Over de gemiddelde kosten van een horecapand schrijft Lightspeed het volgende: “Als je een pand koopt, moet je rekenen op een aanbetaling van 10% tot 20%. Voor een ruimte met een koopprijs van 1 miljoen euro komt dat neer op een aanbetaling van 100.000 tot 200.000 euro.”
Voor een ruimte met een koopprijs van € 1 miljoen komt dat neer op een aanbetaling van € 100.000 tot € 200.000. Zodra je een ruimte hebt, zul je renovaties moeten uitvoeren om bepaalde zaken te repareren en/of de ruimte aan te passen aan je wensen.
Het loon van een restauranteigenaar: 2.500 euro netto.
De startinvestering bij een overname van een horecazaak bedraagt minstens €800.000, waarvan 25% persoonlijk moet worden gefinancierd. Neem contact op met het hoofdkantoor van jouw franchise voor meer informatie over de vergoedingen.
Over de gemiddelde kosten van een horecapand schrijft Lightspeed het volgende: “Als je een pand koopt, moet je rekenen op een aanbetaling van 10% tot 20%. Voor een ruimte met een koopprijs van 1 miljoen euro komt dat neer op een aanbetaling van 100.000 tot 200.000 euro.”
Rekenvoorbeeld: een gemiddeld café-restaurant met 100% full-service concept en 70 zitplaatsen haalde voor de Coronacrisis een gezond rendement van 10% bij een omzet van €35.000 per maand (€420.000 per jaar).
Een definitieve waardebepaling gebeurt aan de hand van een uitgebreid onderzoek, maar er zijn voor de horeca twee vuistregels die aangehouden kunnen worden voor een grove indicatie: Vier tot vijf keer de nettowinst van het horecabedrijf. Of jaaromzet = verkoopwaarde, met een marge van 0,8 of 1,2 keer de jaaromzet.
Minimum en maximum salaris voor Chef-koks - van € 1.713 tot € 3.852 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Chef-koks bedraag meestal tussen de € 1.713 en € 2.318 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 2.152 en € 2.909 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Een Chefkok factureert ongeveer € 55 per uur ex BTW.
Iedereen die een (horeca)bedrijf gaat starten, is verplicht om zich in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Doe dit uiterlijk een week na je start. Inschrijven kost eenmalig € 51,30. Na de inschrijving zal de KvK jouw gegevens automatisch doorgeven aan de Belastingdienst.
Vraag een exploitatievergunning horecabedrijf aan
U heeft een exploitatievergunning horecabedrijf nodig als klanten eten en drinken in uw restaurant of café. Soms is er geen exploitatievergunning horecabedrijf nodig. Bijvoorbeeld voor een afhaalrestaurant of bedrijfskantine. Dit verschilt per gemeente.
Zeg je horeca, dan zeg je wet- en regelgeving. Denk aan vergunningen, brandveiligheid, milieuregels, HACCP regels en de nieuwe alcoholwet (voorheen Drank- en Horecawet). Houd bij het aanvragen van vergunningen rekening met de kosten en afhandeltijd.
Houdt er rekening mee dat je toch wel minimaal 30% tot 40% van een Overnamesom zelf zult moeten inbrengen. Daarnaast zul je kosten moeten maken om tot de overname te komen, denk daarbij aan kosten van de adviseurs, accountant voor het boekenonderzoek, jurist voor de overeenkomsten en ook de notariskosten.
Denk aan een lening bij familie of vrienden – ook wel genoemd: friends, family and fools. Daarnaast is het mogelijk dat de verkoper van de onderneming een deel van de overnamesom als achtergestelde lening in het bedrijf achterlaat. Ook zijn er fondsen die achtergestelde leningen verstrekken.
Uit gegevens van het bedrijfschap Horeca en catering komt naar voren dat dit bedrijfstype, uitgaande van het genoemde oppervlakte, een omzet genereert van € 3.800,-- per m2.
Vraag: Hoeveel procent is de huur van de omzet? Antwoord: Daar waar verhuurders, makelaars en brouwerijen (als tussenhuurder) volgens de site betogen dat een huur van 10% van de omzet gezond is, komt Misset Horeca tot de conclusie dat 7% ook haalbaar moet zijn als percentage dat van de omzet aan huur wordt besteed.
Stelregel is dat de huisvestingslasten op 10 tot 15 procent van de omzet liggen. "Bij een toplocatie kun je gaan voor 20 procent, maar zeker niet meer." Belangrijk is om je te realiseren dat je allebei hetzelfde doel nastreeft. Jij wilt graag een winkelruimte, de verhuurder wil graag dat zijn pand wordt verhuurd.
Winst = totale omzet - totale operationele kosten (ingrediënten + salarissen + huur + andere uitgaven) Winstmarge = (winst / totale omzet) x 100%
De winstmarge bij eten ligt wat lager dan bij drinken, legt Van der Veer uit. De stelregel is dat je 30 procent van de omzet mag uitgeven aan inkoopkosten. ''In het hogere segment liggen de marges lager, daar houd je van elke euro omzet maar zo'n 60 eurocent over.
Jongeren, de zogenoemde Millennials (18-36) eten het vaakst in restaurants. 29 procent van hen eet minstens één keer per week buiten de deur. Maar diezelfde jongeren zoeken wel goedkopere oplossingen. De gemiddelde besteding ligt op 19,42 euro per restaurantbezoek.