Hoge retourneerkosten. De retourneerkosten lijken het grootste probleem te vormen. Zo betaal je bij PostNL minimaal €29,30 om je pakket met Track & Trace te versturen naar China en ten minste €11 zonder Track & Trace. Bij DHL betaal je minimaal €24 om post naar China te versturen.
Dan kost het je niks. Je kunt je verzendlabel gratis laten printen bij een PostNL-punt. Of print het label zelf en plak het op je retourpakket. Zorg dat er geen andere labels zichtbaar zijn.
Update: Retour kosten van een AliExpress pakket terug naar China zijn ongeveer 24 euro. Dat is dus erg veel geld.
De AliExpress verkopers mogen zelf hun retour beleid bepalen. Dit zal je met de verkoper van het product moeten oplossen. Deze kan je altijd benaderen om geld terug te sturen, het product terug sturen of om je product te vervangen. Mocht je er met de verkoper niet direct uitkomen, kan je AliExpress vragen om hulp.
Om geld terug te krijgen of een product te retourneren, neem je als eerste contact op met de verkoper. Kom je er met de verkoper niet uit, open dan een geschil of dispuut bij ´besteldetails´ op jouw AliExpress bestellingen pagina. Lever bewijs aan en heb geduld. Als het goed is, krijg je zo jouw geld terug!
Veel mensen die contact op willen nemen met AliExpress hebben een telefoonnummer nodig. Helaas bestaat er geen telefoonnummer dat je kan bellen. Het is enkel via chat bereikbaar. Enige methoden zijn dus contact opnemen met de verkoper of een dispuut openen na ontevredenheid.
Op Marktplaats zien je eigenlijk hetzelfde gebeuren als op Facebook. Grote zakken met 50/100 stuks AliExpress pakketjes die zijn zoekgeraakt, kun je hier voor 25 tot 80 euro per partij kopen. Soms kun je ook bieden. Wellicht krijg je ze dan mee voor een nog betere prijs.
Na het indienen van het Open Dispuutformulier op AliExpress heeft de verkoper 15 dagen de tijd om te reageren en te proberen met u tot een overeenkomst te komen. Als er geen overeenstemming wordt bereikt binnen de termijn van 15 dagen, wordt het geschil automatisch een claim.
Je hebt 2 mogelijkheden. De oorspronkelijke afzender heeft een retouretiket voorzien: Plak het retouretiket op de doos. Breng het pakje naar een Postkantoor, Postpunt, PakjesPunt of Pakjesautomaat van bpost of laat het afhalen.
De meeste webshops maken het je graag gemakkelijk en voegen direct een retourlabel toe aan de verpakking. Hiermee kan je je pakket helemaal gratis terugsturen via één van onze DHL ServicePoints. Zat er geen DHL retourlabel in je pakket? Check dan de retourinstructies op de webshop.
Het antwoord hierop is duidelijk: ja. Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn.
Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.
In geval van retournering van een product zijn de retourkosten voor rekening van de koper, uit respect voor het milieu. Op die manier willen wij bewustzijn creëren voor de bezorgroutes die een pakket aflegt en zo het aantal retourzendingen tot een minimum beperken.
PostNL heeft een afdeling 'Onbestelbare Stukken', waar alle pakketten en post naartoe gaat die niet kon worden afgeleverd. Daar wordt het geopend om te zien of achterhaald kan worden wie de geadresseerde of afzender is. Als de zending waardevol is wordt het een jaar bewaard, anders meteen vernietigd.
“Ze worden door mensen opgekocht bij bijvoorbeeld een distributiecentrum, waar de pakketjes terechtkomen als ze niet zijn afgeleverd. Vervolgens worden ze in bulk weer aangeboden op sociale media of websites”, stelt de NOS.
Lukt het niet om erachter te komen wie de geadresseerde of afzender is? Dan bewaren we de zending ten hoogste 1 jaar. Als we na die tijd niks van de afzender of geadresseerde gehoord hebben, dan vernietigen we de zending.
Neem contact op met AliExpress
Heb je een pakketje van AliExpress niet ontvangen, dan nemen ze je vaak wel serieus. Kom je er niet uit met een verkoper, neem dan contact op met AliExpress om je geld terug te vragen.
AliExpress is een webwinkel die al bijna twintig jaar actief is in China, maar inmiddels ook al een tijdje zijn producten naar het Westen verscheept. Via de website kunnen Chinese winkels en verkopers hun producten aanbieden.
AliExpress is in België de afgelopen jaren erg populair geworden. Je vindt hier miljoenen producten tegen bizar lage prijzen, deze worden verkocht vanuit China. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren veel effort gestoken in de Europese markt, met veel succes. Het is een van de grootste webshops ter wereld.
In 2017 besloot AliExpress om een samenwerkingsverband aan te gaan met PostNL. Dat is de reden dat vrijwel alle pakketjes door PostNL worden thuisbezorgd als ze in Nederland arriveren. Die samenwerking houdt in dat de PostNL tracking en AliExpress behoorlijk goed samenwerken.
Klik op "Mijn AliExpress". Klik dan op "Mijn bestellingen". Zoek het item dat u wilt volgen en klik vervolgens op "Details bekijken". U zou nu de huidige status van uw bestelling moeten kunnen zien.
Ga naar de AliExpress site en log in
Ga naar het overzicht van jouw bestellingen. Als de producten nog niet verzonden zijn, staat er een knop met cancel order of annuleer bij jouw bestelling. Klik hier vervolgens op. Geef een reden aan en leg uit waarom je de bestelling van AliExpress wil annuleren.