezelfde 13 cent aan energiekosten uit die de benzinerijder ook kwijt is.
Wat kost elektrisch rijden per kilometer
Zo kost elektrisch rijden € 3,90 euro per 100 km als je jouw auto thuis oplaadt, tussen de € 4,50 en € 9 per 100 km als je een openbare laadpaal gebruikt en tussen de € 6 en € 13,50 per 100 km als je hem aan een snellaadpaal koppelt.
Gratis opladen kan bij sommige hotels, restaurants en winkels, op voorwaarde dat je hier ook een bezoek aan brengt. Ook zijn er gratis oplaadpunten te vinden bij openbare parkeerplaatsen of bij gemeentehuizen. Soms zit er een limiet aan de tijd dat je gratis kunt opladen.
Wat kost laden bij een Lidl laadpaal? Voor de laadtarieven maakt Lidl onderscheid tussen een gewoon laadstation (AC-lader) of een snellaadstation (DC-lader). Bij een gewone laadpaal betaal je € 0,50 per kWh.Bij een snellader is het tarief iets hoger: € 0,56 per kWh.
Goedkoper in gebruik
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
Of u nu wilt weten wat het kost om een Tesla, een Hyundai of iets anders op te laden, het enige wat u hoeft te doen om uit te rekenen hoeveel een volledige lading kost, is de kosten van elektriciteit vermenigvuldigen met de grootte van de accu van uw auto . Dit wordt gemeten in kilowattuur (kWh).
Voor particulieren geldt ook geen subsidie voor een laadpaal. Huidig kunt u ook als particulier een belastingsvermindering ontvangen wanneer u een laadpaal installeert bij u thuis, deze belastingsvermindering voor particulieren daalt wel over de jaren heen van 45% tot 15% van het investeringbedrag in 2024.
Heeft u een 1-fase aansluiting en wilt/kunt u deze niet vervangen voor een 3-fase meterkast, kies dan voor een laadpaal met een vermogen van 3,7 kW. Wilt u een laadpaal met meer vermogen? Dan kunt u uw meterkast laten uitbreiden. U kunt een uitbreiding van uw meterkast aanvragen bij uw netbeheerder.
De gemiddelde kosten voor het installeren van een 240V-stopcontact variëren van $ 200 tot $ 600 , afhankelijk van materialen, arbeid en vergunningen. Huiseigenaren kunnen profiteren van het gemak en de kostenbesparingen van thuis opladen van elektrische voertuigen, met tarieven die aanzienlijk lager zijn dan openbare laders.
Als je 20.000 kilometer per jaar rijdt met de elektrische auto, betaal je 3.400 kWh x € 0,35 = € 99,17 per maand, of € 1.190 per jaar. Als je het vergelijkt met de jaarlijkse kosten voor het tanken met een benzineauto die ook 20.000 kilometer rijdt, dan bespaar je € 1.381,43.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
De voordeligste manier om je auto te laden is via het werk.
Thuis ligt het rond de € 0,19 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer. Goedkoper rijden met een benzinewagen kan bijna niet.
Als je in een elektrische auto rijdt, betaal je momenteel geen wegenbelasting.
Ten opzichte van een brandstofauto bespaar je zo'n € 300,- per jaar (dit is afhankelijk van het gewicht van de brandstofauto). Dat geldt ook voor een tweedehands elektrische auto.
Als de oplader in het stopcontact blijft zitten, verbruikt hij nog steeds wat energie. Dit wordt ook wel 'sluipverbruik' genoemd. Daarnaast kan een oplader oververhit raken. Er is dus altijd een klein risico dat je beter kunt vermijden.
3-fasen is voor een laadpaal niet noodzakelijk. Ook met een 1-fase-aansluiting werkt het laadstation. Wel kun je met een 3-fasen-aansluiting je auto sneller opladen. Ook als je een elektrische auto hebt met een grotere accucapaciteit, is een 3-fasen-aansluiting handiger.