De kosten kunnen erg variëren, afhankelijk van het type verstuiver, maar voor deze verstuiver uit de Volvo Penta MD11 zijn de kosten zo'n € 120 tot € 150. Volvo Penta vraag z'n 265 euro voor een gereviseerde verstuiver.
Lees in het laatste geval meer op de pagina “lampje storingsysteem gaat branden“. Slijtage van verstuivers en de problemen als gevolg daarvan komen in de regel pas voor boven de 150.000 km.
Soms merk je nauwelijks dat er een verstuiver kapot is, maar het kan ook zijn dat je direct ervaart dat de prestaties van je auto hard teruglopen. Één verstuiver vervangen is nog niet zo'n probleem, maar als je vier nieuwe nodig hebt, loopt de reparatie flink in de papieren.
De kosten voor het vervangen van een verstuiver zal gemiddeld op 350 euro liggen. Bij een viercilinder zit je dan qua kosten al snel op 1400 euro. De reden van het prijsverschil is dat per merk en model auto de kosten per verstuiver verschillend zal zijn.
Zaken die wijzen op kapotte injectoren zijn; problemen bij het starten van de motor, verminderd vermogen, een hoger brandstofverbruik, een schommelend stationair toerental of een tikkend geluid van de motor.
Het gevaar van kapotte verstuivers
Problemen met een verstuiver zijn over het algemeen redelijk onschuldig (en makkelijk te verhelpen door het plaatsen van nieuwe), maar wanneer u te lang door blijft rijden met het probleem kan dit catastrofale gevolgen hebben voor uw motor.
Met een brandstofadditief kunt u zelf uw verstuivers reinigen. Dit doet u door een flesje Lindemann Service Cleaner Benzine of Diesel toe te voegen aan de brandstoftank. Het additief zal daarna zelf zijn werking gaan doen. Het reinigt niet alleen de verstuivers, maar het hele brandstofsysteem!
Injectoren en verstuivers zijn in principe exact hetzelfde. Het verschil zit hem erin dat vroeger het woord verstuiver werd gebruikt, maar vandaag de dag zijn dit injectoren. Injectoren zijn onderdelen die een exacte hoeveelheid brandstof in de cilinder spuiten.
MOGELIJKE OORZAAK VOOR EEN DEFECT OF SLECHTE WERKING:
een verstopte filterzeef in de injector door verontreinigde brandstof.
Voor het reinigen van injectoren zijn de kosten:
€ 93,85 per set van 4 dezelfde. € 62,50 per set van 2 dezelfde. € 35,- per stuk.
Motor auto tikt door vervuilde injectoren
Vervuilde of niet goed werkende injectoren kunnen ook een tikkend geluid in de motor veroorzaken. Een of meerdere injectoren geven dan een tik bij het inspuitmoment. De injectoren moeten dan gereinigd of vernieuwd worden.
Over het algemeen liggen de kosten voor het passende vervangingsonderdeel tussen de 100 en 340 euro per stuk. Het arbeidsloon voor twee uur werk komt daar nog eens bovenop in geval van installatie door de garage. Totale kosten voor vervanging liggen dan tussen de 200 en 450 euro.
Opnieuw inleren van de verstuiver
Om aan de strenge emissie-eisen te voldoen kennen verstuivers bij motoren vanaf Euro-IV / Stage4-b vaak een inleercode. Aan de hand van deze code kent de motor-ECU het gedrag van deze verstuiver en past de aansturing zodanig aan dat de inspuitingen precies goed plaatsvinden.
Verstuivers spuiten de dieselbrandstof in de dieselmotor; dat kan zijn in de wervelkamer bij indirect ingespoten motoren, of direct in de cilinder bij direct ingespoten motoren. De verstuiver zit gemonteerd in de cilinderkop. Er zijn verschillende soorten verstuivers.
Als gas onder hoge druk vloeistof meezuigt door venturi-werking ontstaat een nevel. Dit gebeurt in de conventionele spuitbus met drijfgas, de conventionele benzinemotoren en de meeste analytische toepassingen.
De verstuiver:
Een verstuiver heeft een beetje de vorm als een pen en zijn functie is om de diesel onder hoge druk de cilinder is te spuiten. Af en toe wordt er te veel brandstof in de cilinder gespoten. De overbodige brandstof wordt dan vanzelf afgevoerd naar de brandstoftank.
Voordelen van het common-railsysteem
De ECU kan voor de hoofdinspuiting kortstondig de verstuivers aansturen in een of twee voorinspuitingen zodat er een kleine hoeveelheid reeds tot ontbranding komt.
De Injector Cleaner zorgt voor een optimaal schoon brandstofsysteem waaronder de injectoren en herstelt het injectiepatroon. Eigenschappen; Reinigt brandstofsysteem. Reinigt inlaatsysteem.
Traditionele verstuivers kunnen onderverdeeld worden in tapverstuivers en tweetraps verstuivers. Traditionele verstuivers worden voorzien van brandstof door mechanische brandstofpompen en/of elektronische brandstofpompen (VE/VP). Deze brandstofpomp zorg voor de juiste druk en hoeveelheid brandstof.
Een injectiemotor is een verbrandingsmotor waarin de brandstof door middel van inspuiting (injectie) in de verbrandingskamer terechtkomt, in plaats van in een luchtstroom door een carburateur. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik.
Lindemann heeft met de Total Care Diesel een van de krachtigste en beste diesel cleaners in huis. Deze cleaner is zo uniek omdat het een krachtige all-in-one reiniger is dat het hele diesel brandstofsysteem grondig reinigt. Denk aan de injectoren, turbo, egr-klep, in- en uitlaatkleppen en het roetfilter.
Diesel Injector Reiniger reinigt het complete brandstofsysteem, vermindertroetaanslag in het roetfilter, verbetert het brandstofverbruik, vermindert de CO2-uitstoot, herstelt vermogensverlies en beschermt het brandstofsysteem tegen corrosie.
Beste brandstofsysteem reiniger
De Lindemann Service Cleaner Benzine behoort bij een van de beste injector cleaners op de additieven markt. Dit brandstofadditief heeft ten opzichte van alle andere merken additieven een hogere concentratie werkzame stoffen. Dit biedt een langere en duurzamere werking.