Een tankbeurtje kost gemiddeld zo'n 119.248 euro, als je uitgaat van een diesel grootverbruikprijs van 1,028 euro.
Brandstofgebruik boot
Je zou ook kunnen zeggen dat elke 4 pk een liter brandstof per uur verbruikt. Diesel kost op dit moment zo'n 2 euro per liter. Een dag rustig varen zou dus tussen de 40 en de 60 euro kosten.
Het schip heeft vanzelfsprekend flink wat brandstof nodig om oceanen en zeeën te bevaren. In het superjacht zit een brandstoftank van 120.000 liter en een watertank van 30.000 liter.
Het verbruik van het jacht is afhankelijk van de grootte van de jacht. Gemiddeld ligt het verbruik tussen de 3 tot 5 liter per uur. Onze schepen varen op GTL. Dit is een milieuvriendelijke brandstof welke schoner verbrandt en een veel lagere uitstoot geeft dan normale diesel.
Even een jacht van 600 miljoen vol tanken
Volgens het Instagram-account bedragen de kosten 1,5 miljoen dollar voor 500.000 liter brandstof.
Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter.
Het startsalaris bedraagt tussen de 1.700 en 2.500 euro per maand, inclusief slaapplek op de boot en maaltijden. Klim je hoger op de ladder dan kun je zo'n 4.000 euro per maand bijschrijven op je bankrekening.
Echter zijn de prijzen in de opvolgende jaren alleen maar gestegen. De Turkse jachtmanager Candaş Balci vertelde aan Dmarge dat het boeken van een doorsnee ligplaats in Monaco anno 2022 “voor een F1-week” ongeveer € 30.000 kost – op basis van een jacht van circa 35 meter in lengte met uitzicht op de haven.
Wat neerkomt op minimaal 2,5 miljoen euro per meter. Zelfs op de tweedehandsmarkt betaalt u dergelijke prijzen als u iets met exotica hebt.
Zij geven dit superjacht een maximale snelheid van 18,5 knopen. In de brandstoftank van de Jubilee gaat ongeveer 390.000 liter aan brandstof. Dat moet genoeg zijn om een kleine 10.000 kilometer te kunnen varen.
En zo betaal je op 8 maart 2022 dus:
2,43 euro voor Euro95.
1. Eclipse – 1 miljard dollar. Last but not least hebben we uiteraard de “Eclipse”, het 165 meter lange megajacht van niemand minder dan Roman Abramovich en is momenteel officieel nog steeds het langste jacht ter wereld ooit gemaakt.
Als u een jacht wilt huren in de Middellandse Zee, beginnen de prijzen bij 1.000 euro per dag. Voor onze meest magnifieke jachten kunnen de prijzen oplopen tot 40.000€/dag.
Vuistregel voor een gemiddelde is 4 pk per liter. Oftewel als je alle 200 pk' s gaat gebruiken moet je met een verbruik van 50 liter per uur rekening houden.
- Opmerkelijk: er wordt nog volop gebouwd aan de nieuwe jachthaven van Abu Dhabi. - Prijs: €500 per dag - Plaatsen: 15 - Drukste periode: tijdens kerst- en nieuwjaarsfeestjes. - Opmerkelijk: Iets zegt ons dat Roman Abramovich' Eclipse ietwat aan de grote kant is voor een ligplaats in deze haven.
De jachthaven van Saint-Tropez ligt in de Franse regio Provence-Alpes-Côte d´Azur en is een zeer bijzondere en gedenkwaardige plek om uw boot aanmeren. Het is ook nogal een dure één, met ligplaatsen variërend tussen de 27 euro per nacht voor een 5 meter boot, en maar liefst €1.300 voor een boot van 70 meter.
Bij het aan boord gaan van een jacht moet je altijd uw schoenen uitdoen. Loop blootvoets of gebruik aangepaste bootschoenen. Zo wordt vermeden dat de gasten zand en kleine steentje die aan de schoenzolen plakken aan boord brengen. Dat zou de vloeren van het schip kunnen krassen en beschadigen.
Maar wat verdient een kapitein op een cruiseschip? Hij blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor het schip en alle opvarenden en kan daarvoor dus rekenen op een mooi loon: ongeveer 10.000 $ (9.180 €) per maand.
De 'Chief Stew' (hoofdsteward- of stewardess) zou tussen de € 60.000 tot € 90.000 per jaar zal verdienen, wat neerkomt op zo'n € 6.000 per maand. Terwijl de tweede en derde stewards genoegen moet nemen met ongeveer € 1.000 per maand minder.
Klinkt feestelijk, maar het is een milieuramp. De Harmony of the Seas is een bakbeest van 362 meter lang met 6 grote dieselmotoren, die op vol vermogen per dag in totaal 250.000 liter zware stookolie verbranden van de meest vervuilende soort.
De tank weegt 307.00 kilo en is 27 meter lang. Volgens de rederij zijn het de grootste LNG-brandstoftanks in de cruise-industrie.
passagiers op een Antarctische cruise produceren in een gemiddelde reis van een week evenveel CO2 als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar. Een overnachting op een cruiseschip verbruikt al snel twaalf keer meer energie dan in een vergelijkbaar hotel op land.