De gemiddelde prijs voor deze periode is 1.83 (Euro), met een minimum van 1.71 (Euro) op 08-augustus-2022 en een maximum van 1.99 (Euro) op 05-september-2022. Ter vergelijking, was de gemiddelde prijs van benzine in de wereld voor deze periode 1.98 Euro.
De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,06. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 2,15. De actuele prijs van LPG in Duitsland is € 1,13.
Wat veel Nederlanders niet weten is dat de brandstofprijzen van onze oosterburen flink schommelen. Zo betaalt u 's avonds vaak minder voor benzine dan 's nachts. En de brandstof in Duitsland is vaak goedkoper dan in Nederland.
Goedkoop tanken
Bij een Autohof (een wegrestaurant met tankstation en grote parkeerplaats voor vrachtwagenchauffeurs langs een afrit van de Autobahn), kan meestal goedkoper worden getankt dan bij een gewoon tankstation of een Raststätte (een wegrestaurant direct langs de Autobahn).
De meeste pomphouders in Duitsland veranderen de prijzen van diesel, euro 95 en E10 tot wel 14 keer per dag. Uit een onderzoek is gebleken dat de brandstof aan het eind van de avond tussen 17.00 en 20.00 uur het voordeligst is.
De conclusie die we uit deze analyse van de ADAC kunnen trekken: de benzine is gemiddeld het goedkoopst tussen 18.00 en 19.00 uur en tussen 20.00 en 22.00 uur. Het prijsverschil met het piekmoment rond 7.00 uur is dan bijna 8 cent. Op een volle tank van 50 liter is dat al gauw 4 euro.
Het goedkoopste moment van de dag is tussen 18.00 uur en 19.00 uur of tussen 20.00 uur en 22.00 uur. Op dit moment bespaar je meer dan zeven cent per liter ten opzichte van het duurste moment van de dag, om 7:00 uur. Het kiezen van het juiste moment om te tanken in Duitsland is vooral voordelig voor benzineauto's.
Goedkoopste benzine van Nederland
De goedkoopste benzine vind je in het noordelijkste stukje van ons land. Namelijk in Uithuizen, 26 kilometer boven de stad Groningen. Bij tankstation Sietsema-Sakko lag de prijs in 2021 gemiddeld op 1,655 euro voor een liter E10 (Euro 95).
Met de stijgende benzineprijzen kiezen veel Nederlanders ervoor om in Duitsland te tanken. Bij onze oosterburen is de prijs per liter soms wel 0,50 eurocent goedkoper. En dat is de moeite wel waard, zeker als je dicht bij de Duitse grens woont.
Maatregelen in Duitsland
Automobilisten betalen hierdoor 30 cent per liter benzine of 14 cent per liter diesel minder. Daarnaast is de btw op brandstof verlaagd. Hierdoor ben je als consument gemiddeld 40 cent per liter goedkoper uit in Duitsland dan in Nederland. Dat scheelt!
Euro 95 (Euro 95 E5/Super (Benzin) E5) is in Duitsland goed verkrijgbaar maar heeft op grote grote schaal plaatsgemaakt voor Super E10. Dit is een brandstof met 10% bijmenging van bio-ethanol. Op de pomp is altijd met stickers aangegeven dat het om E10 gaat.
Euro 95 (Super/Super 95) is in Duitsland goed verkrijgbaar. Deze benzine wordt ook wel Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd (95 is het octaangetal en E5 geeft aan dat er 5% bio-ethanol in de benzine zit, net als in onze Euro 95).
Wie 'goedkoop' over de grens wil tanken, komt al aan de 2,18 euro per liter voor Euro 95. Dat is onder meer de prijs bij het tankstation van Argos, net over de grens bij Winterswijk, en die van Q1 in Suderwick bij Dinxperlo.
Bij de zuiderburen betaal je op dit moment voor een liter benzine gemiddeld 1,81 euro. In Duitsland betaal je op dit moment voor een liter benzine gemiddeld 2,02 euro. Na de accijnsverlaging ben je in Duitsland 1,72 euro kwijt voor dezelfde liter.
Hong Kong. Daar is de benzine op het moment het duurste ter wereld. Nederland is met 2.517 dollar per liter echter een goede tweede. Monaco, Noorwegen en Finland maken de lijst compleet.
E10 wordt Super E10 of Super 95 E10 genoemd. Euro 95 wordt Super of Super 95 in Duitsland of Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd. Daarnaast is er ook SuperPlus 98 (Super Plus 98/98 Oktan), dit is een reguliere premium-brandstof (geen E10-variant).
Vanaf 1 oktober 2019 wordt Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine wordt dan verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
E5 en E10 met elkaar mengen
Heel af en toe mengen kan dus geen kwaad, maar doe dit niet met regelmaat. Mensen denken vaak dat E10 benzine slecht is voor de motor. Dat hoeft niet zo te zijn, maar wel als jouw auto ouder is dan het jaar 2000. In dat geval is hij namelijk niet gemaakt om E10 benzine te kunnen verduren.
E5: iets duurder, iets zuiniger
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Bio-ethanol wordt gebruikt om de verbranding en daarmee uitstoot van uitlaatgassen schoner te laten zijn. Dit is een plantaardige toevoeging waarbij de toegevoegde hoeveelheid min of meer is af te lezen uit de code E5 of E10. In het geval van E5 is er maximaal 5% bio-ethanol toegevoegd, bij E10 is dat 10%.