Goed om te weten: geen enkele bank stuurt klanten ooit sms'jes over verdachte geldopnames. Banken hebben eigen controle- en detectiemethoden om fraude en verdachte zaken op te sporen en zullen klanten daar niet per sms mee benaderen.
Ja, banken kunnen beveiligingswaarschuwingen, accountupdates en transactiemeldingen sms-berichten naar klanten sturen . Ze zullen echter nooit van u eisen dat u uw accountgegevens bevestigt of andere persoonlijke informatie via sms opvraagt.
Wees voorzichtig als u onder druk wordt gezet om direct te reageren - dit is wat oplichters willen dat u doet. Wees op uw hoede voor onbekende telefoontjes, computerberichten, sms'jes of e-mails waarin om geld of persoonlijke informatie wordt gevraagd - het is niet altijd wie het zegt te zijn.
Phishing-sms melden en blokkeren (Android)
Tik op het bericht. Tik bovenaan op het telefoonnummer. Tik op Blokkeren en spam melden. Zet een vinkje in het vakje voor Spam melden.
U kunt klachten over misleidende of ongewenste premium sms-diensten indienen bij uw telefoonaanbieder. Handelt de telefoonaanbieder de klacht niet goed af? Dan kunt u de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Telecommunicatie.
Denken de politie en de officier van justitie (Openbaar Ministerie) dat u een strafbaar feit heeft gepleegd?Dan bent u een verdachte. De officier van justitie kan het strafbare feit zelf behandelen of de strafrechter vragen om een oordeel.
Uw bank zal u nooit vragen om persoonlijke gegevens of vertrouwelijke informatie via sms te verstrekken of te bevestigen . Nadat u een vermoedelijke fraudeverificatie-sms van City National hebt ontvangen, zullen we u nooit om aanvullende informatie vragen of verzoeken om een ander formulier in te vullen.
Wat is het probleem? Als u sms-berichten ontvangt van de bankrekeningtransacties van iemand anders op uw nummer, is het overduidelijk dat iemand anders uw nummer heeft gegeven om zijn bankrekening te koppelen .
De sms is ongevraagd (oplichters nemen altijd uit het niets contact met u op). De afzender van de sms heeft een lang telefoonnummer (10 of 11 cijfers). Het telefoonnummer is 'gespoofd' (d.w.z. het lijkt erop dat het afkomstig is van iemand die u kent of vertrouwt). De sms bevat een link die hoogstwaarschijnlijk is ingekort of verhaspeld.
Hoe werkt phishing via sms? Bij phishing proberen criminelen je betaalgegevens of persoonlijke gegevens te achterhalen. Vaak met nepsites waar ze je naartoe leiden. Let bij sms'jes vooral op de linkjes waar je op moet klikken.
Afzonderlijke sms'jes verwijderen
Tik op het gesprek.Tik op het bericht dat je wilt verwijderen en houd het vast. Optioneel: Als je meerdere berichten wilt verwijderen, tik je op het eerste bericht en houd je het vast en tik je daarna op meer berichten. Tik op Verwijderen om te bevestigen.
Account alerts kunnen u ook voorzien van gepersonaliseerde betalingsherinneringen of rekeningsaldi. Kies ervoor om alerts te ontvangen via sms-berichten , pushmeldingen of e-mail en mis nooit meer een melding. Beheer uw bankrekening eenvoudig door vandaag nog Fifth Third account alerts in te stellen.
Voor informatie over specifieke accounts, stuur de snelle code en accountbijnaam naar 878478 (TRUIST). Zorg dat u bekend bent met de bijnamen van uw account.
SMS, of Short Message Service, is een bekende en lang bestaande berichtenservice waarmee mobiele telefoons tekstberichten van maximaal 160 tekens kunnen uitwisselen.
Enkele veelvoorkomende methoden om te controleren of uw mobiele nummer aan uw bankrekening is gekoppeld, zijn onder andere het controleren van uw bank-app of de sectie met persoonlijke gegevens van internetbankieren, het bellen van de klantenservice van de bank, het bezoeken van het dichtstbijzijnde bankfiliaal en het gebruiken van sms-gebaseerde bankdiensten .
U kunt sms-berichten sturen aan iedereen van wie u het telefoonnummer weet. Sms-berichten zijn niet specifiek beveiligd.
Hoewel sommige stappen per bank kunnen verschillen, is het instellen van bankwaarschuwingen doorgaans een eenvoudig proces waarbij u toegang hebt tot uw online bankplatform of mobiele app. Meld u aan bij uw online bankaccount.Zoek waarschuwingen of meldingen, doorgaans in uw accountinstellingen.Kies de waarschuwingen die u wilt ontvangen .
Wees op uw hoede voor telefoontjes, sms'jes of e-mails die lijken te komen van uw bank, de politie of een telecombedrijf en die u om persoonlijke of financiële gegevens vragen, of om u te vragen geld over te maken. Vergeet niet dat een echte bank u nooit zomaar zal bellen om uw pincode, volledige wachtwoord of om geld over te maken naar een andere rekening.
Net als andere banken en bouwverenigingen controleren we regelmatig op verdachte activiteiten zoals fraude en witwassen . Het betekent ook dat we voldoen aan de Money Laundering Regulations die zijn opgesteld door de Financial Conduct Authority en die alle financiële instellingen moeten volgen.
Mag de bank mijn rekening bekijken en blokkeren? Ja. Als de bank denkt dat er fraude is, mag de bank uw rekening bekijken en blokkeren. Want de bank is verplicht om fraude te voorkomen en op te sporen.
Ik weet niet of de politie de zaak gaat onderzoeken
Vraag dit na bij de politie op 0900 - 8844 of bij het Slachtofferloket van de politie. Ook op Mijn Slachtofferzaak vind je informatie over wat er gebeurt met je aangifte.
Artikel 27a
1 De verdachte wordt ten behoeve van het vaststellen van zijn identiteit gevraagd naar zijn naam, voornamen, geboorteplaats en geboortedatum, het adres waarop hij in de basisregistratie personen is ingeschreven en het adres van zijn feitelijke verblijfplaats.