Kosten remblokken vervangen De kosten van het vervangen voor of achter zijn ruim €100 bij een gemiddelde auto. Als de remblokken van uw auto zowel voor of achter vervangen moeten worden, kost dit u dus ruim €200 bij een gemiddelde auto.
Kosten voor het vervangen van een remklauw
Voor het vervangen van een remklauw (voor) moeten eigenaren uitgaan van ongeveer 300 tot 450 euro voor een compacte auto. In de Golfklasse liggen de prijzen iets hoger., het wisselen van een voorste remklauw kost dan tussen de 300 en 550 euro.
Remblokken vervangen aan de voorkant duurt ongeveer een half uur, in combinatie met het vervangen van de remschijf. Aan de achterkant duur het vervangen van een remblok wat langer omdat er vaak ook een handrem mechanisme zit, wat natuurlijk extra werk met zich meebrengt.
Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
Maar na verloop van tijd raken de remblokken van uw motor toch echt op. En ze kunnen ook beschadigd raken. Dan is het belangrijk om ze op tijd te vervangen. Houd rekening met ongeveer € 150 voor het vervangen van de remblokken op beide wielen.
Kosten remblokken vervangen
De kosten van het vervangen voor of achter zijn ruim €100 bij een gemiddelde auto. Als de remblokken van uw auto zowel voor of achter vervangen moeten worden, kost dit u dus ruim €200 bij een gemiddelde auto.
De kosten voor een setje remblokken liggen vaak tussen de 20 en 170 euro. De exacte prijs hangt af van jouw type wagen en het merk remblokken. Vervangt een garage jouw remblokken? Dan heb je niet enkel de kosten van de remblokken, maar moet je ook rekening houden met het uurtarief van de garage.
Remschijven en/of remblokken vervangen
Als je niet kan remmen, is de kans groot dat je in en ongeluk terecht zal komen, waarbij de kans groot is dat het niet zo goed met je afloopt. Daarom is het belangrijk dat je remmen het goed doen.
Om zelf de remblokken te kunnen vervangen heeft u een autokrik en een wielmoersleutel nodig. Om bij de remmen te kunnen komen zult u namelijk de wielen één voor één moeten demonteren. Belangrijk: zorg ervoor dat uw auto goed is afgekoeld.
Wilt u zelf de remblokken vervangen, dan heeft u een sleutel en een krik nodig. U zult immers de wielen één voor één moeten verwijderen om goed bij de remmen te komen. Speciaal gereedschap is in de meeste gevallen echter niet nodig. Uiteraard heeft u de juiste remblokken voor uw auto nodig.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Bij vrijwel elk schijfrem systeem zitten de remblokken in een remklauw (ja, vergelijkbaar met een grijpende hand) en komen ze van links en van rechts naar de remschijf toe. Hoe harder je remt, hoe krachtiger de blokken tegen de schijf worden gedrukt. Het is een beetje te vergelijken met het remsysteem van een fiets.
De remblokslijtage-indicator waarschuwt de bestuurder door middel van een zichtbaar of hoorbaar signaal dat de remblokken aan vervanging toe zijn. Bij remblokken kan moeilijk de mate van slijtage worden vastgesteld. Als je wacht tot het staal-op-staalgeluid hoorbaar is, is het al te laat.
Hoe herken ik een defecte remklauw? Vastgelopen remklauwen herken je vaak aan kromme remschijven. Dan trilt het stuur of het rempedaal tijdens het remmen. In extreme gevallen blijft het wiel vastzitten of komt er rook bij het wiel vandaan.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 0.5 en 1.5 uur. De remklauw zit op de remschijf en is een niet te missen onderdeel van het remsysteem. Om de auto tot stilstand te brengen drukt de remklauw door middel van zuigers de remblokken aan die op hun beurt met enorme kracht tegen de remschijf aan worden gedrukt.
Hoor je een schurend geluid tijdens het remmen?Dat kan erop duiden dat de remblokken versleten zijn. Het frictiemateriaal van de remblokken is dan volledig afgesleten en je remt met staal (van de remblokken) op staal (van de remschijven). Daar kunnen met name de remschijven niet goed tegen.
Wanneer u piepende remmen heeft, is het verstandig om langs te gaan bij een autogarage. Waarschijnlijk is de reden voor piepende remmen slijtage van de remblokken. Deze moeten zo snel mogelijk vervangen worden om verdere schade te voorkomen. Laat bij het vervangen van de remblokken ook de remschijven controleren.
Door het gebruik van de remmen slijten de remblokken. De slijtage indicator begint contact te maken met de rotor wat leidt tot een piepend geluid. Vervang je de remblokken niet, Dan bestaat de kans dat deze doorslijten. Vervolgens zal de achterplaat groeven in de rotor gaan slijten.
Je herkent slechte remmen aan: Je hoort een schurend of piepend geluid tijdens het remmen.Het stuur begint te trillen bij het remmen.De remweg is langer dan normaal.
Zodra je remschijven aan vervanging toe zijn kan het zijn dat je een schurend geluid hoort zodra je het rempedaal indrukt. Het schurende geluid wordt veroorzaakt door de remblokken niet meer tegen de remschijven, maar tegen staal worden gedrukt. Je remt dus op staal en je hoort hierdoor een onaangenaam geluid.
De remmen van je auto bestaan uit remschijven (of trommelremmen), remblokken en remklauwen. Ze zijn gesitueerd achter alle vier de banden. De remmen aan de voorkant van de auto slijten meestal sneller dan de remmen aan de achterkant omdat de meeste auto's beschikken over voorwielaandrijving.
Vaak zie je dat de kosten voor twee remschijven aan de voor- óf achterzijde ongeveer uitkomen op een 40 tot 200 euro. Dit bedrag hangt erg af om wat voor een auto het gaat en welke kwaliteitsgraad je koopt.
De meeste auto's hebben dus 8 remblokken. 4 remblokken aan de voorzijde en 4 remblokken aan de achterzijde.
Een auto heeft aan elk wiel 1 remschijf. De meeste auto's hebben dus 4 remschijven. 2 remschijven aan de voorzijde en 2 remschijven aan de achterzijde.