Het omslagpunt voor diesel berekenen Op internet zijn diverse rekenmodules te vinden waarmee het exacte omslagpunt kan worden berekend. Afhankelijk van de rekenwijze, kan blijken dat dieselrijden al bij 20.000 kilometer per jaar goedkoper is dan rijden op benzine.
Hoeveel kilometer per jaar kan ik met een diesel rijden? Er is geen jaarlijkse limiet. De meeste bestuurders in Nederland rijden tussen de 15.000 en 20.000 km per jaar. Het is niet ongewoon dat een dieselvoertuig meer dan 200.000 km of aanzienlijk meer rijdt.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Bij lichtere auto's ligt het omslagpunt rond de 13.500 km.Bij zwaardere auto's ligt het omslagpunt rond de 14.500 km.
Toch kan het gunstig zijn om op diesel of LPG te rijden in plaats van op benzine, als je zeer veel kilometers per jaar maakt (dan bedoelen we zo'n 20.000 tot 30.000 km per jaar of meer). Deze twee brandstofsoorten zijn namelijk goekoper dan benzine maar je betaalt wél flink meer motorrijtuigenbelasting (MRB).
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Bij 25.000 kilometer per jaar is een hybride auto het goedkoopst. Daarna volgt de LPG auto en in dit geval is het rijden met een benzineauto het duurst. Ook hier geldt weer dat we de elektrische auto apart moeten vergelijken.
Afhankelijk van de rekenwijze, kan blijken dat dieselrijden al bij 20.000 kilometer per jaar goedkoper is dan rijden op benzine. Behalve de kosten per kilometer, spelen echter ook milieu-overwegingen een steeds grotere rol bij de keuze tussen diesel of benzine (of LPG of elektrisch).
Als zodanig is de gemiddelde jaarlijkse kilometerstand voor een dieselauto normaal gesproken rond de 9.000 tot 10.000 mijl . Een auto met een hogere kilometerstand zou gemiddeld 15.000 mijl per jaar hebben afgelegd, waarbij velen ruim 20.000 mijl per jaar afleggen.
Vergeet niet dat de eerste versnelling niet te kort mag zijn en dat we niet te snel naar de volgende versnellingen moeten schakelen . Laat de motor soepel draaien. Profiteer van het dieselvoordeel ten opzichte van de benzinemotor bij hogere snelheden. Dan hoeft u niet te schakelen en bijvoorbeeld te versnellen van 70 km/u naar 110-120 km/u.
Verstrenging lage-emissiezones
Vanaf 1 januari mogen enkel nog dieselwagens met euronorm 6, 6dt, 6d en hoger de zones inrijden, bij benzinewagens is dat euronorm 3 en hoger. Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten.
Benzineauto's zijn vaak goedkoper om te kopen dan dieselalternatieven . En met lagere prijzen voor loodvrije brandstof, kost het minder om ze vol te tanken. Diesels zijn echter over het algemeen betrouwbaarder en gaan langer mee, dus u moet misschien meer geld uitgeven om een benzineauto te repareren of onderhouden.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Of 200.000 kilometer veel is voor een auto, hangt af van onderhoud en gebruik. Benzineauto's kunnen gemiddeld 300.000 kilometer rijden, terwijl dieselauto's tot 400.000 kilometer kunnen halen. Goed onderhoud is essentieel voor het verlengen van de levensduur van je auto.
Voor consumenten is een diesel rijden eigenlijk niet meer interessant. De stijging van de prijs van diesel komt vooral doordat de brandstof voor het grootste deel werd gehaald uit Rusland. Europese sancties bepalen dat importeurs vanwege de oorlog naar andere leveranciers moeten zoeken.
Euro 6-diesel tot wanneer duurt de overgang
Op dit moment is de Euro 6-norm verplicht voor alle nieuwe auto's die in de EU op de markt komen. Personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen met een dieselmotor moeten uiterlijk in 2030 aan de Euro 6-norm voldoen.
De overgrote meerderheid van die voertuigen zijn turbodiesels, een motortype dat bekend staat om zijn duurzaamheid ten opzichte van benzinemotoren. Dus motoren van 200.000 of 300.000 km zijn niet ongewoon . Dat betekent niet dat alle diesels per se een solide betrouwbaarheid op de lange termijn (of zelfs op de korte termijn) hebben, maar de goede hebben dat over het algemeen wel.
Als u veel korte ritten maakt, krijgt het DPF geen kans om te regenereren . Daarom hebben dieselmotoren regelmatig lange ritten nodig. Om te voorkomen dat het DPF verstopt raakt, geven sommige dieselauto's een waarschuwingslampje of bericht weer om u aan te sporen de auto een langere rit te geven.
Hoewel de kilometerstand afhankelijk is van het merk en model van de auto, kunt u beginnen met nadenken over het slopen van uw auto zodra deze meer dan 100.000 mijl op benzine heeft gereden (of tot 150.000 mijl op diesel ) met goed onderhoud. Tussen 50.000 en 100.000 mijl kunt u vaker reparaties en vervangingen verwachten.
Nee, de diesel is nog niet dood, merken zoals Mercedes en zelfs Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van een zorgeloze toekomst in uw nieuwe diesel auto dan kunt u het beste een recent model kopen, tenminste met Euro5 (dus na 2009).
De beste en ook de eenvoudigste tip hier is om met bepaalde tussenpozen (bijvoorbeeld twee keer per maand ) een langere rit met het voertuig te maken. Hierbij raden we aan om ten minste 70-100 mijl non-stop te rijden met een constante snelheid. Het type brandstof dat wordt gebruikt is belangrijk om schade aan de motor te voorkomen of om afzettingen in de motor te voorkomen.
Het einde van de diesel is nabij
Uiteindelijk betekent dat waarschijnlijk dat alle auto's elektrisch zijn. Maar het duurt nog een flinke tijd voordat dat zover is. Ook als er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een brandstofmotor te koop zijn, blijven deze nog wel een tijd rondrijden.
Meer dan 30,000 kilometer hardlopen in een jaar wordt niet als buitensporig beschouwd; het kan als normaal worden beschouwd.
Over het algemeen is het voordeliger om een diesel te rijden wanneer je meer dan 25.000 kilometer per jaar rijdt. Rij je minder dan 20.000 kilometer per jaar? Dan is het zeker verstandiger om te kiezen voor een benzine wanneer je een nieuwe auto koopt.