De TikTok-battle is dus een heus verdienmodel: een waarde van een gift varieert van 1 cent tot wel 250 euro. En wekelijks worden in Nederland miljoenen gifts gestuurd. Vooral TikTok verdient er een hoop aan, want naar verluidt gaat zeker 70 procent van de donaties naar dat platform.
De gekochte coins kun je gebruiken om je favoriete TikTokker een cadeautje te sturen; deze cadeautjes worden gifts genoemd. Gifts zijn er in allerlei verschillende prijsklassen. Een roos kost 1 coin (ongeveer 1,5 cent) maar er zijn ook gifts die wel 30.000 coins (ongeveer 400 euro) kosten.
LIVE-cadeaus is een functie waarmee, als deze actief is op je account, je kijkers op je TikTok-video's kunnen reageren om waardering voor je content te tonen. LIVE-cadeaus is een manier om diamanten te verzamelen van TikTok. Diamanten kunnen vervolgens bij TikTok worden ingewisseld voor geld.
Wie een groot aantal volgers heeft op TikTok kan grof geld verdienen door Live te gaan. Tijdens de livestream kunnen volgers namelijk 'gifts' geven. Dat zijn symbooltjes zoals rozen of diamanten waarvoor je een som moet betalen aan TikTok.
De enige manier waarop gebruikers TikTok munten kunnen kopen, is binnen de app zelf. Je kunt naar je profiel gaan en het menu kiezen om toegang te krijgen tot de instellingen. Hiermee krijg je toegang tot het saldo, dat eerder gekochte munten toont en de mogelijkheid om nieuwe te kopen.
Je kan op deze manier met het uitzenden van een live stream 20% van de gedane gift verdienen. Dat lijkt niet eens zo heel veel, maar de bedragen kunnen flink oplopen als je veel volgers hebt. Er zijn populaire live streamers die er wekelijks veel geld mee verdienen en dan mag je wel denken aan bedragen van 10.000 euro.
Sommige makers melden dat ze ongeveer 2-4 cent per duizend weergaven zouden kunnen verdienen. Het betekent dat je ongeveer 20 dollar per 1 miljoen views, per video kunt verdienen.
Met vooral parodieën op trucs die mensen in andere filmpjes laten zien, kreeg hij in ruim twee jaar tijd bijna 144 miljoen volgers op TikTok. Afgelopen week werd Khaby Lame (22) de populairste tiktokker ter wereld.
1. Scott Hentzepeter (@scottsreality) – 36.3 miljoen volgers.
Wanneer kan je live gaan op TikTok? Je kunt live gaan als je minimaal 16 jaar oud bent en als je minstens 1000 volgers hebt.
Hoe kun je live gaan op TikTok stappenplan:
Lees dan hier hoe je TikTok kunt downloaden en installeren. Stap 2: klik op het plus tekentje die je onderaan van het scherm kunt vinden. Zie hiervoor de pijl hier onderaan. Stap 3: klik vervolgens op de 'Live' button, die je naast de optie voor opnemen ziet.
De 25 populairste TikTokkers wereldwijd
Ten opzichte van juni is de top vijf bijna onveranderd gebleven: alleen Khabane Lame en Addison Rae zijn van plek gewisseld. Charli d'Amelio bezet nog steeds de eerste plek, terwijl Bella Poarch en Zach King de top vijf complementeren.
1. Charli D'Amelio – 136.7 miljoen volgers.
Scott Hentzepeter eenzaam bovenaan
Scott Hentzepeter (@scottsreality) is sinds begin 2021 de populairste Nederlandse TikTokker. Met 37,8 miljoen volgers laat hij Jeffrey Mensen (@green. rabbit) flink achter zich (18,1 miljoen volgers).
Vandaag de dag is Khaby Lame miljoenen waard. Zijn vermogen wordt volgens Business Insider rond de 2 miljoen dollar. Ook vermeldt de nieuwswebsite dat hij bijna 50.000 dollar in rekening brengt per promotievideo op TikTok.
Bella Poarch, 19-jarige influencer uit de Filipijnen, heeft op één van haar video's het meeste aantal likes ooit op TikTok. Maar liefst 32 miljoen likes heeft ze op haar video! Veel moest ze daarvoor niet doen want de video is nogal 'gewoontjes' maar geniaal.
Voor een doorwinterde TikTok-scroller mag de nummer één niet als een verrassing komen. Het is namelijk M to the B van @bellapoarch. De video bombardeerde Bella tot een van de populairste content creators van het platform en werd meer dan een half miljard keer bekeken.
Wat ik wel kan zeggen is dat je per 1000 views gemiddeld zo'n 1,- euro verdiend. Als je dus 1000 views per dag zou hebben, zou je 1,- euro per dag verdienen. YouTubers als EnzoKnol hebben natuurlijk veel meer views, en verdienen dus ook meer.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Ook hiervoor zou je denken dat je honderdduizenden, of ten minste tienduizenden volgers moet hebben. Maar je kunt al vanaf 1.000 volgers geld verdienen met TikTok. Natuurlijk geldt: hoe meer volgers je hebt, hoe eerder bedrijven je opmerken én hoe meer je kunt vragen.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Je verdient geld met TikTok door te adverteren, affiliate links te plaatsen, samen te werken met bekende merken, succesvolle TikTok-accounts te verkopen of door TikTok-consultant, -manager of -influencer te worden.
Net als Instagram en Facebook is het met TikTok ook mogelijk om geld te verdienen, maar zal het zeker niet vanzelf gaan. Je moet namelijk een behoorlijk grote fanbase hebben, wil je wat geld verdienen met TikTok. Het is dus de bedoeling dat je influencer gaat worden – en dus bekend op TikTok te gaan worden.
De Amerikaanse tiener Charli D'Amelio was in 2021 de best verdienende Tiktok-ster ter wereld. Dat blijkt uit cijfers van het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes. Charli heeft wereldwijd de meeste volgers op TikTok en verdiende in 2021 maar liefst 15,4 miljoen euro.