Volgens de dealer (werkplaatsreceptionist) verandert het onderhoud van klein-klein naar klein-groot als je van longlife-olie overstapt naar gewone olie. Volgens de dealer gaat gewone olie slechts 15000 km mee en longlife 20000 km.
Wij raden u aan om de olie te verversen na iedere 10.000 tot 15.000 kilometers. Rijdt u niet veel? Probeer dan minstens een keer per jaar de olie te verversen. Wanneer u weinig kilometers rijdt, komt de motor minder vaak op temperatuur en wordt de oliefilter sneller vies.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km.
Hoeveel motorolie de motor van de auto verbruikt verschilt sterk per model en type auto en loopt daardoor uiteen van 1 liter motorolie per 2.000 tot 5.000 kilometer. In het instructieboekje van uw auto wordt het verwachte gebruik beschreven.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt.
Een Longlife olie is een synthetische olie die ontworpen is voor gebruik in oudere voertuigen.
Normaal is het olie verbruik van een auto aanvaardbaar als het niet meer bedraagt dan 1 liter op 5000 km. Fabrikanten echter claimen dat een verbruik van 1 liter op 1000 km nog toelaatbaar is. Er zijn een aantal verschillende oorzaken voor olieverbruik: Vastzittende of versleten olieschraapveren.
Iedere motor gebruikt motorolie en een verbruik van bijvoorbeeld 1 liter motorolie op 5.000 kilometer is normaal en 1 liter motorolie op 3.000 kilometer begint een ondergrens te worden.
Motorolie is in principe onbeperkt houdbaar, mits de flacon ongeopend blijft. Tegenwoordig worden de meeste oliën verpakt in flacons van stevig kunststof. Deze zijn uiteraard niet onderhevig aan corrosie, in tegenstelling tot de oude blikken verpakking.
U kunt eenvoudig de staat van de olie controleren door in de dop van het oliereservoir te kijken. Volg de fotoreeks en u weet direct of de olie moet worden ververst. Draai de oliedop er nooit af als de motor warm is. Doe dit uit veiligheidsredenen altijd wanneer de motor van uw auto koud is.
Olie bijvullen doet u ná het controleren van het oliepeil van de auto. Doe dit wanneer de motor al enige tijd stilstaat. De olie zakt dan namelijk tot het laagste punt in de motor. Wanneer de motor draait, wordt de olie door de motor gepompt en is de juiste waarde niet goed af te lezen.
Volgens een olieleverancier is motorolie onbeperkt houdbaar, zolang de flacon ongeopend blijft. De kwaliteit zou op den duur wel wat kunnen afnemen maar niet in die mate dat het onverantwoord is dit nog te gebruiken.
Tijdens longlife onderhoud voeren wij de volgende werkzaamheden uit: Uitlezen van alle regelapparaten om opgetreden storingen te signaleren. Uitvoeren van updates die door de fabrikant zijn vrijgegeven (bijv. de laatste versie van de motormanagementsoftware) Vervangen van motorolie.
Meestal wordt het tussen elke 10 en 25 duizend kilometer gedaan. Het hangt er daarnaast vanaf hoe vaak je de olie ververst, maar ook hoeveel kilometers je rijdt. Toch is het zeker geen slecht idee om te doen, dus je moet hier niet op bezuinigen.
Een olieverversing kost tussen 90 euro en 175 euro.
Dit zijn alle kosten om het te laten vervangen door een professional, in een autogarage. Waar zit het prijsverschil dan in? Welnu, voor een budget prijs ontvang je een budget olie, een conventionele olie.
Consumer Reports deed onderzoek naar het olieverbruik van bijna 500.000 auto's. De slechtst presterende merken zijn *tromgeroffel* Audi (2.0 TFSI, 3.0 V6), BMW (4.8 V8 en twinturbo 4.4 V8) en Subaru (3.6 zescilinder en 2.0 en 2.5 viercilinders).
De meest voorkomende oorzaak van een te hoge olieconsumptie is een lekkage. Ergens in het motorsysteem ontsnapt de olie. Daar kunnen veel oorzaken voor zijn. Een versleten koppakking, lekkende klepgeleiders (seals), versleten zuigerveren, maar ook gebruik van verkeerde olie of een te hoge oliedruk kan de oorzaak zijn.
U vraagt wat het verschil is tussen een 5W30 en een 10W40 motorolie. Een 5W30 (synthetisch) is in alle omstandigheden dunner dan een 10W40 (half synthetisch). Over het algemeen wordt 5W30 in deze motor aanbevolen in koudere gebieden. Bij jaarlijkse verversing voldoet een 10W40 motorolie prima in Nederland.
Om optimaal te functioneren, verbruikt elke motor olie. Je moet dan ook regelmatig wat motorolie bijvullen. Een goede regel is om een keer per maand het motoroliepeil van je wagen te controleren.
Alhoewel de viscositeitsindex belangrijk blijft, zal het gebruik van de foute olie geen grote invloed hebben op de werking van de motor. Je zal wellicht een beetje meer olie of meer brandstof verbruiken, maar meestal niet meer dan dat.
Te veel olie in de auto kan schadelijk zijn voor diverse onderdelen van uw auto, en kan dus veel problemen veroorzaken. Zo kunnen er problemen ontstaan aan de katalysator of, bij een auto die op diesel rijdt, aan de roetfilter. Een dieselmotor kan door te veel olie zelfs op hol slaan.
Viscositeit klasse SAE: 5W-30. Inhoud [liter]: 1. Specificatie: API CH-4, ACEA A3/B4, API SN.
U vraagt welke motorolie wij adviseren voor een Golf 7 uit 2015. Wij adviseren altijd een voorgeschreven motorolie te gebruiken zoals in de gebruikershandleiding aangegeven. Als niet bekend is met welke olie de motor is afgevuld, wordt geadviseerd te kiezen voor een 5W30 motorolie die voldoet aan VW 504 00.
De LL in de naam van Castrol Edge 5W-30 LL staat voor LongLife motorolie en deze longlife motorolie is ook geschikt voor alle merken die ACEA C3 met de viscositeit SAE 5W-30.