De prijs voor het opladen van een e-step accu is dus nagenoeg verwaarloosbaar. Zeker als je dit vergelijkt met andere vervoersmiddelen zoals bijvoorbeeld de auto of het openbaar vervoer. Per oplaadbeurt ben je gemiddeld 0,50 cent kwijt. Dit is slechts een gemiddelde.
Over het algemeen gaat de batterij van een elektrische step één tot drie jaar mee, afhankelijk van hoe intensief u ze gebruikt en van de gebruiksomstandigheden. Te hoge of te lage temperaturen verkorten de levensduur.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Laad de accu voor het eerste gebruik helemaal vol
Over langere tijd komt dit de levensduur van de accu ten goede. Hoe lang je de batterij moet opladen, verschilt per e-step. Dit kan uiteenlopen van 3 tot 12 uur.
Een step kun je prima gebruiken wanneer het koud is. Zelfs als het vriest. Maar waar je wel rekening mee moet houden is dat je accu het door de kou minder ver kan rijden. Het voordeel van een elektromotor ten opzichte van een verbrandingsmotor is wel dat je er zo mee weg kunt rijden.
kWh tarief: Kost voor normaal laden tussen de €0,24 tot €0,50 per kWh. Voor snelladen kost het tussen de €0,40 tot €0,80. Bij thuisladen betaal je het tarief van je energieleverancier.
Opladen aan een openbare laadpaal
Die tarieven verschillen per laadpaal en per aanbieder, maar bij de meeste laadpalen betaal je tussen de € 0,30 en € 0,60 per kWh. Handig om te weten: voor een volle accu van 50 kWh en met een stroomtarief van € 0,40 betaal je dus 50 x € 0,40 = € 20.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer 2 watt. Dit lijkt misschien niet zo veel. Maar als je meerdere adapters 24/7 in het stopcontact laat zitten, dan kan dit aardig oplopen.
Vroeger werden deze elektrische tweewielers nog gezien als speelgoed. Tegenwoordig hebben de meeste e-steps een topsnelheid van 25 km/h en een bereik van 30 kilometer.
Elektrische step voor de openbare weg. Hoewel je de elektrische step in Nederland al regelmatig voorbij ziet komen, zijn niet alle e-steps goedgekeurd voor de openbare weg. Je mag alleen de weg op wanneer de step door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de RDW is aangewezen als bijzondere bromfiets.
De maximumsnelheid is 18 kilometer per uur. De meeste elektrische (scooter)steps zijn niet toegestaan op de openbare weg. Je mag alleen de weg met een e-step op als de overheid (RDW) het type heeft aangewezen als bijzondere bromfiets. Zo zijn bijvoorbeeld de Segway en Swing wel toegestaan.
Voordelen van een elektrische scooter:
1 laadbeurt kost u amper tussen de 0,20 en 0,50 cent. Dus een verbruik tussen de 0,40 en 1 euro per 100 gereden kilometers! T.o.v. benzine die kost u tussen de 4,50 en 12,50 euro per 100 km's.
De Joyor H1 is de goedkoopste elektrische step van dit moment voor jong volwassenen. Een groot voordeel van dit model is dat hij super makkelijk is mee te nemen dankzij zijn gewicht van slechts 7,35 kg. Daarbij kun je de e-step binnen enkele seconden opvouwen en neem je hem eenvoudig mee onder je arm.
Als je thuis en openbaar laadt, ben je al gauw meer dan de helft goedkoper uit. Aan snelladers ben je iets meer kwijt, maar ook dan rijd je een stuk goedkoper dan op benzine of diesel.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Wat kost het laden bij een Supercharger? De kosten van het opladen van een niet-Tesla bij een Supercharger variëren van € 0,66 tot € 0,70 per kWh, afhankelijk van de locatie waar je laadt.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.
Dat is heel eenvoudig: Je zet de step aan (of als het een leenstep is verbind je de step met de app). Je gaat met één voet op de e-step staan en met de andere voet zet je één of twee keer af, net zoals je met een normale step zou doen. Tijdens het steppen druk je de gashendel in.
Het opladen van de elektrische steps gebeurt door particulieren die wat willen bijverdienen ('Juicers'). Ze halen de steps op, laden ze helemaal op, zetten ze daar waar Lime ze wilt hebben en verdienen daar circa vijf dollar mee.