Voor de meeste mensen niet. Gemiddeld rijdt een Nederlander 13.000 kilometer per jaar. Zeker als u uw auto ook voor woonwerk verkeer en vakanties gaat gebruiken rijdt u al snel meer dan 5.000 kilometer per jaar.
In coronajaar 2020 legden alle Nederlandse personenauto's samen 100,6 miljard kilometer af. Dat is 17,9 procent minder dan een jaar eerder. Per auto was de daling iets sterker, namelijk 18,7 procent. Het gemiddeld jaarkilometrage nam af van 12,9 duizend kilometer in 2019 naar 10,5 duizend in 2020.
15.000 km per jaar
15.000 kilometer per jaar is een geschikte bundel voor veel Nederlanders. Een Nederlandse auto rijdt namelijk gemiddeld per jaar ongeveer 13.000 privé kilometers. Rekening houden met een veiligheidsmarge van enkele duizenden kilometers is een bundel van 15.000 kilometer per jaar dan een goede keuze.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
De levensduur van een auto is voor een groot deel afhankelijk van het aantal kilometers op de teller en het onderhoud. De kilometerstand heeft een grote impact op de prijs van een auto, maar zegt niet alles. Zo kan een een auto met 200.000 kilometer op de teller beter onderhouden zijn dan een met 100.000 kilometer.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
Hoeveel kilometer kan een diesel dan rijden? De gemiddelde levensduur van een dieselauto ligt op zo'n 400.000 kilometer. Er is echter nog veel meer mogelijk. Er zijn genoeg diesels van Volvo en Mercedes die zeven ton hebben gelopen.
De levensduur van de motor is over het algemeen bepalend voor de levensduur van je auto. Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer.
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.
Je moet bij een auto met veel kilometers op de teller net zo goed opletten als bij een auto die minder heeft gelopen. Een dieselmotor is over het algemeen beter bestand tegen hogere kilometerstanden dan een benzinemotor. Kijk zeker naar de onderhoudshistorie en de algemene indruk van de auto.
Er is géén norm voor een maximale kilometerstand op de teller van een nieuwe auto. Meestal is dat maximaal enkele tientallen kilometers. Incidenteel kan het weleens hoger zijn wanneer de auto misschien van een ander filiaal of dealer vandaan komt.
Een A-segmenter à la Citroën C1 kost bij 50.000 km en vijf jaar gebruik 21 cent per kilometer. Een grotere (pakweg) Fiesta komt op 24 cent (diesel) en 25 cent bij de 1.0 Ecoboost benzineversie.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Kilometers per jaar in Private Lease Vergelijker
Voor de meeste mensen niet. Gemiddeld rijdt een Nederlander 13.000 kilometer per jaar. Zeker als u uw auto ook voor woonwerk verkeer en vakanties gaat gebruiken rijdt u al snel meer dan 5.000 kilometer per jaar.
Dat verschilt natuurlijk per persoon. Geen idee? Reken 100 kilometer per maand, dus 1200 kilometer per jaar.
Bij private lease spreek je vooraf het aantal kilometers per jaar af via een kilometerbundel. Vaak begint zo'n bundel bij 10.000 kilometer per jaar. Met welke kilometerbundel je het goedkoopst uit bent, hangt af van de meerprijs buiten de bundel.
Enkele decennia geleden zouden de meeste auto's van 10 jaar oud niet als verkeersveilig worden beschouwd. Maar vandaag de dag zijn de meeste auto's van 10 jaar oud nog steeds in goede staat en vertonen ze geen tekenen van verzwakking.
De kilometerstand is belangrijk
Een auto slijt immers vooral wanneer deze veel gebruikt wordt. Kritieke onderdelen, zoals de motor, de transmissie, de koppeling en alles hieromheen gaan langzaam maar zeker kapot. Hiervoor geldt als vuistregel: hoe meer kilometers op de teller, hoe meer slijtage.
Bij 25.000 kilometer per jaar is een hybride auto het goedkoopst. Daarna volgt de LPG auto en in dit geval is het rijden met een benzineauto het duurst. Ook hier geldt weer dat we de elektrische auto apart moeten vergelijken.
De accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank: een auto heeft tal van onderdelen die kwetsbaar zijn bij langdurige stilstand. Daarom is het verstandig minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen.
Natuurlijk is de staat van onderhoud bij aankoop belangrijk. Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Een goede tweedehandswagen moet goed onderhouden en betrouwbaar zijn. Als u zich echter zorgen maakt over de leeftijd en de kilometerstand, kunt u het beste overwegen een auto van 3 tot 5 jaar oud te kopen. En wat de kilometerstand betreft, is een tweedehandsauto met ten minste 36.000 kilometer ideaal.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Het wereldrecord staat trouwens op héél wat meer kilometers dan 400.000. De Amerikaanse Irv Gordon reed met zijn Volvo P1800 in totaal 5.1 miljoen (!) kilometer. Daar heeft 'ie vast heel wat uren voor in de auto moeten doorbrengen.
Zoek in het Guinness Book of Records naar de auto met de hoogste kilometerstand ter wereld (uitgezonderd commerciële voertuigen), en je komt in Amerika terecht. Irv Gordon rijdt al 47 jaar met een Volvo P1800 en zit bijna aan 5 miljoen kilometer, oftewel 120 keer de wereld rond.